• MammaSol0

Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?

Detta gäller vid gemensam vårdnad

? Har man rätt att neka den andra föräldern att resa utomlands med barnen?
    ? Har man rätt att kräva att få flyginformation så man vet vilket flyg ens barn sitter på? 
    ? Pappan har barnens pass - kan han boka flyg och resa iväg utan min tillåtelse? 

Varför jag inte vill att han åker är att jag bor långt ifrån barnen som bor hos honom och nu vill har han bestämt att resa med dem på höstlovet, och vill även kunna resa på jullovet. Men på jullovet vill jag ju att de är hos mig, vilket de också uttryckt en önskan om. De är 12 och 15. 

• Svar på tråden Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?
  • Birgitta02
    Kjell2 skrev 2015-08-28 12:57:19 följande:

Det viktiga här är att förhoppningsvis kan föräldrarna komma överens om ett schema och sen jobba för att följa det. T ex genom att inte boka roliga saker på den andres tid och uppmuntra barnen att byta enligt schema.
    Absolut. Det handlar om samarbete. Men pappan verkar systematiskt boka roliga saker på mammans umgängestid. Så frågan är om det ens är nån idé. Men barnen kan ju ha nåt att säga till om där. Alla fyra behöver komma överens där. Tufft.
  • MammaSol0
    Birgitta02 skrev 2015-08-28 10:56:09 följande:

Han har boendet, du har umgänge. Ni har gemensam vårdnad. Det innebär att ni skall bestämma det juridiska tillsammans.Min man försökte samma sak. Jag hade boendet, gemensam vårdnad etc. Det var 60 mil mellan oss. Han försökte hindra mig skaffa pass till barnen. Han protesterade mot allt jag gjorde. Vilket i förlängningen gjorde att jag hur enkelt som helst fick enskild vårdnad. Och barnen slapp stridigheter. De var små på den tiden.

Jag förstår inte varför du vill hindra barnen från att resa. De är 12 och 15 och bestämmer fullt ut vad de vill göra och inte göra. Vill de hänga med pappa så kan du inte hindra dom. Inte familjerätten heller faktiskt. Ingen kan tvinga så stora barn till umgänge med en annan förälder. Sen kan du tycka att det känns helfel när han lockar med resor och annat. Men det är ju ingen juridisk grund du har där. Barnen, som faktiskt är stora, avgör själva.

Barnen bestämmer själva ja... Men barn har svårt att se konsekvenserna i det långa loppet om att förlora tid med den ena föräldern när den andra lockar med spännande resor och utflykter. Det blir enkelt för barn då att säga ja, för barn är själviska och lever dessutom för stunden. 

Sakteliga har han således lyckats manipulerat fram en distans mellan mig och barnen som inte längre är bara geografisk och det är jag väldigt rädd för. 

Så jag ska ta kontakt med familjerätten som en del föreslår här så att vi får ett schema som gör att han inte med vilje bokar in resor på min umgängestid.

Jag vill också klargöra att jag inte är ute efter att han inte ska få ha dem på lov och semester alls, bara att han inte tar av min tid med dem. Jag kommer nog aldrig kunna ge dem flashiga resor och det vet han. 
    Vad beträffar passen så skulle jag ha lite kontroll iallafall om jag hade ett av barnens pass hos mig. Nu har han full möjlighet att prata med dem, planera med dem utan att behöva kontakta mig över huvudtaget.
    Och skulle jag säga att jag inte vill att de åker - ja då förlorar jag ju bigtime. För då skulle han antingen åka ändå - eller säga till barnen "Tyvärr, vi kan inte åka, för mamma har bestämt att ni måste vara hos henne istället..."

Så...  

• Bella1000

Jag och min sons pappa hade stora problem med att komma överens om just det du beskriver, familjerätten är jättebra, med deras hjälp så kan man komma fram till ett schema hur umgänget ser ut. Att neka till resor är nog inget man kan göra.... men i vissa länder tror jag att båda föräldrarna måste skriva på nåt papper för att barnet ska få komma in i landet...

• Myling

Man kan begära att passen återkallas om man har gemensam vårdnad. Men det är ju en sista utväg.

• Birgitta02
    MammaSol0 skrev 2015-08-29 10:00:17 följande:

Barnen bestämmer själva ja... Men barn har svårt att se konsekvenserna i det långa loppet om att förlora tid med den ena föräldern när den andra lockar med spännande resor och utflykter. Det blir enkelt för barn då att säga ja, för barn är själviska och lever dessutom för stunden. 

