1 års present
Hej alla.
Nu stundar snart sonens 1 års dag och det sedvanliga frågan "var önskar han sig" kommer från nära och kära. Så jag undrar helt enkelt om ni gett eller fått något som verkligen uppskattats av era 1 åringar?
Hej alla.
Nu stundar snart sonens 1 års dag och det sedvanliga frågan "var önskar han sig" kommer från nära och kära. Så jag undrar helt enkelt om ni gett eller fått något som verkligen uppskattats av era 1 åringar?
Tack för alla tipsen. Kanske en bra idé att spara ihop lite duplo/megablocks. Andra leksaker kommer nog högst troligt också komma. Återstår att se vad som kommer uppskattas av sonen.
Oj ja duplo går som smör på Tradera. Men du får nog mer om du delar upp det lite. Lite jobbigt att skicka 15 kilo. På loppis kan du nog inte få allt det är värt. Tradera är bättre. Jag har köpt allt vård duplo beg. Mina barn har också MASSOR! Två stora lådor fulla.
Leksakskök, kastruller, leksaksmat, kundvagn, varukorg.
CD-spelare med CD-böcker och musik.
Saker som låter, blinkar och snurrar.
En sån här, kanske:
En leksaksgrävmaskin?
Verktygslåda med leksaksverktyg?
Docka?
en gåbil med inbyggda aktivitetsleksaker?
böcker där man kan känna på olika tyger, böcker som låter när man trycker på knappar (typ Tippen leker tittut (den nya, med ljud) - superbra bok!).
gåvagn, docka, bollar, kläder.
nu har jag betalat hur mycket som helst för sonens höst och vinterkläder. Så mitt tips är att skriva två önskelistor: en med leksaker och en med kläder, så folk kan pricka av det de ska köpa, så får ni allt ni behöver, bland annat:
regnoverall strl (till exempel) 80
fleeceoverall strl
vattentäta höstvantar med tumme strl 1
vattentäta vintervantar med tumme strl 1
icke-vattentäta varma vantar med tumme strl 1
vattentät vinteroverall strl (till exempel) 80
lätt mössa till ettåring
fodrad lätt mössa till 1,5åring
vintermössa till 1,5 åring
det är pengaslukande! Skor kan man köpa själv, men allt detta vore jätteskönt att få i present.
Ny fundering. På vilket sett leker ettåringar med dockor? Hård eller mjuk docka att föredra? Stor/liten?
Kläder har vi fått ärva lite och sen är det svårt med storlekar eftersom sonen växer snabbt och är en varm person så det blir nog bäst att köpa längre fram. Skulle vara presentkort då men när jag misstänker att pappret kommer vara mest intressant så är det ju lite tråkigt. Tycker egentligen inte att det är nödvändigt med massa presenter. Jag uppskattar mer den relation nära och kära skapat med sonen. Därav gillar jag inte att önska dyra saker. Det kan vi köpa själva om han behöver det.
Förresten. Tack för alla svar. Det får en att tänka lite :)
är det inte mer för 2-åringar, allt det här?
visst kommer ettåring leka med det med, men är det verkligen det bästa för en som precis fyller ett år?
saker som låter, blinkar och snurrar - visst, det blir populärt. Mn inte blinkar och snurrar för mycket heller, jag tror inte det är nyttigt för ettåringar att titta på lampor som snurrar och blinkar.
Dottern fyllde nyss ett fick bland annat:
*Duplo
*Bobby car
*Leksakstält som hon ÄLSKAR
*böcker
*Dockvagn (ja inte en sådan där stor)
*Leksaksspis
*Någon aktivitetsgrej som hon kan gå med och har massa ljud,spelar olika låtar...svårt att förklara
*gå-vagn
*kläder
*Skrållandocka, egentligen är hon lite liten för den men hon gillar när den pratar
Och säkert lite annat jag inte minns. Pengar fick hon också som åkte in på kontot. Detta var inte bara från oss!
Just ja, leksaksmat och kastruller fick hon med. Hon brukar laga mat och låtsas äta
Dragleksak
Bobbycar
Klossar
Klosslåda
Mjuk docka
Ev duplo
Av de saker vi fick i ettårspresent används Learning Puppyn, gräsklipparen, spisen med matgrejer och servis samt matservisen med djup tallrik fortfarande av våra barn på 2 och 4,5 år. Plockhinken från Fisher Price, bultbrädan och stapeltornet var också populära länge, men de har de vuxit ifrån nu.
Duplo håller länge, men är mer när de närmar sig två. Bobbycar och uppblåst hopphäst kan fortfarande uppskattas av 4-åringen också. En annan sak som hängt med länge är en röd gunga med handtag fram och bak från IKEA, finns som krokodiler med 3 platser eller enkel som IKEA´s på typ Åhléns också att gunga och hålla balansen på. Klossar blir populärt mellan 1 och 2, det finns ju både mjuka och hårda klossar.
I dockväg skulle jag rekommendera en mjuk docka i första läget. Sedan är ju ofta djurbok med ljud, Min första fotobok med familjekort eller andra vanliga saker, knoppussel roliga ett tag. Leksaker med ljud och ljus är kul ett tag, bollar till och från.
Gåbil och gåvagn beror ju mer på hur motoriskt barnet är. En del barn går ju stadigt före ettårsdagen och då kan det vara passé redan.
Kläder funkar ju alltid också bara man anger storlek.
Gåbil och gåvagn beror ju mer på hur motoriskt barnet är. En del barn går ju stadigt före ettårsdagen och då kan det vara passé redan.
Min ettåring leker helst med våra saker. Typ petflaskor med ris, våra köksredskap etc så jag har funderat på vad 4-åringen lekt med länge och önskat sådana saker.
Annars läggs sakerna oftast på hög då de leker så kort tid med bebisleksaker och intresset skiftar ofta snabbt.
Vi har önskat
Docka
Duplo
Brio järnväg
Stapellådor
Fingerfärger
Ikeakök
Lagamatsaker i trä eller metall
Leksaksmat i trä
Musikinstument i trä
Tack för alla svar. Ni verkar ha liknande erfarenheter så nu vet jag lite mer vad vi kan önska oss :) det är som många säger tråkigtom det bara kommer saker som han använder ett par månader. Blandning är bäst.