• Anonym (Hjälp)

Mamman kan inte ta hand om barnet :(

Är väldigt förvirrad eller något just nu. Min sambo har en snart 5-åring tillsammans med en kvinna i ett annat land. Vi har under en tid anat att mamman kanske inte mår så bra men nu är det definitivt och hon anser sig inte längre kunna ta hand om barnet utan vill att han kommer och bor hos sin pappa.

Jag tycker helt ärligt att det hela känns skit jobbigt och konstigt. Min sambo känner knappt barnet, han har varit där och hälsat på några gånger och jag har aldrig träffat honom. Vi pratar inte ens samma språk. Dessutom har vi redan två små barn på 3 och 1 år här hemma som kräver en hel del tid.

Min sambo tycker så klart inte att han kan säga nej till att ta hand om barnet, vilket jag förstår, vem ska då ta hand om honom? Samtidigt tycker jag så fruktansvärt synd om honom om han ska komma hit alldeles ensam och bo hos folk han inte känner. Jag vet inte riktigt vad jag vill med detta, men om det är någon som har några tankar kring hur vi ska göra så tas det tacksamt emot.

• Svar på tråden Mamman kan inte ta hand om barnet :(
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-09-01 17:17:13 följande:

Det är såklart ts fel eftersom det är ts s vägrar låta barnet flytta hem OM barnet kommer till Sverige!!!!

Ytterligare en anledning att pappan inte bör ta hit barnet utan bo med barnet i dennes hemland, nära mamman under hennes tillfrisknande!

Jag vägrar ingenting. Jag är inte barnets vårdnadshavare och kan inte fatta sådana beslut. Det är barnets MAMMA och PAPPA som beslutar vart barnet ska bo, inte jag förstår du väl?

Mamman vill inte ha tillbaka barnet som det ser ut nu. Och ändrar hon sig får vi väl ta det då.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:32:03 följande:

Du kanske bör läsa vad ts har skrivit!!

Hon kommer inte låta barnet flytta hem till mamman igen och det tycker jag är fruktansvärt vidrigt mot den lille killen!

Och ett sånt beslut tror du att JAG kan fatta???
  • BioBonus
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:39:50 följande:

Som sagt:
    Drottningen70 skrev 2015-08-27 19:49:38 följande:

Fy så vidrigt. Vilket trauma för barnet att skeppas iväg. I vissa länder är det rätt vanligt att barn flyttas omkring som tomatplantor. Om han kommer till er så kan han kanske i alla fall få en fast punkt istället för att bollas omkring hos olika släktingar. Se till att pappan i såna fall får ensam vårdnad så att mamman inte bara kan komma och hämta hem honom igen om nåt år.

Vad handlar det om för land? Kan det handla om ett sätt att få uppehållstillstånd?

Ja jag håller med dig, det är fruktansvärt :(! Ja kommer han att bo med oss så ska han också stanna här.
    Och var står det att det är TS beslut?
  • Anonym (oj oj)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-02 11:42:17 följande:

Antar att det är DU och pappan som fattar det tillsammans. I annat fall är det väl "bara" pappan som är störd för det mamman säger kan man inte ta på något större allvar eftersom hon i nuläget är SJUK!
  • Anonym (oj oj)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-02 11:42:17 följande:

Antar att det är DU och pappan som fattar det tillsammans. I annat fall är det väl "bara" pappan som är störd för det mamman säger kan man inte ta på något större allvar eftersom hon i nuläget är SJUK!
  • BioBonus
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:50:36 följande:

Nja, det är nog mamman och pappan som fattar det beslutet. Och det KAN ju vara så att det inte är helt hälsosamt för ett litet barn att flyttas fram och tillbaka hur många gånger som helst? Säg att barnet har varit här i fem år medans mamman tillfrisknar - hur kan du då veta att det bästa för den då tioåriga pojken att flytta tillbaka till mammans hemland?'
    Kan du inte bara försöka ge TS råd och tips i den situation hon och hennes familj har hamnat i i dagsläget, istället för att tala om för henne att hon är störd baserat på ett beslut som mamman och pappan kanske måste fatta flera år framåt i tiden?
  • Brumma
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:32:03 följande:

Du kanske bör läsa vad ts har skrivit!!

Hon kommer inte låta barnet flytta hem till mamman igen och det tycker jag är fruktansvärt vidrigt mot den lille killen!

