• Anonym (TS)

IBS, eller är det något annat? Vad kan jag göra???

Hej'

Fick uppskattningen om IBS för lite mer än ett år sedan och börjar bli extremt trött och livslusten försvinner allt mer och mer pga detta.... Kan det vara något annat??

Jag har haft NON-stop problem med magen sen diagnosen och testat ta bort gluten i period, laktos, undviker att äta VÄLDIGT mkt för vissa saker gör att jag får ondare MEN det har ALDRIG blivit bättr vad jag än gör.... Tränat, tagit bort kaffe och ja saker som jag antagit utlöst något.

Ska man må såhär????

Får kolikkänslor så jag tjuter, vågar inte åka någonstans om kag inte är hyffsat nära hemmet eller kan ta mig hem snabbt ifall kag skulle få ont & behöva gå på toa.

Kan vara lös i magen flera dagar i sträck, sen så är jag hård i magen, sen blir jag uppblåst och får skit ont.

ALDRIG haft en bra period av detta... Vaknar på nätterna av sån vidrig smärta och måste sitta på toa hela natten.

Pluggar just nu och det är på distans då det andra inte skulle funka pga smärta i magen och det kan komma NÄR SOM HELST.

Kan inte åka iväg någonstans eller sova hos människor, vågar inte gå bort och äta om jag inte känner människorna väl pga detta.

Är helt låst i allting och vill gärna höra med er som har problem med magen om ni känner igen detta, är det IBS?, vad kan jag göra åt det här?

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden IBS, eller är det något annat? Vad kan jag göra???
  • Loriyana

Har du feber? Kan vara en inflammation i tarmen.

Själv har jag Crohns. För mig hjälper det att äta LCHF.

• Anonym (Liv)

Har du testat fodmap - dvs att ta bort väldigt många grejer på en gång?

Jag har testat att ta bort en sak i taget (tex gluten och laktos) och märkte då ingen skillnad. Men har nu kört fodmap i några månader och varit mycket bättre.

Gissar att det kan vara kombinationen av produkter som ställer till det snarare än enskilda.

• Anonym (IBS?)
    Anonym (TS) skrev 2015-10-23 21:58:09 följande:
    Men Gud vad jobbigt .., :/ ja jag har uppfattatningen att ingen vet så speciellt mycket om just saker med magen.. Fick inte alls något jag skulle ta bort eller inte eller tips.. Visste inte vart jag skulle börja. Fick enbart lösliga fibrer och dom hjälpte inget. Det spelar ju ingen roll om man får det & sen äter något som påverkar magen.

Gluten tror jag är det värsta, när man äter oregelbundet, socker & vissa enstaka grejer som tex lök men man vet ju inte till 100% för kan ju vara något annat man äter också som påverkar. Svårt och sjukt jobbigt att "gissa", testa sig fram. Blir orolig att det inte är bra att hålla på att mixtra för mycket heller .. När inte magen fungerar känns ju det mesta hopplöst.
    Nej sjukvården är inte så där höjdarduktiga på hur mat kan påverka magen... tänker bara på hur sjukhusmaten är där jag bor! Flört
    Tror också gluten är det värsta, eller det är det helt klart för mig.
    I en svår period åt jag enligt rotationsdieten (enbart paleo men roterat), inte äta något livsmedel oftare än var 4e dag och inte samma grupp av livsmedel oftare än varannan dag. Det var väldigt bra för min mage!! Och det tydliggjorde också vilka livsmedel det är jag reagerar på.
    Jag tror inte du behöver oroa dig för att förändra din kost. Du mår ju inte bra i magen nu och så kan det ju inte fortsätta!! Att hitta en kost som du mår bra av är inte att mixtra - tycker jag. Men det är svårt och jobbigt att "gissa" sig fram, men om man gör det strukturerat och för noga bok över vad man äter och hur man mår så är det fullt görbart!! En stor dos envis, tålamod och nyfikenhet är bra att utrusta sig med! Och att läsa på ordentligt först.
  • Anonym (TS)
    Loriyana skrev 2015-10-23 22:00:43 följande:

Har du feber? Kan vara en inflammation i tarmen.

Själv har jag Crohns. För mig hjälper det att äta LCHF.

Nä det har jag inte, har haft problem över ett är nu. Något är det ju som irriterar iaf. Läst lite om det men kommer inte ihåg helt, får kolla upp det igen.

