• Anonym (ajahahajahajajahajajkah)

Svenskar missbrukar "sushi"

Sushi har blivit ett sånt missbrukat begrepp idag. Precis som med Italienarnas pizza ska plötsligt alla göra sushi och ha på sina menyer. Dyker upp kinarestauranger, turkar, ur-svenskar, gud vet vad, som serverar "sushi". Problemet är att få verkar fatta vad sushi är. Det är inte bara att ta lite ris och wasabi (som tyvärr aldrig är äkta wasabirot på restaurangerna utan bara färglagd pepparrotskräm) och nån rå fiskbit och servera med lite billig sojasås som sen äts med inlagd budgetingefära och träflisor...

I Japan har riktiga sushikockar flera år av erfarenhet bakom sig för att ens få kalla sig sushikock. Här i Sverige tror vem som helst att de kan tillaga sushi och kalla sig sushibar.

Rent patetiskt.

Ska man göra nånting så gör det ordentligt.

Och förresten. De där s.k. california rolls m.m. är INTE sushi, det är nått som amerikanerna hittat på.

Sen tror folk att de är så jädra häftiga som äter sushi. Fattar inte grejen. Folk på tunnelbanan sitter och skryter om att de ätit sushi. Jaha. Hör på mig då, jag har ätit PIZZA! Wow, den ni. Och jag åt ALLT på tallriken. Familjepizza! WOW!

• Svar på tråden Svenskar missbrukar "sushi"
  • kallebakom

såg ensom åt 5 bitar sushi,kostade 2000kr,och han fick inte äta som han ville,kocken var på han dierkt! är det rätt väg att gå ?

• Anonym (Muggtyyvkojygvlouhydrdg huvudförhandling c fy jag kg GG IBK ju)
    Anonym (ajahahajahajajahajajkah) skrev 2015-08-26 22:06:35 följande:

Sushi har blivit ett sånt missbrukat begrepp idag. Precis som med Italienarnas pizza ska plötsligt alla göra sushi och ha på sina menyer. Dyker upp kinarestauranger, turkar, ur-svenskar, gud vet vad, som serverar "sushi". Problemet är att få verkar fatta vad sushi är. Det är inte bara att ta lite ris och wasabi (som tyvärr aldrig är äkta wasabirot på restaurangerna utan bara färglagd pepparrotskräm) och nån rå fiskbit och servera med lite billig sojasås som sen äts med inlagd budgetingefära och träflisor...

I Japan har riktiga sushikockar flera år av erfarenhet bakom sig för att ens få kalla sig sushikock. Här i Sverige tror vem som helst att de kan tillaga sushi och kalla sig sushibar.

Rent patetiskt.

Och förresten. De där s.k. california rolls m.m. är INTE sushi, det är nått som amerikanerna hittat på.

Sen tror folk att de är så jädra häftiga som äter sushi. Fattar inte grejen. Folk på tunnelbanan sitter och skryter om att de ätit sushi. Jaha. Hör på mig då, jag har ätit PIZZA! Wow, den ni. Och jag åt ALLT på tallriken. Familjepizza! WOW!

Men nej.....
  • Anonym (Sushiälskare)
    Anonym (ajahahajahajajahajajkah) skrev 2015-08-26 22:06:35 följande:

Rent patetiskt.

Sushi är min favoriträtt
  • MrsBroderTuck
    Aniiee skrev 2015-08-26 22:28:09 följande:

Sushi....

Visst är jag benägen att hålla med TS, lite grann. Inte har jag hört någon skryta om att de ätit sushi, men ändå.

Dessutom skulle jag aldrig äta sushi i Sverige, om jag inte gjort den själv, eftersom jag hittills inte stött på någon restaurang i Sverige som har vett att laga sushi i ett svalt kök...... Sushin lagas i samma kök som resten i min erfarenhet, och det är som upplagt för matförgiftning. (det finns säkert vettiga kök, men jag har inte hittat de)

Där jag köper min sushi har de ett varmt kök och ett kallt, åtskiljda. Det har jag för övrigt sett på flera ställen, här i stan i alla fall. Även sushikedjan Yama har separat, kallt kök där de gör sushin, på de ställen jag varit i alla fall!

