• Anonym (clementin)

att bara ge mina barn pengar och inte hans...

Jag har en fundering. . Jag är gift och vi har ett gemensamt barn. Jag har ett barn sedan innan och min man har två sedan innan. Hans barn är här varann helg.

Jag har ärvt 1.5 miljoner av min pappa. Kan jag ge mina barn pengar, säg tex 100 tusen var och så får inte hans barn? Vi är ju trots allt en familj o jag o min man är ju gifta.

Jag vet att jag FÅR det men är det rättvist? Jag tror att jag kommer vilja ge dom summor lite då och då och då känns det lite konstigt att deras syskon får och mitt barn. Men samtidigt vill jag inte ge dom. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...
  • sextiotalist
    Nonym skrev 2015-09-03 21:29:04 följande:
    Och det där med att ge bort för att säkerställa arvet funkar inte heller vid bodelning, de pengarna kan komma att räknas in ändå om rätten anser att ts medvetet gett bort pengar innan en eventuell skilsmässa för att minska mängden pengar i "boet".
    Ja,  om det sker inom nära tid
  • Furstinna

Jag hade endast gett mina barn men jag hade inte skyltat med det. Men å andra sidan hade jag aldrig involverat mig med en man som har barn sedan tidigare.

• sextiotalist
    Anonym (....) skrev 2015-09-08 23:09:26 följande:
    Om arvet inte är enskild gåva så har mannen rätt till 50 % om de skiljer sig. Plus att alla barn i samma familj ska ha rätten att leva på samma standard.
    Och så undrar folk varför man inte vill gifta sig när det finns särkullebarn.
  • Nonym
    sextiotalist skrev 2015-09-09 09:12:39 följande:

Stämmer inte alls, under äktenskapet förfogar var och en över sina tillgångar, det är endast vid upplösandet (dödsfall eller skilsmässa) som giftorätten kommer in. Det är dessutom inte rakt av, även vid en bodelning så äger var och en sitt, det är endast överskottet som fördelas

Du har tydligen ingen kunskap om detta så då borde du inte skriva sådana kommentarer.

Läs lite i lagboken så får du bättre koll på det du pratar om.
  • Påven Johanna

Jag gav mina bonusbarn i en motsvarande situation. Det kändes rätt och bra att göra för min del. 

• Anonym (Xx)
    Anonym (....) skrev 2015-09-08 23:09:26 följande:

Om arvet inte är enskild gåva så har mannen rätt till 50 % om de skiljer sig. Plus att alla barn i samma familj ska ha rätten att leva på samma standard.

Hur tänker du människa?? bara för man är gifta har man inte gemensam ekonomi. Finns ingenstans i någon lagtext. Det är hennes arv, och har hon inte fått det i enskild egendom tycker jag hon snabbt kvickt skall skriva ett äktenskapsförord. Tycker inte hon ska ge något till ngn annan än hennes barn om hon inte vill spendera pengarna nu. Tror knappast hennes barn får pengar av biomamman eller släktingar på hennes sida.
  • sextiotalist
    Nonym skrev 2015-09-09 10:08:57 följande:
    Du har tydligen ingen kunskap om detta så då borde du inte skriva sådana kommentarer.

Läs lite i lagboken så får du bättre koll på det du pratar om.
    Snälla du, vi har lusläst lagen och vet hur det fungerar i teorin, i praktiken är det inte likadant. Vi blev snuvade på hela vårt farsarv, även om lagen sa annat. För att få ut detta skulle vi vara tvungna att kräva en husransakan för att påvisa att min faster hade allt efter farmor, men för det krävs att man begår ett brott.

Så en person som har en större förmögenhet kan mycket väl ge bort pengarna och därmed se till att dessa pengar inte ingår i bouppteckningen, men inte efter det datum som en eventuell skilsmässa lämnas in och det måste påvisas att gåvorna är endast för att den andra inte ska få några pengar.