Lchf, ta bort kolhydrater & äta mkt fett osv?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Liv) skrev 2015-10-23 22:04:58 följande:

Har du testat fodmap - dvs att ta bort väldigt många grejer på en gång?

Jag har testat att ta bort en sak i taget (tex gluten och laktos) och märkte då ingen skillnad. Men har nu kört fodmap i några månader och varit mycket bättre.

Gissar att det kan vara kombinationen av produkter som ställer till det snarare än enskilda.

Jag har skrivit ut papper om det pcj kollat upp det väldigt mycket faktiskt. Undviker väldigt mycket saker just nu & det känns väldigt jobbigt att "inte vete" vad man kan & inte, att magen ena dagen reagerar värre på ngt än andra dagen och att man måste tänka innan varje gång, speciellt om man är borta. Men funderar på om det kan vara bra att köra den där gröna kuren som en slrev i ett inlägg här och sen kanske starta med fodmap.. Ingen aning om vad som är bäst.
  • Anonym (TS)
    Anonym (IBS?) skrev 2015-10-24 12:43:45 följande:

Nej sjukvården är inte så där höjdarduktiga på hur mat kan påverka magen... tänker bara på hur sjukhusmaten är där jag bor! 

Tror också gluten är det värsta, eller det är det helt klart för mig.

I en svår period åt jag enligt rotationsdieten (enbart paleo men roterat), inte äta något livsmedel oftare än var 4e dag och inte samma grupp av livsmedel oftare än varannan dag. Det var väldigt bra för min mage!! Och det tydliggjorde också vilka livsmedel det är jag reagerar på.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att förändra din kost. Du mår ju inte bra i magen nu och så kan det ju inte fortsätta!! Att hitta en kost som du mår bra av är inte att mixtra - tycker jag. Men det är svårt och jobbigt att "gissa" sig fram, men om man gör det strukturerat och för noga bok över vad man äter och hur man mår så är det fullt görbart!! En stor dos envis, tålamod och nyfikenhet är bra att utrusta sig med! Och att läsa på ordentligt först.

Nä verkligen inte... Ingen aning om hur sjukhus mat är faktiskt, hört att det inte är något att hänga i granen direkt iaf! Ja det gäller ju att ge sig in i det och vara noga och som sagt tålmodig.. Läser om massor saker men vet inte rintigt vad jag ska köra. Kollat på fodmap och kag har ett bra tag nu undvika att äta vissa saker som jag "vet" att jag reagerat extremt mycket på, men som nögon annan som skrev att det kanske är mer kombinationen också av vissa saker. Funderar på den där gröna kuren som en här tipsade om för att "läka" tarmen och sen kanske ta in livsmedel enligt fodmap och sen efter de ta inte "vanligt"...
  • Anonym ((Läkare))

Med tanke på hur mkt problem du har skulle jag sökt vård igen! Om inte fibrer (typ inolaxol gissar jag) finns det ju andra symtomatiska behandlingar som ex papaverin. Och framförallt tycker jag att du ska få hjälp av en dietist! När man mixtrar mycket själv m maten blir det ofta så att man till slut inte vågar äta nånting för att man varken vet ut eller in.. Lycka till!

• Anonym (TS)
    Anonym ((Läkare)) skrev 2015-10-24 13:19:29 följande:

Med tanke på hur mkt problem du har skulle jag sökt vård igen! Om inte fibrer (typ inolaxol gissar jag) finns det ju andra symtomatiska behandlingar som ex papaverin. Och framförallt tycker jag att du ska få hjälp av en dietist! När man mixtrar mycket själv m maten blir det ofta så att man till slut inte vågar äta nånting för att man varken vet ut eller in.. Lycka till!

Har haft tankar på att gå till en dietist & ja det blir ju att man varken vet ut eller in eftersom det kan vara så pass mycket. Tack för ditt inlägg :)
  • Anonym (lycklig igen)

Jodå var nog via vården också. Till en början fick jag medicin mot magkatarr, hade en stark brännande känsla ovanför naveln. Tror dock medicinen gjorde mer skada än nytta i det stora hela. Vården konstaterade sedan att jag hade känslig tarm. Men när jag var på undersökningarna mådde jag bättre än jag hade gjort på länge.