Sakteliga har han således lyckats manipulerat fram en distans mellan mig och barnen som inte längre är bara geografisk och det är jag väldigt rädd för. 

Så jag ska ta kontakt med familjerätten som en del föreslår här så att vi får ett schema som gör att han inte med vilje bokar in resor på min umgängestid.

Jag vill också klargöra att jag inte är ute efter att han inte ska få ha dem på lov och semester alls, bara att han inte tar av min tid med dem. Jag kommer nog aldrig kunna ge dem flashiga resor och det vet han. 
    Vad beträffar passen så skulle jag ha lite kontroll iallafall om jag hade ett av barnens pass hos mig. Nu har han full möjlighet att prata med dem, planera med dem utan att behöva kontakta mig över huvudtaget.
    Och skulle jag säga att jag inte vill att de åker - ja då förlorar jag ju bigtime. För då skulle han antingen åka ändå - eller säga till barnen "Tyvärr, vi kan inte åka, för mamma har bestämt att ni måste vara hos henne istället..."

Så...  

Precis så är det ju. Kan inte alla fyra komma överens så "vinner" ju pappan. Och du har helt rätt att barn är själviska. De är korttänkta. Hoppas du lyckas hitta en lösning och få pappa begripa att han inte bör göra på det här viset.
  • Brumma
    MammaSol0 skrev 2015-08-29 10:00:17 följande:

Så...  

MammaSol0 skrev 2015-08-28 08:56:00 följande:

Nej, vi har inget schema än eftersom vi bor så långt i från varann. Om ett tag är jag lite närmare. Men det jag märkt är att han krånglar inför loven då det vore självklart för mig och barnen att de är hos mig. 

Om det är självklart att du har dem på loven - när tänker du att de isåfall skall resa? På skoltid?

Ni behöver komma överens om vilka lov barnen skall vara hos dig och vilka de ska vara hos pappa. Det är inte rättvist vare sig mot barnen eller er föräldrar om alla lov skall tillbringas hos bara en av er.

Det normala är väl att man tar varannan jul tex. Om jag minns rätt från din andra tråd så har ni varit separerade drygt ett halvår, vilket innebär att detta är första julen. Försök komma överens om vem som tar denna julen UTAN ATT FRÅGA BARNEN!..

Nästa jul tar den andra föräldern.

Likadant med lov. Ni har varit separerade ca sex månader. Alltså separerade ni i mars?

Då har det knappast hunnit vara speciellt många lov (förutom sommarlovet) så det går inte riktigt att säga att han sabbar alla lov..

Hur hade ni uppdelningen i somras? Hade han dem alla tio veckorna av sommarlovet?

Även här måste ni komma överens och dela upp. INTE efter premissen "vem kan locka barnen" utan rättvist mellan er båda. Och rättvist är inte alla lov hos dig som du uttrycker att du vill ha det.

Dessutom bör man ta i beaktningen att såpass gamla barn förmodligen vill umgås med kompisar på loven..

I din förra tråd beskriver du att du förväntar dig att pappan ingående skall planera sin resa tillsammans med dig. Att hsn skall informera dig om allt gällande resan. Det visar på att du har lite svårt att släppa kontrollen.

Så - NI beslutar RÄTTVIST och med barnens bästa som utgångspunkt vem som har vilka lov. Och SLÄPP sedan. Barnen är tillräckligt gamla för att kunna sköta kommunikationen med dig utan pappans inblandning - och de bör även kunna berätta att de åker till Spanien, Grekland eller New York. . Det finns däremot ingen anledning att pumpa dem på minsta lilla information. ..
  • Brumma
    MammaSol0 skrev 2015-08-28 08:50:31 följande:

Så? det enda sättet att vara säker på att han inte bokar och reser är att ha åtminstone ett av barnens pass hos mig. Tycker det verkar helt vansinnigt att en förälder kan ta med båda barnen utan den andra förälders tillåtelse när man har gemensam vårdnad. 

Hans argument: Barnen bor hos mig och då är det jag som bestämmer hur vårt livspussel ska ske. Du får ha dem när vi kan. 

Att hålla barnens pass som gisslan kan få dig att förlora vårdnaden.. det har hänt förr. .
  • MammaSol0
    Brumma skrev 2015-08-30 13:29:17 följande:

Nej, vi har inget schema än eftersom vi bor så långt i från varann. Om ett tag är jag lite närmare. Men det jag märkt är att han krånglar inför loven då det vore självklart för mig och barnen att de är hos mig. 

