• Stellan05

Direktdemokraterna 2018?

Jag är rätt trött på paketlösningar. Allt jag bryr mig om är mina barn just nu. Därför är jag t.ex. inte för invandring, jag vill att all välfärd ska gå till mina barn och de som finns här. Samtidigt så har jag svårt at rösta SD eftersom att de garanterat lär orsaka sämre skolgång i landet.

Så nyligen har jag upptäckt att man kan välja en egen representant, vem man vill, precis som i representativ demokrati. Man får när man vill rösta i enskilda frågor och framförallt. Därför tänkte jag överlåta politiken till en representant och delta i omröstningen av tre frågor själv:
    - Invandring
    - Föräldraledighet
    - Skolgång

Är jag ensam? Vem är med mig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Direktdemokraterna 2018?
  • Anonym (Pappa)

Jag röstade på dem förra valet :). Vill kunna påverka barnfrågor, där litar jag inte på politikerna.

• Gert

Man kanske ska ta och ställa upp.

Give ´em Hell!
  • Anonym (nix)

Waste of time med såna småpartier.

• Vattumankillen
    Anonym (nix) skrev 2015-08-23 16:29:27 följande:

Waste of time med såna småpartier.

Varför tycker du det?

Direktdemokraterna har ju ändå bra förslag om direktdemokrati, inga andra partier vill ha direktdemokrati.
  • KillBill
    lejonetDaniel skrev 2017-04-13 13:14:45 följande:
    Varför tycker du det?

Direktdemokraterna har ju ändå bra förslag om direktdemokrati, inga andra partier vill ha direktdemokrati.
    Direkdemokraterna fick 1400 röster i senaste riksdagsvalet och en röst på dem var en röst i sjön.
  • Vattumankillen
    KillBill skrev 2017-04-13 16:31:28 följande:

Direkdemokraterna fick 1400 röster i senaste riksdagsvalet och en röst på dem var en röst i sjön.

Bara för att ett parti får så lite röster så betyder inte det att det är meningslöst att rösta på partiet.

Exenpelvis kan röst påverka opinionen för partier som hannar utanför spärren. Sedan för att lyckas någon val iframtiden måste partiet lyckas någorlunda bra i föregående val.

Det finns inga andra partier som vill ha direktdemokrati.
  • Equalizer
    KillBill skrev 2017-04-13 16:31:28 följande:
    Det är ett sätt att se på det,men å andra sidan så är det väl också slöseri att rösta på ett parti som man egentligen inte sympatiserar med.

Att rösta på partier som befinner sig utanför det politiska establisemanget må inte leda till direkta parlamentariska förändringar men skickar i varje fall signalen att det finns en växande skara individer vars intressen inte finns representerade inom det politiska establisemanget,vilket förhoppningsvis leder till långsiktigt förändring.
  • Vattumankillen

Rättvisat borde vara att man inför andrahandsröstning i Sverige, det skulle då bli en kompromiss för de som vill ha en spärr emot små partier och de som tycker 4 procentspärren är odemokratiskt. Att man har två val om det ena partiet inte klarar av 4 procentspärren så räknas rösten på det partiet som klarade 4 procentspärren.

Då hade man kunnat påverka mandatfördelningen i riksdagen och regeringsmakten samtidigt som man kan rösta på partier utanför 4 procentspärren.

Svar på tråden Direktdemokraterna 2018?