När jag tänker efter har jag nog aldrig varit på något ställe där de tillreder sushin i varmköket.
  • Dr Nail

Det äts mer sushi i Sverige än i Japan. I Japan är sushi något man oftast äter vid högtider, och inte varje dag under lunchrasten.

Men ja, vi har anammat och försvenskat rätten. Så funkar det överallt; inte heller är svensk "turkpizza" samma som i Italien. För övrigt har många sagt att de aldrig ätit sämre italiensk mat än i Italien.

• Anonym (Sushiälskare)
    Dr Nail skrev 2018-06-11 15:59:38 följande:

Det äts mer sushi i Sverige än i Japan. I Japan är sushi något man oftast äter vid högtider, och inte varje dag under lunchrasten.

Men ja, vi har anammat och försvenskat rätten. Så funkar det överallt; inte heller är svensk "turkpizza" samma som i Italien. För övrigt har många sagt att de aldrig ätit sämre italiensk mat än i Italien.

Man äter väl visst sushi till vardags i japan? Och nej vi äter inte mer sushi i sverige än i japan, japan är världens folktätaste land
  • Roddarn
    Anonym (Sushiälskare) skrev 2018-06-11 16:20:23 följande:
    Man äter väl visst sushi till vardags i japan? Och nej vi äter inte mer sushi i sverige än i japan, japan är världens folktätaste land
    Jag tror inte heller att svenskar äter mer sushi än Japaner, men anledningen har nog inte med folktäthet att göra och dessutom är Japan långt ifrån världens folktätaste land! Inte ens på topp-tio! Utan på plats 27 (ungefär, kan ha ändrats lite sedan 2016).

Sverige är på plats 158. Men det säger fortfarande inget om sushikonsumtionen! Flört
  • Aniiee
    MrsBroderTuck skrev 2018-06-11 15:48:20 följande:
    Där jag köper min sushi har de ett varmt kök och ett kallt, åtskiljda. Det har jag för övrigt sett på flera ställen, här i stan i alla fall. Även sushikedjan Yama har separat, kallt kök där de gör sushin, på de ställen jag varit i alla fall!

När jag tänker efter har jag nog aldrig varit på något ställe där de tillreder sushin i varmköket.
    Grattis till veckans trådlyft.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Dr Nail
    Anonym (Sushiälskare) skrev 2018-06-11 16:20:23 följande:

Proportioner.

Iaf, det var något en japansk kock sa på P1. Bl.a. att sushi har fått representera japansk mat i Sverige, vilket ger en felaktig bild av männikors matvanor i Japan.

Precis som Thailändare inte äter "thaimat" till vardags.
  • Anonym (Sushiälskare)
    Dr Nail skrev 2018-06-11 18:37:44 följande:

Proportioner.

Iaf, det var något en japansk kock sa på P1. Bl.a. att sushi har fått representera japansk mat i Sverige, vilket ger en felaktig bild av männikors matvanor i Japan.

Det vet jag många thailändare som gör..
    MrsBroderTuck skrev 2018-06-11 15:48:20 följande:

Huvudförhandling. Dina kommatecken sitter konstigt.
    Dr Nail skrev 2018-06-11 18:37:44 följande:

Proportioner.

Huvudförhandling. Jag har ätit grismage i Japan.
  • vampyria2

Jag ville bara skriva grattis till TS som måste ha ett helt fantastiskt lyckligt liv om det här störde så pass mycket att det var värt att gå in på nätet och skriva ett argt inlägg om det, man kan inte ha mycket problem i livet då.

Se om folk tycker att det är gott varför stör du dig på det då?

• klyban

Sushi är fortfarande sushi oavsett om kocken som gör sushi är värdelös på det.
    Dock har vi redan förvanskat sushin och hur den smakar i Japan.
    Och jag tror en del som äter sushi inte har en susning i hur en sushi ska smaka.
    Men då tror sig veta.

hur många meter var det?
Svar på tråden Svenskar missbrukar "sushi"