Marye skrev 2015-08-27 21:05:36 följande:
Vi kan väl avsluta denna tråden, summan av kardemumman är:
Vi är alla olika och har differenser. Ingen kan påstå att deras sätt är rätt, utan när det är fel?
Personer som inte släpper sina ungar till skolan själva hämmar sina barn och måste följa med på deras anställningsintervjuer i framtiden. Barnen växer upp till svaga individer och kommer aldrig klara sig själva.
Och eftersom Barn blir aldrig bortförda, rånade eller påkörda påvägen till skolan, så är oron föräldrar känner obefogad.
Jag tror att man måste hinna smälta varje steg man kommer in i som förälder. Jag förstår din oro. Nyss var barnen små "dagisbarn" och tanken på att släppa allt och låta dom ta sig an nya och möjligen farliga uppdrag känns svårt. När sonen var 6år och börja förskoleklass på skolan tyckte jag det var sjukt att dom små ettorna gick helt själva till skolan. Att grannungarna på 8 år gick hem själva efter lunch och satt hemma själva i flera timmar osv.
Det är ett stort (och jobbigt) steg att släppa på "linan", men med tiden inser man att dom blir äldre och klarar av mer och mer. Man hinner helt enkelt smälta nya moment, precis som när man låter ens barn gå ut själv och leka första gången, efter ett par gånger blir man mer bekväm. Och det är väl helt enkelt det steget man måste komma till. Givetvis får man känna efter hur situationen ser ut och om barnet själv är redo.
Jag begränsar min 8åring, han får vara i vårt trafikfria område men inte korsa vägar själv. Förra helgen ville gå med en kompis till vår närbutik och köpa godis, jag kände mig inte bekväm med det (ligger intill skolan, fortfarande trafikfritt). Men kom överens om att "jag ändå skulle dit" så dom kunde cykla i förväg så kom jag efter. Dom fick gå och spana på tidningarna och köpa sitt godis, i kassan träffades vi och dom fick göra sina inköp. Man får finna en balansgång tills man är redo. Och den dagen kommer, trotts att det känns långt bort just nu.