MammaSol0 skrev 2015-08-29 10:00:17 följande:
Barnen bestämmer själva ja... Men barn har svårt att se konsekvenserna i det långa loppet om att förlora tid med den ena föräldern när den andra lockar med spännande resor och utflykter. Det blir enkelt för barn då att säga ja, för barn är själviska och lever dessutom för stunden.
Sakteliga har han således lyckats manipulerat fram en distans mellan mig och barnen som inte längre är bara geografisk och det är jag väldigt rädd för.
Så jag ska ta kontakt med familjerätten som en del föreslår här så att vi får ett schema som gör att han inte med vilje bokar in resor på min umgängestid.
Jag vill också klargöra att jag inte är ute efter att han inte ska få ha dem på lov och semester alls, bara att han inte tar av min tid med dem. Jag kommer nog aldrig kunna ge dem flashiga resor och det vet han.
Vad beträffar passen så skulle jag ha lite kontroll iallafall om jag hade ett av barnens pass hos mig. Nu har han full möjlighet att prata med dem, planera med dem utan att behöva kontakta mig över huvudtaget.
Och skulle jag säga att jag inte vill att de åker - ja då förlorar jag ju bigtime. För då skulle han antingen åka ändå - eller säga till barnen "Tyvärr, vi kan inte åka, för mamma har bestämt att ni måste vara hos henne istället..."
Så...
MammaSol0 skrev 2015-08-28 08:56:00 följande:
Nej, vi har inget schema än eftersom vi bor så långt i från varann. Om ett tag är jag lite närmare. Men det jag märkt är att han krånglar inför loven då det vore självklart för mig och barnen att de är hos mig.
Om det är självklart att du har dem på loven - när tänker du att de isåfall skall resa? På skoltid?
Ni behöver komma överens om vilka lov barnen skall vara hos dig och vilka de ska vara hos pappa. Det är inte rättvist vare sig mot barnen eller er föräldrar om alla lov skall tillbringas hos bara en av er.
Det normala är väl att man tar varannan jul tex. Om jag minns rätt från din andra tråd så har ni varit separerade drygt ett halvår, vilket innebär att detta är första julen. Försök komma överens om vem som tar denna julen UTAN ATT FRÅGA BARNEN!..
Nästa jul tar den andra föräldern.
Likadant med lov. Ni har varit separerade ca sex månader. Alltså separerade ni i mars?
Då har det knappast hunnit vara speciellt många lov (förutom sommarlovet) så det går inte riktigt att säga att han sabbar alla lov..
Hur hade ni uppdelningen i somras? Hade han dem alla tio veckorna av sommarlovet?
Även här måste ni komma överens och dela upp. INTE efter premissen "vem kan locka barnen" utan rättvist mellan er båda. Och rättvist är inte alla lov hos dig som du uttrycker att du vill ha det.
Dessutom bör man ta i beaktningen att såpass gamla barn förmodligen vill umgås med kompisar på loven..
I din förra tråd beskriver du att du förväntar dig att pappan ingående skall planera sin resa tillsammans med dig. Att hsn skall informera dig om allt gällande resan. Det visar på att du har lite svårt att släppa kontrollen.
Så - NI beslutar RÄTTVIST och med barnens bästa som utgångspunkt vem som har vilka lov. Och SLÄPP sedan. Barnen är tillräckligt gamla för att kunna sköta kommunikationen med dig utan pappans inblandning - och de bör även kunna berätta att de åker till Spanien, Grekland eller New York. . Det finns däremot ingen anledning att pumpa dem på minsta lilla information. ..