• Irries

Får man sminka sig?

Kommer ha äggplockning i nästa vecka. Har en jättefånig fråga...

Får man ha smink på sig vid äggplocket eller ska man komma osminkad på morgonen?

Hur var det på era sjukhus?

• Svar på tråden Får man sminka sig?
  • Irries
    Zamira skrev 2015-09-03 15:59:46 följande:

Det där funderade jag också över, jag gjorde förra osminkad, men känner mig verkligen inte bekväm med att gå utan smink och då blir hela dagen jobbig för mig (jag vet, fjantigt att känna så, men det är jag) men jag fick inga direktiv innan, varken om smycken, smink eller dusch. Och vi har 20 mil till sjukhuset, så jag var inte nyduschad när jag kom dit heller..

Men nästa gång kommer jag ha smink, tar med sminkborttagning ifall att de skulle kommentera det =)

Står såhär på min kliniks hemsida inför ÄP:

"Äggplockningsdagen

Ni skall komma till Fertilitetsenheten kl 07.45. Du skall inte äta fast föda till frukost, men du bör få i dig något flytande, t ex fil och dryck. Efter äggplockningen bjuder vi på kaffe/te, medtag gärna en smörgås.
    Mannen skall lämna spermaprov. Se Provtagningsanvisning för spermaprov.

Under äggplockningen ges smärtstillande läkemedel som gör att du inte skall köra bil eller räkna med att arbeta den dagen. "

Har typ samma text på min klinik :)

Har faktiskt också funderat på att sminka mig och ta med mig så jag kan tvätta bort om det skulle behövas... Det får nog bli så. I en sån situation vill en ju känna sig så fräsch som möjligt..
  • Cyanea

Har inget bra svar på just det där med smink. Det enda jag vet är att det räknas som ett operativt ingrepp, det är därför man har de bestämmelserna. Vet inte om smink gör till eller från, men nagellack ska definitivt bort. Det beror på att bakterier frodas där. Jag tror inte att det har med äggets fästförmåga att göra, utan infektionsrisken. De ska ju, trots allt, gå in med en kanyl in till äggstockarna och där vill man ju verkligen inte få en infektion, framförallt inte när det redan är så svårt att bli gravid. 

Kan du inte ta med dig sminket och sminka dig där? De brukar ha toalett med spegel. 

Jag tog för övrigt "ledigt" den dagen, och det var jag glad för. Var ganska groggy efter allt smärtstillande och lugnande jag fick, så det kan jag rekommendera. 

• Irries

Är redan sjukanmäld inför hela dagen imorgon. På min klinik säger dom att man inte ska jobba alls den dagen. Så det blir soffan för min del. 

Det här är vår första IVF som ni kanske förstår.

• Sindyrella1983

Där jag gjorde mina försök så på ÄP skulle man vara fastande från 00:00 och inte vara sminkad, inget nagellack, nyduschad. Som inför en operation. Vi fick frukost av kliniken. 

Däremot vid ET så kunde jag komma direkt från jobbet och ha ätit och vara sminkad. 

• Gina43
    Irries skrev 2015-09-03 15:51:52 följande:

Okej.. Räcker det om man duschar kvällen innan? Jag har inte fått någon information alls om det här.

Måste man ta bort nagellack också?

Eh, duscha samma morgon? Du kommer ju att exponera ditt underliv.

Tror inte att det finns någon rekommendation avseende nagellack!
  • LHF
    Sindyrella1983 skrev 2015-09-03 16:34:59 följande:

Där jag gjorde mina försök så på ÄP skulle man vara fastande från 00:00 och inte vara sminkad, inget nagellack, nyduschad. Som inför en operation. Vi fick frukost av kliniken. 

Däremot vid ET så kunde jag komma direkt från jobbet och ha ätit och vara sminkad. 

Oj vad olika det verkar vara. Vi hade inga såna "regler". Jag behövde varken duscha, fasta eller var tvungen att vara osminkad :/
  • FruGrävling

Jag fick inga sådana förhållningsregler men valde ändå att vara osminkad. Tårarna rann rejält (det gjorde ONT!) så ev smink hade nog runnit om jag hade haft något.

• JOHA80

Vet ej detta säkert så ta mig inte på orden men har för mig att smink och nagellack framför allt är ett problem eftersom man behöver kunna vara säker på att se patientens riktiga hudfärg/färg under naglarna ifall att något mot all förmodan skulle gå fel under äggplocket (dvs om man tappar färg i ansiktet snabbt/får blåa fingernaglar). Jag tror det är standard under alla vakna som söva operationer. Men sen kan det ju vara så att det finns partiklar i smink/nagellack som kan vara skadliga för äggen/embryon? Parfym vet jag att de vill undvika både vid äggplock och vid återförande eftersom embryon inte gillar parfym och de behöver hålla lokalerna sanerade från sådant.

• En PantherTant

Inga förhållningsregler på den privata kliniken där jag gjorde äp. Åt frukost, sminkade mig och hade parfym, antagligen också nagellack. 8 ringar, örhängen och halsband hade jag också på mig, ingen som sa något om det heller.

Och nej, så värst ont gjorde det inte heller, trots att det blev runt 15 i frysen och två till ET.

Oroa dig inte, det går nog bra!

• FruGrävling

De enda förhållningsregler jag fick var att fasta efter midnatt och sedan dricka en klar dryck ex saft eller te med honungpå morgonen innan för att få lite energi. Som jag sa ovan nämndes inget om smink eller nagellack.

Vad det gäller nagellack vet jag att det ibland kan göra det svårt att få bra resultat från pulsoximetern (mäter puls och syresättning) Men jag tänker att om det vore helt omöjligt skulle de väl ha sagt något om det innan. Nu jobbar jag själv i vården och får därför inte lov att ha nagellack så det var inget bekymmer för mig ändå.

Fick ut 27 ägg och det gjorde ordentligt ont så tårarna rann men vet ju att många inte känner nåt alls.

Svar på tråden Får man sminka sig?