• FuckGoggleAskMe

Mättande förrätt för barn

Har ni några bra tips på vad jag snabbt kan slänga ihop eller ta fram från kylskåp eller frys, som jag kan servera min 9åring när vi kommer hem trötta och hungriga, i väntan på middagen? Förut levde han på luft tror jag, men nu behövs påfyllning med korta mellanrum. Han växer mycket och sportar mycket, så det är ju inte så konstigt. Idealiskt vore det ju om jag kunde få honom att pröva sushi, han gillar fisk, så tror han skulle gilla det. Förut brukade jag servera äpplen, gurka och morot som förrätt och det var nog, och det serverar jag fortfarande men jag märker nu att han behöver något mer också, så söker typ bra recept på köttpirog, någon liten sak med fisk el.dyl. Kolhydrater och proteiner alltså, som han blir lite mätt på. Tyvärr inget med ägg, för det gillar han inte, och snabbt måste det gå att få fram på bordet. Ibland kan han äta en rullad skinkskiva, eller en bit gravad lax. Jag har också tänkt att små hemgjorda pizzor kan var ok, men känns inte så nyttigt. Kan ju också snabbt värma på en varmkorv om det krisar, men känns inte så roligt eller nyttigt. Så, please help!

• Svar på tråden Mättande förrätt för barn
  • Lena

Varför förbereder du inte maten dagen innan istället så att den går snabbt?

• Aniiee

Gör en röra som man kan lägga på macka. Till exempel en kyckling- eller makrillröra. Kan stå i kylen ett par dagar.  Matigare än bara macka.

Annars håller jag med Lena. Förberedelser är a och o. Komponera ihop en gratäng, släng den i ugnen när ni kommer hem - mat på 20 minuter. 

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Christi38

Finns där ingen risk att förrätten blir FÖR mättande om den inte är något enkelt som morötter etc? En smoothie då med bl a banan?

Annars tror jag oxå förberedelser för snabbare middag är det bästa :)

• Tow2Mater

En yoghurt, en bit ost med grahamskex, en näve mandlar o russin (eller två), en banan, ...

• FuckGoggleAskMe

Tackar för svaren, matmuffins och smörgås med t.ex. makrillröra får jag fundera vidare på och pröva mig fram. Jo, visst skulle det vara bra om maten alltid kunde förberedas dagen innan, någon gång ibland funkar det, men oftast inte. Vi äter oftast sådant som smakar mycket bättre när det är nylagat, och vill kunna ta fram något så fort vi kommer hem, och inte vänta ens 20 minuter. T.ex. smoothie, yoghurt, russin och nötter gillar han inte tyvärr. Ska också laga lite olika soppor för att hitta något han gillar, det kan man ju också laga innan och bara mikra. Han gillar en del soppor, ska försöka hitta på någon ganska matig variant som godkänns.

• LaLola
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-08-21 08:33:27 följande:

Tackar för svaren, matmuffins och smörgås med t.ex. makrillröra får jag fundera vidare på och pröva mig fram. Jo, visst skulle det vara bra om maten alltid kunde förberedas dagen innan, någon gång ibland funkar det, men oftast inte. Vi äter oftast sådant som smakar mycket bättre när det är nylagat, och vill kunna ta fram något så fort vi kommer hem, och inte vänta ens 20 minuter. T.ex. smoothie, yoghurt, russin och nötter gillar han inte tyvärr. Ska också laga lite olika soppor för att hitta något han gillar, det kan man ju också laga innan och bara mikra. Han gillar en del soppor, ska försöka hitta på någon ganska matig variant som godkänns.

Men orkar han verkligen äta middag sen då?
    Det skulle inte jag orka om jag hade ätit soppa eller en jättematig matig macka tex.
  • FuckGoggleAskMe
    LaLola skrev 2015-08-21 09:10:35 följande:
    Men orkar han verkligen äta middag sen då? Det skulle inte jag orka om jag hade ätit soppa eller en jättematig matig macka tex.

Jo, han orkar, för då blir det inte så att vi äter först soppa och sedan direkt middag, det går ett bra tag i mellan.
  • LaLola
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-08-21 17:28:29 följande:

Jo, han orkar, för då blir det inte så att vi äter först soppa och sedan direkt middag, det går ett bra tag i mellan.
    Jaha...här lagar vi middag det första vi gör när vi kommer hem....
  • No Logo

En nyttig smoothie som brukar gå hem för att den smakar som chokladmilkshake:

Kör 1/2 dl hasselnötter i mixer

Tillsätt 1/2 frusen banan och 1 msk kakao samt 1, 5 dl mjölk eller havremjölk/osötad mandelmjölk

Snabblagade piroger gör man av ett "pizzakit". Man skär pizzadegen i fyrkanter, lägger på tomatsåsen och en röra på köttfärs stekt med lök, paprika etc alternativs kokt potatis med purjolök, tonfisk mm Ost i om man vill. Dessa passar att äta både kalla och uppvärmda.

Kycklingquesadillas; på en tortilla smetar man ett lager kycklingfärs, sen täcker man den med ett lager riven ost och täcker med ytterligare en tortilla och steker på båda sidor. Skär i trekanter och servera med tex guacamole eller salsa. Kan förvaras i kylen flera dagar och värmas upp, bäst resultat om man värmer i stekpanna istället för micro.

Värm ett pitabröd i brödrosten, skär i bitar, servera med hoummus-dip och grönsaker.

Makrill i tomatsås på knäckemacka.

Tonfisk på knäckemacka

Keso, tomat och citronpeppar på knäckemacka

Rostbiff eller kallt tumnskuret kött (rester) på knäckemacka

Pan bagnat, bröd med tonfiskröra, finns olika recept, kolla om du hittar ett han gillar?

Tacos-rester brukar vara ett populärt mellis hos oss!

Havreplättar; mixa 1 dl havregryn till småsmulor, mixa i 1 ägg och 1 dl mjölk/havremjölk och stek i plättlagg.

Vi serverar detta med kanelstekta äpplen eller hemlagat äppelmos blandat med keso.

Eller jordnötssmör och banan!

Kesoplättar;

2 ägg, 200 gram keso, 1,5 msk fiberhusk, En nypa salt mixas och steks i plättlagg.

Kvarg blandar med frysta hallon (nyp sönder dem) och vaniljpulver, toppat med granola.

Tunnbrödsnittar med laxröra gjord på varmrökt lax blandad med kvarg, gräslök, örtsalt och finhackat äpple. Hela rullen kan frysas och tas fram och smittas upp vid behov. Andra fyllningar är tex leverpastej och bostongurka, renstek och pepparrotsvisp, skinka och mjukost, tonfisk med hackat ägg (syns inte ; ) majo, kapris, Philadelphiaost och rökt lax.

Broccoli- och ädelostsoppa

Blomkålssoppa med persilja

Vitkålssoppa med köttfärs

• metervara

Matmuffins. Bara att ta fram ur frysen och värma och går att variera i all oändlighet.

Svar på tråden Mättande förrätt för barn