Svenskar missbrukar "sushi"
Sushi har blivit ett sånt missbrukat begrepp idag. Precis som med Italienarnas pizza ska plötsligt alla göra sushi och ha på sina menyer. Dyker upp kinarestauranger, turkar, ur-svenskar, gud vet vad, som serverar "sushi". Problemet är att få verkar fatta vad sushi är. Det är inte bara att ta lite ris och wasabi (som tyvärr aldrig är äkta wasabirot på restaurangerna utan bara färglagd pepparrotskräm) och nån rå fiskbit och servera med lite billig sojasås som sen äts med inlagd budgetingefära och träflisor...
I Japan har riktiga sushikockar flera år av erfarenhet bakom sig för att ens få kalla sig sushikock. Här i Sverige tror vem som helst att de kan tillaga sushi och kalla sig sushibar.
Rent patetiskt.
Ska man göra nånting så gör det ordentligt.
Och förresten. De där s.k. california rolls m.m. är INTE sushi, det är nått som amerikanerna hittat på.
Sen tror folk att de är så jädra häftiga som äter sushi. Fattar inte grejen. Folk på tunnelbanan sitter och skryter om att de ätit sushi. Jaha. Hör på mig då, jag har ätit PIZZA! Wow, den ni. Och jag åt ALLT på tallriken. Familjepizza! WOW!