• lintu

Vad gäller? Anställd av bemanningsföretag.

Mycket förvirrad här. Jag är tillsvidareanställd på bemanningsföretag. Efter föräldraledighet är jag nu mellan fasta långtidsuppdrag = ska finnas tillgänglig att ta korta uppdrag som kan ligga mellan 07-17 dagtid. Får lön som vanligt.

Stora sonen går i skolan. Lilla precis skolats in på förskolan. Nu säger dagis att lillen ska få gå 15 h/ vecka som det är för arbetslösa, men jag ska ha heltidsjobb inskrivet i det digitala schemat och således betala maxtaxa.

Nu dilemmat: jag ÄR inte arbetslös utan fullt anställd. Jag får lön för att vara redo när de ringer. Senast förra veckan fick jag uppdrag på morgonen och stack förstås på detta omgående.

Hur menar de att jag ska göra? När jag blir inringd är det inte det ultimata att få iväg mig och barnen till omsorg, det ska redan vara fixat då, så nog 17 bör jag ha rätt att lämna varje morgon??

Visar det sig att det inte blir uppdrag vissa dagar kan och ämnar jag förstås att hämta hem barnen tidigare, då jag inte tänker låta dem gå långdagar om jag icke arbetar.

Rööörigt! En kollega hade samma trubbel men fick tillslut omsorgen att förstå... fler som är eller har varit i denna sits?

Som sagt, jag är anställd och avlönad, ska i gengäld hoppa på uppdrag omgående. Är INTE behovs/timanställd.

• Svar på tråden Vad gäller? Anställd av bemanningsföretag.
  • modsey

Då har du rätt att lämna på morgonen för att snabbt kunna inställa dig på jobb om det är dina anställningsvillkor. Det finns ju flera som även arbetar hemma med olika saker och jag har själv blivit tillfrågad om jag då inte kan hämta tidigare. Vilket jag absolut inte är skyldig att göra!
    Du har jobbtider mellan 7-17 och då är det faktum de tider du har rätt till, att du sen hämtar tidigare om du inte blir inringd är ju helt upp till dig men ändå det mest naturliga att göra tänker jag.

• SpanskaFlugan

När jag var tillsvidareanställd på Manpower som konsult var jag inne på kontoret de dagar jag inte hade uppdrag. Kan du inte vara där, alternativt säga till förskolan att du måste vara på kontoret de dagar du inte är ute på uppdrag? För självklart har du rätt till samma timmar som en vanlig heltidsanställd! Du är ju inte arbetslös och står enligt Arbetsförmedlingens inte till arbetsmarknadens förfogande. Skulle du gå till AF och försöka få à-kassa skulle de neka dig, säg det till förskolan, det kanske kan få dem att förstå.

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • lintu

Tusen tack för era svar! Ja, det är ju vettigt. Blir bara så lustigt när personalen resonerar så tokigt. Jag vill ju inte stuva bort mina barn för att gå hemma och dra som de fick mig att känna. Jag måste som ni säger vara redo att bege mig iväg när jag behövs. Skönt att få er input :)

• lintu

Suck. Ändå när jag kom för att lämna sonen pepprade frågorna: så du fick jobb idag då? Du ska iväg nu och jobba? Vart jobbar du? Är du ledig ska du ha barnet hemma...jag sa att jag har att göra,(får åka till kontoret och fixa nåt papper åt dagis känner jag så de fattar!).

• modsey
    lintu skrev 2015-08-31 07:43:42 följande:

Suck. Ändå när jag kom för att lämna sonen pepprade frågorna: så du fick jobb idag då? Du ska iväg nu och jobba? Vart jobbar du? Är du ledig ska du ha barnet hemma...jag sa att jag har att göra,(får åka till kontoret och fixa nåt papper åt dagis känner jag så de fattar!).

Jag skulle markera ordentligt att det inte är ok. Ta det med deras chef så hår denne prata med personalen.

Många nya lite modernare anstälöningsformer är nog svår att förstå för andra yrkesgrupper.
  • SpanskaFlugan
    modsey skrev 2015-08-31 09:30:11 följande:

Jag skulle markera ordentligt att det inte är ok. Ta det med deras chef så hår denne prata med personalen. Många nya lite modernare anstälöningsformer är nog svår att förstå för andra yrkesgrupper.

Ja, att ta det med förskolechefen är en bra idé. 

Det är märkligt att de inte har koll på dessa alternativa anställningsformer än. Jag blev tillsvidareanställd av Manpower redan 2005 så det är ju inte så nytt direkt... Och även om min bank frågade lite extra om anställningsformen när jag tog bostadslån så var det inga problem när de sett mitt anställningskontrakt. Där stod tydligt "tillsvidareanställd 100%". 
    TS, kan du inte visa ditt kontrakt för personalen eller förskolechefen? Det om något borde ju få dem att förstå! Tycker annars det mest låter som att personalen vill slippa ha barn där, mindre barn, mindre jobb för dem liksom... 

Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Jennie med ie

En sådan uppgift visar ju förvisso att man inte är arbetslös men den visar inte arbetstiderna vilket sätter ramarna för vistelsetiderna. Det är inte anställningens omfattning som styr.

Hur ofta händer det att du blir inringd TS? Och med vilken varsel måste du då infinna dig? Det är sådant du måste försöka få förskolan att förstå, inte att du har en anställning i sig.

Det finns t ex de som lämnar varje dag nästan hela dagen för att de har jour och kan bli inringda (vilket i sig är helt enligt reglerna) men som ändå är iväg på diverse icke arbetsrelaterade aktiviteter och sånt i annan stad t ex och då inte är nåbara på telefon hela tiden och då rimmar det lite illa med att barnen måste vara på förskolan för att man ska kunna infinna sig på studs.

SpanskaFlugan skrev 2015-08-31 10:10:19 följande:

Ja, att ta det med förskolechefen är en bra idé. Det är märkligt att de inte har koll på dessa alternativa anställningsformer än. Jag blev tillsvidareanställd av Manpower redan 2005 så det är ju inte så nytt direkt... Och även om min bank frågade lite extra om anställningsformen när jag tog bostadslån så var det inga problem när de sett mitt anställningskontrakt. Där stod tydligt "tillsvidareanställd 100%". 

TS, kan du inte visa ditt kontrakt för personalen eller förskolechefen? Det om något borde ju få dem att förstå! Tycker annars det mest låter som att personalen vill slippa ha barn där, mindre barn, mindre jobb för dem liksom... 

• lintu

Jag har nu fått intyg från min arbetsgivare att sätta i näven vid hämtning. Vidare frågor får fsk ta med chefen min. Blev inringd direkt jag lämnat. Omöjligt att svara på hur ofta jag kommer få uppdrag men jobbat hela veckor senaste månaden. Vilka tider min jour gäller stod tyvärr inte i intyget men de får gärna ringa chefen. Inställelsetid är snarast och upp till 1 timme. Ja trist att de inte hänger med i nutiden... tar det som ni föreslog med förskolechefen om de ff inte förstår...tack igen alla snälla!

• modsey
    lintu skrev 2015-08-31 12:30:23 följande:

Jag har nu fått intyg från min arbetsgivare att sätta i näven vid hämtning. Vidare frågor får fsk ta med chefen min. Blev inringd direkt jag lämnat. Omöjligt att svara på hur ofta jag kommer få uppdrag men jobbat hela veckor senaste månaden. Vilka tider min jour gäller stod tyvärr inte i intyget men de får gärna ringa chefen. Inställelsetid är snarast och upp till 1 timme. Ja trist att de inte hänger med i nutiden... tar det som ni föreslog med förskolechefen om de ff inte förstår...tack igen alla snälla!

Jag tror tyvärr att det finns lite mer såna omoderna sätt att se på anställningar dels utanför större städer. Men också i yrkesgrupper som själva har statiska arbetstider.

Jag jobbar ju hemma i bland o kan då ta en promenad tvätta lite kläder lyssna på musik eller luncha med en kompis/kollega.

Sen kan jag jobba undan jobb på kvällen när barnen somnat.

Min chef är ju helt ok med det så länge jag levererar. Vad dagis skulle sagt i bland kan jag bara gissa men sa aldrig något helt enkelt.
  • lintu

Har nu pratat med fsk-chefen i hopp om förståelse men även hon var som en gågelholk i dilemmat...lovade kolla ochnåterkomma med pratade något om flytande förmiddagstider..detra är trist och stressar mig må jag säga. Hoppas på fast uppdrag snart.

• aleydis

Låter absurt att de inte kan ha förståelse för det! Jag menar, ska du åka dit med barnen hux flux om du blir inringd? Det låter ohållbart. Bättre med fast lämningstid med flex av upphämtning. Hoppas du kan tala förstånd med chefen

• lintu
    aleydis skrev 2015-08-31 19:41:15 följande:

Låter absurt att de inte kan ha förståelse för det! Jag menar, ska du åka dit med barnen hux flux om du blir inringd? Det låter ohållbart. Bättre med fast lämningstid med flex av upphämtning. Hoppas du kan tala förstånd med chefen

Hoppas jag med! Tills fsk-chefen kollat upp får jag iaf lämna utan gnabb. Och det ämnar jag även göra i fortsättningen. Barnen mår nog bäst av fasta rutiner och sedan som du sa, verkar det inte komma uppdrag hämtar jag tidigare.för tillfället förstår de iallafall läget :)
Svar på tråden Vad gäller? Anställd av bemanningsföretag.