Jag åt mycket squash i början :) Är jättetrött på det nu. Olivolja tröttnade jag också på ;) Men till frukost brukar jag äta omelett med skinka, stekt i smör. Gör omeletten på 2 ägg. Till lunch äter jag lax, kyckling eller kött med broccoli, brysselkål eller stekt grönkål eller ägg. Ibland soppa med lax och broccoli. Samma sak till middag. Undvik allt med stärkelse, även morötter, potatis och sånt.  Ät inga mjölkprodukter eller gluten, inte ens havre.. I början kändes det enformigt och ensidigt men man vänjer sig. Och nu har jag blivit så van med kosten att jag tycker det är enbart gott. Har också börjat äta majonnäs. De första dagarna blir man också väldigt hungrig men det går över. Är piggare nu än jag varit förut, mår så mycket bättre. Smör passade min mage bäst.

Förut var jag väldigt lös i magen på morgonen/förmiddagarna. Det är jag inte alls längre. Testade också silicea mag och tarmgel i början och tror även det hjälpte till en viss del.

Lovade mig själv om jag nånsin blev bra igen skulle jag tipsa andra om gröna kuren :) För i somras trodde jag inte att magen nånsin skulle bli som förr. Denna vecka har jag t.o.m. testat grädde, och magen har varit lugn. Har dock ätit små mängder förstås. Undviker ännu frukter, bär som kan tänkas jäsa i tarmen. Undviker också alkohol ännu.

Lycka till, hoppas verkligen den hjälper dig :) Det är värt att prova, men du måste göra det till 100 % Så att tarmen ska få läka.. Jag åt jättestrikt i 1 månad, men håller mig ganska långt ännu till gröna kuren. Så har ätit enligt den ca 2 månader nu.

• Anonym (TS)
    Anonym (lycklig igen) skrev 2015-10-24 14:25:54 följande:

Jodå var nog via vården också. Till en början fick jag medicin mot magkatarr, hade en stark brännande känsla ovanför naveln. Tror dock medicinen gjorde mer skada än nytta i det stora hela. Vården konstaterade sedan att jag hade känslig tarm. Men när jag var på undersökningarna mådde jag bättre än jag hade gjort på länge.

Jag åt mycket squash i början :) Är jättetrött på det nu. Olivolja tröttnade jag också på ;) Men till frukost brukar jag äta omelett med skinka, stekt i smör. Gör omeletten på 2 ägg. Till lunch äter jag lax, kyckling eller kött med broccoli, brysselkål eller stekt grönkål eller ägg. Ibland soppa med lax och broccoli. Samma sak till middag. Undvik allt med stärkelse, även morötter, potatis och sånt.  Ät inga mjölkprodukter eller gluten, inte ens havre.. I början kändes det enformigt och ensidigt men man vänjer sig. Och nu har jag blivit så van med kosten att jag tycker det är enbart gott. Har också börjat äta majonnäs. De första dagarna blir man också väldigt hungrig men det går över. Är piggare nu än jag varit förut, mår så mycket bättre. Smör passade min mage bäst.

Förut var jag väldigt lös i magen på morgonen/förmiddagarna. Det är jag inte alls längre. Testade också silicea mag och tarmgel i början och tror även det hjälpte till en viss del.

Lovade mig själv om jag nånsin blev bra igen skulle jag tipsa andra om gröna kuren :) För i somras trodde jag inte att magen nånsin skulle bli som förr. Denna vecka har jag t.o.m. testat grädde, och magen har varit lugn. Har dock ätit små mängder förstås. Undviker ännu frukter, bär som kan tänkas jäsa i tarmen. Undviker också alkohol ännu.

Lycka till, hoppas verkligen den hjälper dig :) Det är värt att prova, men du måste göra det till 100 % Så att tarmen ska få läka.. Jag åt jättestrikt i 1 månad, men håller mig ganska långt ännu till gröna kuren. Så har ätit enligt den ca 2 månader nu.

Tack för ditt svar!

Soppor och så hur gjorde du det? Kryddor och sånt används inte eller? Kycklingen tex, använder något som smaksätter den? :)
  • Loriyana
    Anonym (TS) skrev 2015-10-24 12:49:18 följande:
    Nä det har jag inte, har haft problem över ett är nu. Något är det ju som irriterar iaf. Läst lite om det men kommer inte ihåg helt, får kolla upp det igen.

Lchf, ta bort kolhydrater & äta mkt fett osv?
    Nu är jag inte supersträng med LCHF. Men försöker undvika kolhydrater, särskilt gluten. Min syster har IBS och hon är sträng med sin LCHF diet och mår väldigt mycket bättre av det. Mitt problem är att jag aldrig riktigt varit så förtjust i fett. Att undvika socker och gluten har dock varit jättebra för min mage.

