Skolstart ett år tidigare?
Jag har en son som är född första veckan i januari. Han är nu 4,5 år och jag funderar på om det kan vara bra för honom att börja skolan ett år tidigare. Han har kunnat läsa enkla texter och cyklat utan stödhjul i ett år, så han är tidig i sin utveckling både kognitivt och motoriskt. Hans sociala utveckling är ungefär på samma nivå som de flesta fyraåringar skulle jag tro. Han har inga problem med att sitta still och kan lätt ta till sig instruktioner.
Jag har alltid tänkt att han ska gå tillsammans med de barn som är lika gamla, men förskolepersonalen har sagt att han har tråkigt ihop med de jämngamla barnen eftersom han ligger före i sin utveckling. Han har en bästis på förskolan, som också är tidigt född på året, vars föräldrar sagt att de tänker låta honom börja i förskoleklass ett år tidigare. Detta har nu har fått mig att fundera på om vi ska göra detsamma. Vad har ni för erfarenheter? För- och nackdelar med tidig skolstart? Om han ska börja skolan ett år tidigare är det bäst att börja i förskoleklass som femåring eller i ettan som sexåring? Är det inte roligare att vara äldst i klassen än yngst?