Nej.

Jag tycker DU skall läsa vad TS skriver. Utan att lägga in massa underliggande betydelser. .

Det du menar är att TS - som varken är förälder eller vårdnadshavare och aldrig träffat barnet - på egen hand bestämt sig för att praktiskt taget kidnappa barnet och mot föräldrarnas och vårdnadshavarna vilja hålla barnet kvar i Sverige för alltid. .

Jojo.. Man kan väl iallafall säga att du har livlig fantasi...
  • Brumma
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:39:50 följande:

Som sagt:Ja jag håller med dig, det är fruktansvärt :(! Ja kommer han att bo med oss så ska han också stanna här.

Och hur ens i din vildaste fantasi får du DET till att betyda "JAG bestämmer att barnet ska stanna"?!?!!

Snälla....
  • Anonym (usch)
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-02 11:39:51 följande:

Jag vägrar ingenting. Jag är inte barnets vårdnadshavare och kan inte fatta sådana beslut. Det är barnets MAMMA och PAPPA som beslutar vart barnet ska bo, inte jag förstår du väl?

Mamman vill inte ha tillbaka barnet som det ser ut nu. Och ändrar hon sig får vi väl ta det då.

Tror det är en bra inställning att ta saker som de kommer. För det första vet man ingenting om framtiden, särskilt inte när det är så komplicerat som här. Och för det andra hjälper det ingen att i onödan oroa sig för alla möjliga och omöjliga framtida scenarier. Ingen vet ju. Okej att pojken kommer att bli traumatiserad och att det kommer att bli en påfrestning för hela familjen men det kan ju trots allt gå bättre än förväntat också.

Hur känns det för dig nu ts?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (oj oj) skrev 2015-09-02 11:50:24 följande:

Men ge dig nu, det är mamman och pappan som bestämmer vart barnet ska bo och som det ser ut nu ska barnet bo här och stanna här och det är det vi får utgå ifrån. OM mamman ändrar sig i framtiden får de ta frågan om boendet då. Har barnet hunnit rota sig här då kanske det bästa är att han stannar här, vi är trots allt inte ett familjehem utan hans familj. Kanske är det bäst att han återvänder till sin mamma och då får han så klart göra det. INGEN kan veta vad som är bäst för barnet nu.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (usch) skrev 2015-09-02 22:01:35 följande:

Tror det är en bra inställning att ta saker som de kommer. För det första vet man ingenting om framtiden, särskilt inte när det är så komplicerat som här. Och för det andra hjälper det ingen att i onödan oroa sig för alla möjliga och omöjliga framtida scenarier. Ingen vet ju. Okej att pojken kommer att bli traumatiserad och att det kommer att bli en påfrestning för hela familjen men det kan ju trots allt gå bättre än förväntat också.

Hur känns det för dig nu ts?

Det känns bättre nu när jag hunnit smälta det hela och vi hunnit planera lite kring hur det hela ska gå till.

Visst känns det läskigt med ett så stort ansvar för att det ska bli bra för barnet och alla inblandade. Jag tycker såklart att det är jätte tråkigt att barnet ska behöva gå igenom detta men samtidigt ser jag faktiskt fram emot att lära känna honom.
  • Brumma
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-03 10:20:38 följande:

Det känns bättre nu när jag hunnit smälta det hela och vi hunnit planera lite kring hur det hela ska gå till.

Visst känns det läskigt med ett så stort ansvar för att det ska bli bra för barnet och alla inblandade. Jag tycker såklart att det är jätte tråkigt att barnet ska behöva gå igenom detta men samtidigt ser jag faktiskt fram emot att lära känna honom.

Önskar dig - er - lycka till!

Tror det blir tufft men bra :)
  • Anonym (usch)

Men vad skönt att du hunnit smälta allting och det känns lite bättre. Detkänns litegrann som om du håller på och välkomnar honom i ditt hjärta :)

Håll oss gärna uppdaterade. Och skriv av dig om det känns bättre.
  • Anonym (usch)

Men vad skönt att du hunnit smälta allting och det känns lite bättre. Detkänns litegrann som om du håller på och välkomnar honom i ditt hjärta :)

Håll oss gärna uppdaterade. Och skriv av dig om det känns bättre.
Svar på tråden Mamman kan inte ta hand om barnet :(