• BymBym

Viktkurva som sticker iväg

Hej.

Jag har en dotter vars viktkurva stuckit iväg det senaste året. Hon är fortfarande normalviktig men jag är lite orolig att den ska fortsätta uppåt för snabbt. Hon har just fått bröstknölar så förpuberteten är väl i antågande. Kan det ha något med det att göra? Storasyster äter mycket mer men samma kost men är smal som ett sträck. Tips på vad vi ska göra. Öka aktivitetsnivån är ju ett sätt men andra tips?

• Svar på tråden Viktkurva som sticker iväg
  • Alexi

Maten är ju mycket viktigare än aktiviteterna. Hur äter hon, se över alla "tomma kalorier".

• BymBym

Det vet jag. Vi äter bra mat. Fikar sällan och äter måttligt med godis på lördagar. Tror dock att hon kanske dricker för mycket mjölk och äter lite för mycket bröd. Tycker dock inte det borde påverka alltför mycket. Nu går hon mer på fritids så det enda hon egentligen äter hemma är middag i veckorna förutom helgmaten. Kommunen har ändrat kostpolicy så det är mycket Light och lättprodukter där vilket jag inte gillar....

• Alexi

Jag skaffade mig min övervikt på att överäta smörgåsar, frukost och mellis, från 10-årsåldern.

• Mrs Green

Vi är i exakt samma situation här. Jag vet att hon äter bra saker här hemma åtminstone, men misstänker att det är för stora portioner. Så det försöker vi hålla lite koll på.

Sen tycker jag det är svårare nu när hon är allt mer hos kompisar, så vi har mindre koll på vad stoppar i sig. Det enda sätt jag kan tänka mig då är att fortsätta prata om vad kroppen behöver och inte behöver. Det är ju bara den kunskapen som kan hjälpa i längden eftersom vi föräldrar inte kan springa efter och kontrollera allt när de blir äldre.

• BymBym

Har kollat vad de äter på skolan. Frukost, mannagrynsgröt som barnen inte gillar, yoghurt som barnen inte heller gillar. Så macka och lättmjölk har det varit. Nu äter vi havregrynsgröt och ägg hemma fortsättningsvis även om det innebär att barnen måste stiga upp tidigare. Mellanmål, limpa, ljust bröd och lättmjölk. Lätta på mackan.... Så nu skickar vi extra frukt med i ryggsäcken samt har sagt att två mackor räcker. Personalen begränsar inget.

• BymBym

Har kollat vad de äter på skolan. Frukost, mannagrynsgröt som barnen inte gillar, yoghurt som barnen inte heller gillar. Så macka och lättmjölk har det varit. Nu äter vi havregrynsgröt och ägg hemma fortsättningsvis även om det innebär att barnen måste stiga upp tidigare. Mellanmål, limpa, ljust bröd och lättmjölk. Lätta på mackan.... Så nu skickar vi extra frukt med i ryggsäcken samt har sagt att två mackor räcker. Personalen begränsar inget.

Svar på tråden Viktkurva som sticker iväg