Vecka 10..Ångest..Behöver stöd.
Hej på er.
Jag vet inte riktigt vem jag kan prata med, eller vill prata med om detta. Så det är skönt att man kan skriva anonymt här och ändå få stöd, rådgivning och så..
Jag fick veta att jag är gravid i slutet av juli, då plussade jag. hade sista mensen runt slutet av juni, så jag har räknat ut att jag är i vecka 10.
Jag är 20, killen bor flera mil ifrån, det är ingen kille jag skulle kunna tänka mig vara tillsammans med, detta var oplanerat.. Han vill behålla säger han.
Min första reaktion var stark chock, är detta på riktigt??? Men också glädje. Glädje och chock. Jag gick inte ens in i tankarna på abort så jag alltid haft magkänslan att blir jag gravid någon gång skulle jag aldrig kunna göra en abort. det verkar så hemskt och jag älskar verkligen ungar..
men ju längre tiden går så nu den senaste veckan har jag gråtit mängder.. jag har helt enkelt stängt av att det faktiskt finns abort som alternativ innan.. Men jag får mer ångest ju mer jag tänker på min situation, jag bor hemma, får ca 6000 kr i månaden i aktivitetsersättning, ( mår också psykiskt dåligt och haft lite problem med alkoholen ) dock vart nykter i några månader nu. depressionen är jobbigast.
Ingen utbildning heller..
Min mamma är dock stöttande till att jag ska behålla hon är en vanlig "svensson" kvinna i medelårsåldern som jobbar 7 dagar i veckan hon har nämt att hon faktiskt kan ta ut föräldrar ledighet för MITT barn ifall jag nu inte skulle orka allt och behöva stöd. Jätte tacksam för det, men det känns ju såklart inte heller så rätt att vara så o självständig.
Min pappa är helt förtvivlad han säger att abort är den ända utvägen för mig, att jag inte är redo på långa vägar han har tom sagt att han säger upp kontakten med mig ifall jag behöver... Hade jätte god kontakt med min pappa innan, både psykiskt fysiskt och ekonomiskt stöd..
Det känns som en stor gryta detta. Jag mår dåligt av bara tanken av en abort, hur jag kommer må efteråt. Men det handlar ju om ett annat liv. Kan jag verkligen vara så självisk att behålla det?
Tänk om jag inte orkar,bryter ihop, med ett litet barn...
Vet att man ska gå efter hjärtat men jag kan verkligen inte tänka klart i detta.
Snälla någon där ute, lite råd.. ?
Och ni som har gjort abort i vecka 10 eller längre fram, vilken typ av abort gjorde ni och var det hemskt?
Tack. / Vilsen ledsen tjej...........