Om det är självklart att du har dem på loven - när tänker du att de isåfall skall resa? På skoltid?

Ni behöver komma överens om vilka lov barnen skall vara hos dig och vilka de ska vara hos pappa. Det är inte rättvist vare sig mot barnen eller er föräldrar om alla lov skall tillbringas hos bara en av er.

Det normala är väl att man tar varannan jul tex. Om jag minns rätt från din andra tråd så har ni varit separerade drygt ett halvår, vilket innebär att detta är första julen. Försök komma överens om vem som tar denna julen UTAN ATT FRÅGA BARNEN!..

Likadant med lov. Ni har varit separerade ca sex månader. Alltså separerade ni i mars?

Då har det knappast hunnit vara speciellt många lov (förutom sommarlovet) så det går inte riktigt att säga att han sabbar alla lov..

Hur hade ni uppdelningen i somras? Hade han dem alla tio veckorna av sommarlovet?

Även här måste ni komma överens och dela upp. INTE efter premissen "vem kan locka barnen" utan rättvist mellan er båda. Och rättvist är inte alla lov hos dig som du uttrycker att du vill ha det.

Dessutom bör man ta i beaktningen att såpass gamla barn förmodligen vill umgås med kompisar på loven..

I din förra tråd beskriver du att du förväntar dig att pappan ingående skall planera sin resa tillsammans med dig. Att hsn skall informera dig om allt gällande resan. Det visar på att du har lite svårt att släppa kontrollen.

Så - NI beslutar RÄTTVIST och med barnens bästa som utgångspunkt vem som har vilka lov. Och SLÄPP sedan. Barnen är tillräckligt gamla för att kunna sköta kommunikationen med dig utan pappans inblandning - och de bör även kunna berätta att de åker till Spanien, Grekland eller New York. . Det finns däremot ingen anledning att pumpa dem på minsta lilla information. ..

Vi har varit skilda drygt ett halvår, jag var inte helt specifik där. 

Jag ser starka tendenser hos honom då vi haft påsklov, pingst, kristi himmelsfärd, sommarlov, snart höstlov, och jullov att han kommer att ändra, planera och boka utan min insyn. 
    Jag skrev också tydligt att jag INTE är ute efter att ha dem varje lov, men att han inte ska ta av min tid. Som han gjort flertalet tidigare. 

Att ha tillgång till barnens pass är inte att neka dem att resa utan att få kontroll över att han inte reser iväg utan mitt samtycke - och det får han om han gör det på de lov som han har barnen, inte på den tid de bör och vill vara med mig. 

• MammaSol0
    Brumma skrev 2015-08-30 13:29:17 följande:

Jag ser starka tendenser hos honom då vi haft påsklov, pingst, kristi himmelsfärd, sommarlov, snart höstlov, och jullov att han kommer att ändra, planera och boka utan min insyn. 
    Jag skrev också tydligt att jag INTE är ute efter att ha dem varje lov, men att han inte ska ta av min tid. Som han gjort flertalet tidigare. 

Att ha tillgång till barnens pass är inte att neka dem att resa utan att få kontroll över att han inte reser iväg utan mitt samtycke - och det får han om han gör det på de lov som han har barnen, inte på den tid de bör och vill vara med mig. 

• Brumma
    MammaSol0 skrev 2015-08-31 10:51:45 följande:

Jag nämnde det eftersom du skrev att du tog för givet att barnen skulle vara hos dig på loven.

Pingst, kristihimmelsfärd osv - har de in fallit på de helger det i förväg varit planerat att de skall vara hos dig? Du har vh om jag förstått saken rätt?

Isåfall tycker jag det är SJÄLVKLART att du bör få även de dagar som är i anslutning till den helgen. Vi har dock problem med det..

Då vi enbart har överenskommelse angående sommar (efter mkt bråk), jul (mamman som är boendeförälder har även där flera är försökt ändra överenskommelsen) och vh så anser mamman att fredagar tex är hennes.

Så även om det infaller en eller två röda dagar i anslutning till vår helg är det inte självklart att vi kan hämta bonus tidigare utan det är om mamman vill ut o festa som vi kan få lite extra dagar..

Men infaller de på de helger som enligt schema är pappans är de ju "hans" och då förstår jag att han inte kollar med dig.

Påsk, valborg samt kristihimmelsfärd infaller alla jämna veckor - har du eller han jämna veckor normalt?

