• Lissaan

Till er som ska göra medicinsk abort!

Detta är min berättelse om min abort upplevelse, känner att det behövs på detta forum där många "anonyma" skriver mardröms historier om detta ämne!

Igår åkte jag till kvinnokliniken på sjukhuset på morgonen, en jätte gullig sköterska visade mig till rummet där jag skulle ligga och gav mig 4st små tabletter som jag skulle föra upp långt upp i slidan, fick även 3 alvedon + 2 andra värktabletter.

Sängliggande i 60min så tabletterna verkligen skulle hållas kvar uppe i slidan.

Redan efter 30min började det göra obehagligt ont, mensvärk fast värre.

Ringde på "signal" knappen (som sköterskan uppmanat mig att göra så fort jag hade minsta ont eller om jag bara behövde vatten/saft osv) fick då en tablett oxynorm och en varm vetekudde att ha på magen, såå skönt!

Efter 30min mådde jag helt bra, dom bjöd på mackor och nyponsoppa, te som jag åt med god aptit.

Efter ca 1timme började jag få riktigt ont igen, fick då ytligare en oxynorm,

Denna hjälpte inte alls men härdade ut nån timme, sedan började jag skaka kallsvettas och det gjorde så ont att det kändes som jag ville skrika rakt ut, fick en morfinspruta i låret och en ny varm vetekudde!

Blev lite dåsig och somnade ett tag.

Denna spruta tog bort det mesta av den obehagliga smärtan och kände bara molande lätt värk.

Gick på toa, hade börjat blöda men inga klumpar. Men det kunde komma senare sa dom.

Efter ca. 6timmar var det dax att åka hem,

Jag satte mig upp för fort och hade ju fått morfin och legat ner hela dagen så var nära att svimma, blev helt vit och sköterskan hämtade saft och illamående tablett.

Mådde jätte konstigt, helt dåsig av morfinet och bristen på näring (hade bara ätit två mackor på hela dagen)

Sambon hämtade mig, blödde klumpar hemma på kvällen och sov hela kvällen/natten.

Idag är magen lite öm men blöder inga mängder, trött men mår bra.

Det jag vill säga med denna text är att det kan göra fruktansvärt ont för vissa som för mig MEN du får hur smärtlidring tills DU känner att smärtan är hanterbart! Du behöver alltså inte ligga och ha ont, sköterskorna är helt underbara och har i första fokus att lindra så du ska ha så lite ont som möjligt.

Det är inget dramatiskt och hemsk upplevelse som många skräckhistorier beskriver här!

Det gör ont men du får allt du behöver för att ta dig igenom det.

Efter några timmar är smärtan över, så det är bara en temporär smärta, tänk så!

Och be om varm vetekudde och smärtstillade så fort du känner att det inte känns okej, det är inget farligt med medicinsk abort alls!

• Svar på tråden Till er som ska göra medicinsk abort!
  • Anonym (Inte abort men)

Jag förstår hur du tänker men det blev lite "slå på käften" för dom som skriver dessa skräckhistorier. Det är jättebra att du blev väl bemött, att din smärta lindrades och allt ja det gick bra :) Går det bra brukar folk ofta inte skriva om det på internet för de behöver nog inte bearbeta det lika mycket som de som hade en dålig upplevelse. Tror att det är svårt att beskriva en sådan upplevelse för många, att det kanske låter farligare i ett inlägg pga alla känslor, hormoner kring aborten. Inte för att de inte får känna så då det ibland inte alls är samma bemötande som du. Men kul att läsa en mer positiv historia men vissa formuleringar kändes lite väl mycket :)

• Anonym (hm)

Jag tycker det du skriver inte är sant.

Så var det kanske för dig, men du kan inte skriva att alla får så mycket smärtlindring som behövs, för det är inte sant!

Jag erbjöds en temgesic, efter det enbart ipren eller alvedon då jag redan fått min temgesic. De menade på att man bara kan få en, och sprutor förekom inte alls.

Jag gjorde medicinsk abort i vecka 12.

• Anonym (Nja)

Alla får ju inte vara kvar. Jag fick tabletter med mig hem, både aborttabletterna och smärtstillande.

Däremot fick jag inte särskilt ont.

• Lissaan

Då undrar jag vart du varit när du inte blir erbjuden smärtlidring, morfin osv.

Ber man om smärtlidring så är det självklart att man ska få det till smärtan är hanterbart, är man inte i skick att stå på sig och be om mer tycker jag man kan ta med någon anhörig som kan prata för en.

• Lissaan

Min läkare sa att jag skulle få göra aborten hemma eftersom jag var så kort gången,

Men även där måste man stå på sig och kräva det som känns rätt och bekvämt för sig själv, och självklart lyssnade läkaren på mig och jag fick tid tvåveckor senare.

• Anonym (Inte abort men)

Fast det är inte Självklart. Tyvärr... Jag låg själv inne på sjukhus en vecka för annat gynrelaterat och de flesta var fantastiska men ibland träffade man någon som fick en att känna sig som att man var i vägen. Jag som knappt tryckte på knappen, alls. Är någon över dagen kanske de möter enbart den delen av personalen. Otur och att man inte är i läge att stå på sig. Utsatt med ofta mycket känslor i omlott. Alla har inte heller någon att ta med sig eller att de inte får fram det.

• Anonym (hm)
    Lissaan skrev 2015-08-29 17:43:54 följande:

Då undrar jag vart du varit när du inte blir erbjuden smärtlidring, morfin osv.

Ber man om smärtlidring så är det självklart att man ska få det till smärtan är hanterbart, är man inte i skick att stå på sig och be om mer tycker jag man kan ta med någon anhörig som kan prata för en.

Malmö.

Jo jag blev ju erbjuden alvedon och ipren, men det var ganska mycket värre nivå på smärtan. Enligt henne kunde man inte ta mer smärtstillande än 1 temgesic.

Den var inte lika bra smärtstillande som morfin heller, upplevde jag.
    Jag hade pappan med, men när sköterskan säger att man inte får mer smärtstillande så tror man ju att det är så. Sedan är ju även han i en jobbig situation.

• tussan

Skönt med en positiv berättelse...ja låg oxå inlagd under den medicinska aborten o de e jag glad för..hade hemskt ont o fick morfin sprutor. Dock en vecka senare sluta de inte så bra..fick hemskt ont i magen o svimma hemma..fick åka in akut...blev sövd o dom skrapa mig..hade massa rester kvar..förlora massa blod o fick ligga kvar två dagar..fick blod o järn sprutor så man återhämtar ju sig iaf..

Svar på tråden Till er som ska göra medicinsk abort!