Så om ts vill ge hela arvet till Syriens flyktingar, så kan varken mannen eller barnen säga ett smack, eller om hon donerar pengarna till ett katthem också.
    Hade ts varit döende så kanske det blivit annorlunda

I t.ex ts fall, så är det garanterat inga problem, hon ger pengar till sitt barn (hade hon varit ännu smartare hade hon redan vid bouppteckningen kunnat göra ett arvsavstående) från ett arv som hon har fått från sin pappa. Det är inga problem och hon har rätten att göra detta
    Mannens barn å andra sidan har ingen som helst rätt till dessa pengar, precis lika lite som de har till sin pappas pengar.
    Den rätten kommer endast in när pappan har avlidit och innan dess kan han göra precis som han vill med pengarna.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2015-09-09 10:23:22 följande:
    Snälla du, vi har lusläst lagen och vet hur det fungerar i teorin, i praktiken är det inte likadant. Vi blev snuvade på hela vårt farsarv, även om lagen sa annat. För att få ut detta skulle vi vara tvungna att kräva en husransakan för att påvisa att min faster hade allt efter farmor, men för det krävs att man begår ett brott.

Så en person som har en större förmögenhet kan mycket väl ge bort pengarna och därmed se till att dessa pengar inte ingår i bouppteckningen, men inte efter det datum som en eventuell skilsmässa lämnas in och det måste påvisas att gåvorna är endast för att den andra inte ska få några pengar.

Så om ts vill ge hela arvet till Syriens flyktingar, så kan varken mannen eller barnen säga ett smack, eller om hon donerar pengarna till ett katthem också.
    Hade ts varit döende så kanske det blivit annorlunda

I t.ex ts fall, så är det garanterat inga problem, hon ger pengar till sitt barn (hade hon varit ännu smartare hade hon redan vid bouppteckningen kunnat göra ett arvsavstående) från ett arv som hon har fått från sin pappa. Det är inga problem och hon har rätten att göra detta
    Mannens barn å andra sidan har ingen som helst rätt till dessa pengar, precis lika lite som de har till sin pappas pengar.
    Den rätten kommer endast in när pappan har avlidit och innan dess kan han göra precis som han vill med pengarna.
    Helt rätt!
  • Ess
    Nonym skrev 2015-09-09 08:35:36 följande:
    Att ge hundra tusen till sin egen unge och inget till bonus är osympatiskt, orättvist, omoget och fullständigt banalt i mina ögon.

Jag behandlar mina bonusar som mina egna och kommer göra det även när vårt gemensamma barn kommer. När mannens lille killen fyllde år fick han en ny tv av mig i födelsedagspresent, den tvn står i hans rum hos hans mamma och så var det alltid tänkt för det var där han behövde ha den.

För mig är det viktigt att barnen behandlas lika och får det de behöver, så därför hade jag inte gett något barn några pengar utan hellre hjälpt dem med saker de behöver både nu och senare i livet.
    Tror du hans barn kommer att dela sitt arv från sin mormor med ts barn och med ts?

Mina egna barn skulle få lika mycket vardera, hans barn hade jag inte gett något alls.
  • Anonym (Mia)

Jag tycker nog man ska ärva sina föräldrar och sina mor- och farföräldrar. Det kan ibland bli väldigt snett om ena har mycket rikare släkt än andra sidan, då kanske man vill kompensera bonusbarn.

Men allt kring pengar är så känsligt. Min egen far gav oss tre barn 20.000kr var efter sitt morsarv, han var väldigt noga med att påpeka att detta var oerhört mycket generösare än hans bror som gav samma summa till sina två barn. Sedan skulle man som 14-åring vara så oerhört tacksam för dessa pengar, pengar jag inte fick röra eller använda förrän jag var 18 år.

• Påven Johanna
    Ess skrev 2015-09-09 10:52:12 följande:
    Tror du hans barn kommer att dela sitt arv från sin mormor med ts barn och med ts?

Mina egna barn skulle få lika mycket vardera, hans barn hade jag inte gett något alls.
     Att dela med sig av stora summor passar förmodligen bättre för människor som gör som de känner är rätt själva och inte tänker på hur andra skulle ha gjort eller vad de eventuellt kan få tillbaka. 
Svar på tråden att bara ge mina barn pengar och inte hans...