Det ni MÅSTE glra är att få till en överenskommelse gällande VILKA helger de är hos dig. Samt vilka lov (varannan kanske) respektive förälder har. Samt självklart julen.

Sedan undrar jag. Utan din insyn? Vad mer exakt menar du med det? Du har tidigare beskrivit att du vill vara del i planeringen gen. Veta flygnummer, var de bor, vart de ska osv. Är det sådant du menar så släpp det. Pappan får planera sådant själv. Däremot har han ingen rätt att planera in resor och aktiviteter när det är din umgängestid.

Så det är där du måste fokusera. NÄR resorna sker. VEM som har den helgen enligt schemat samt vem som skall ha just den lovveckan.
  • MammaSol0

Inte hotell och sånt kanske, men jag tycker nog att jag ska ha rätt att veta vilket flyg mina barn befinner sig på om jag frågar. 

Ren generell fråga: Vem vill ha sina barn i luften över halva jordklotet utan att ha en aning om vilka flyg de tar? Skulle inte ni delge det när allt är bokat och klart? 
    Själv har jag alltid sett till att någon eller flera därhemma vet om de flighter vi befunnit oss på. 

• Kjell2

Ordna ett fastställt umgängesschema via familjerätten! Boka en tid nu.

• Brumma
    MammaSol0 skrev 2015-08-31 16:39:27 följande:

Inte hotell och sånt kanske, men jag tycker nog att jag ska ha rätt att veta vilket flyg mina barn befinner sig på om jag frågar. 

Ren generell fråga: Vem vill ha sina barn i luften över halva jordklotet utan att ha en aning om vilka flyg de tar? Skulle inte ni delge det när allt är bokat och klart? 

Själv har jag alltid sett till att någon eller flera därhemma vet om de flighter vi befunnit oss på. 

Och hak ser förmodligen till att ngn vet nödvändig information när han reser. Men denna någon är inte du längre.

Jag förstår att du vill veta, men det ÄR inget du kan kräva.
  • MammaSol0
    Brumma skrev 2015-08-31 16:53:47 följande:
    Och hak ser förmodligen till att ngn vet nödvändig information när han reser. Men denna någon är inte du längre.

Jag förstår att du vill veta, men det ÄR inget du kan kräva.
    Där anser jag att i egenskap av barnens mamma (och bortse från att jag är hans exfru) borde vara någon nödvändig i allra högsta grad. Förstår inte ens att folk ens kan tänka att den andra föräldern inte skulle ha med det att göra bara för att de två vuxna inte lever tillsammans längre. Skulle barnen resa med tex mina föräldrar skulle jag ju delges såna uppgifter - även han skulle få dem skall understrykas. 

Så för mig är det självklart - om man har varandras tillåtelse och förståelse - att åka och det inte föreligger rädsla och krångel i samband med det mer än hans bitterhet och vilja att småjäklas - vilket ofta blir små korn till en stor sandlåda. 
  • Brumma
    MammaSol0 skrev 2015-09-03 16:51:02 följande:

Där anser jag att i egenskap av barnens mamma (och bortse från att jag är hans exfru) borde vara någon nödvändig i allra högsta grad. Förstår inte ens att folk ens kan tänka att den andra föräldern inte skulle ha med det att göra bara för att de två vuxna inte lever tillsammans längre. Skulle barnen resa med tex mina föräldrar skulle jag ju delges såna uppgifter - även han skulle få dem skall understrykas. 

Så för mig är det självklart - om man har varandras tillåtelse och förståelse - att åka och det inte föreligger rädsla och krångel i samband med det mer än hans bitterhet och vilja att småjäklas - vilket ofta blir små korn till en stor sandlåda. 

Om man är överens ja. Om det inte föreligger ngt krångel osv så ja. Det kan absolut funka så.

Men nu gör det inte det i ert fall. Och ärligt talat så låter det VÄLDIGT mycket som om du vill lägga dig i alldeles för mycket.. Och det förvånar mig inte då att han utesluter dig ännu mer.

Och i ert fall så kan man inte bortse från att du är hans exfru eftersom det är precis vad du är. När barnen är hos honom har han det övergripande ansvaret och behöver inte, om han inte vill, delge dig sådan information. Det är det du inte verkar förstå. HAN har ansvaret och HAN väljer. Liksom du gör när barnen är hos dig.

Och nej, när min son reser med min mamma så vet jag vilket land/stad de ska åka till. Jag vet inte nödvändigtvis exakt när de åker eller vilket hotell de ska bo på.
Svar på tråden Vad gäller när andra föräldern reser med barnen?