• Tigrie

Knullrufs och knutor i håret?

Vad kan jag göra?

Jag har medellångt hår, det har varit färgat en massa men nu på senaste året har jag inte färgat eller blonderat eller nåt sånt. Jag använder mig alltid av värmeskydd och köper bättre schampo och balsam, använder oljor.. Kokosolja som inpackning lite då och då..

MEN jag får alltid sånt Knullrufs! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Jag får panik när jag inte kan borsta ur håret. Jag har en sån tangle-borste som jag använder för att vara så skonsam som möjlig..

Dessutom får jag såna "knutor" i håret där en del hårstrån går ihop och bildar en stor knut som inte kan borstas ur...

Blir jätteledsen då jag verkligen vill ha friskt och fint hår..

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Knullrufs och knutor i håret?
  • Mooomin

Jag borstar bara håret när jag tvättat det. Annars sätter jag upp det i en rufsig knut eller tofs. Problemet löst. ;)

• Zarch

Ligger du mycket om dagarna? Nu menade jag inte ligga som i sex, kan uppstå små rastaflätor då. Skaffa en stålkam, be en kompis reda ut knutarna. Försök sedan att sov mycket på sidan eller på mage.

• Mooomin
    Zarch skrev 2015-08-28 11:58:24 följande:

Ligger du mycket om dagarna? Nu menade jag inte ligga som i sex, kan uppstå små rastaflätor då. Skaffa en stålkam, be en kompis reda ut knutarna. Försök sedan att sov mycket på sidan eller på mage.

Rastaflätor? Imponerande.. :D
  • Fia 28

Om du har rakt hår och fina hårstrån så har du tyvärr sådant hår som väldigt lätt tovar sej. Det enda som hjälper är att hålla håret kort, eller fläta/sätta upp i tofs. Kamma håret när det är vått så du inte sliter på det i onödan.

• nokitus

Alltså, jag känner till ditt problem allt för bra...jag har något som jag kallar till "naturliga dreads", det innebär att mitt hår tovar ihop sej vansinnigt om jag inte borstar det typ fem gånger om dagen, vilket jag sällan kommer ihåg att göra, varje gång jag har dushat lägger jag i efterbehandlig, men måste endå kämpa med att få det utrett...det är lite som en förbannelse, har testat allt..har f.ö haft så sen jag var liten, då kallade dom det till bebis hår, men nu är det nog bara djävulshår:P

• Zarch
    Mooomin skrev 2015-08-28 12:09:24 följande:

Rastaflätor? Imponerande.. :D

Rastaliknande iallafall, riktigt irriterande.
  • Mooomin
    Zarch skrev 2015-08-28 12:32:45 följande:

Rastaliknande iallafall, riktigt irriterande.

Dreads.. ;) förstår vad du menar.
  • Tigrie
    nokitus skrev 2015-08-28 12:23:41 följande:

Alltså, jag känner till ditt problem allt för bra...jag har något som jag kallar till "naturliga dreads", det innebär att mitt hår tovar ihop sej vansinnigt om jag inte borstar det typ fem gånger om dagen, vilket jag sällan kommer ihåg att göra, varje gång jag har dushat lägger jag i efterbehandlig, men måste endå kämpa med att få det utrett...det är lite som en förbannelse, har testat allt..har f.ö haft så sen jag var liten, då kallade dom det till bebis hår, men nu är det nog bara djävulshår:P

Ah det är sjukt irriterande. Jag får också borsta håret hela tiden... Har också haft det enda sen jag var liten. Mamma kallade det för trollhår när jag vaknade och håret där bak stod på ända.
    Ush! Jag vill ju ha långt o fint hår!
  • Tigrie
    Fia 28 skrev 2015-08-28 12:17:10 följande:

Om du har rakt hår och fina hårstrån så har du tyvärr sådant hår som väldigt lätt tovar sej. Det enda som hjälper är att hålla håret kort, eller fläta/sätta upp i tofs. Kamma håret när det är vått så du inte sliter på det i onödan.

Sliter det inte mer om man borstar det när det är vått? Har hört så många splittrade åsikter om det... Hm.

• Mooomin
    Tigrie skrev 2015-08-29 10:01:27 följande:

Sliter det inte mer om man borstar det när det är vått? Har hört så många splittrade åsikter om det... Hm.

Jo, hårstråna är skörare när håret är vått. Men samtidigt är det ju på nåt vis lättare att borsta det när det är nytvättat och man haft balsam i..
  • Tigrie
    Mooomin skrev 2015-08-29 10:43:57 följande:
    Jo, hårstråna är skörare när håret är vått. Men samtidigt är det ju på nåt vis lättare att borsta det när det är nytvättat och man haft balsam i..
    Haha ja det är ju så. Nåja. Får bli mer försiktig helt enkelt. Borsta det försiktigt när det är vått kanske? :P
Svar på tråden Knullrufs och knutor i håret?