Men vi är alla olika, du måste ta reda på vad just DIN mage reagerar på. Att ha en matdagbok kan hjälpa.
  • Anonym (TS)
    Loriyana skrev 2015-10-24 15:03:48 följande:

Nu är jag inte supersträng med LCHF. Men försöker undvika kolhydrater, särskilt gluten. Min syster har IBS och hon är sträng med sin LCHF diet och mår väldigt mycket bättre av det. Mitt problem är att jag aldrig riktigt varit så förtjust i fett. Att undvika socker och gluten har dock varit jättebra för min mage.

Men vi är alla olika, du måste ta reda på vad just DIN mage reagerar på. Att ha en matdagbok kan hjälpa.

Jaha okej! Nä fett är inte min sak heller & några dietister på min väns jobb säger att lchf inte är speciellt nyttigt i övrigt för kroppen så vill helst inte äta detta men absolut så måste man ju hitta det som passar ens egna kropp :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (lycklig igen) skrev 2015-10-24 14:25:54 följande:

Stod att man kunde dricka te också, vad för te?
  • Anonym (lycklig igen)

Jag kryddade med salt och timjan i början. Nu kryddar jag med örtsalt. Och satte smör och färsk gräslök i soppan. En annan rätt som brukar räcka länge är att tärna griskött och sedan steka det lite och sätta in det i ugnsform i 200 grader i en timme. Köttet ska vara täckt med vatten, sätt också smör, salt och timjan. Men favortimaten är lax i ugn, kokt broccoli och majonnäs :)

I början drack jag endast te med pepparmynta eller kamomillte. Nu har jag utökat sortimentet mycket, men undviker ännu svart te.

Är nyfiken, har du börjat :) ?

Kom på att jag också under en kort period åt matsmältningsenzymer, kanske ett par veckor... köpte de från en hälsokostbutik, de hette Monizym X 10.

Sedan rekommenderade Sanna Ehdin nånting som heter L-glutamin i samband med Gröna kuren, men det fanns ej här på Hälsokost. Så det har jag ej testat.

• Anonym (TS)
    Anonym (lycklig igen) skrev 2015-10-27 06:46:07 följande:

Jag kryddade med salt och timjan i början. Nu kryddar jag med örtsalt. Och satte smör och färsk gräslök i soppan. En annan rätt som brukar räcka länge är att tärna griskött och sedan steka det lite och sätta in det i ugnsform i 200 grader i en timme. Köttet ska vara täckt med vatten, sätt också smör, salt och timjan. Men favortimaten är lax i ugn, kokt broccoli och majonnäs :)

I början drack jag endast te med pepparmynta eller kamomillte. Nu har jag utökat sortimentet mycket, men undviker ännu svart te.

Kom på att jag också under en kort period åt matsmältningsenzymer, kanske ett par veckor... köpte de från en hälsokostbutik, de hette Monizym X 10.

Sedan rekommenderade Sanna Ehdin nånting som heter L-glutamin i samband med Gröna kuren, men det fanns ej här på Hälsokost. Så det har jag ej testat.

Jaha okej! Tack för jätte mycket tips!! Skriv gärna fler om du kommer på :D

Har inte börjat ännu utan vill samla på mig lite mer Info & tänkte se till så glutaminet kommer komma i samband med det. Jag måste ju i princip ha kaffe.. Får dra ner men det är ngt jag måste ha om jag ska fungera normalt.

Majonnäs ? Verkar som alla kör lite som dom vill med det där när jag har googlat. Vad äter du förutom det som fanns på hennes hemsida om du vari inne där?
  • Anonym (TS)
    Anonym (lycklig igen) skrev 2015-10-27 06:46:07 följande:

Kom på tidigare att du sagt att du börjat med majonnäs :) men såg på Anna skipers sida att hon haft med ost men inte Sanna.
  • Anonym (lycklig igen)

Japp majonnäs är så gott :) Det åt jag inte alls i början förrän jag kom på att det till stor del innehåller rapsolja. Mungbönor har jag till och med groddat själv när jag inte fann groddar i den lokala affären.

Läkaren rekommenderade för min del att hålla ner på kaffet, max 2 koppar/dag. I och med att det ökar saltsyran i magen. För överskott på syra hade jag tydligen.  Men kaffe har jag skippat :( Har inte druckit sedan i maj. Saknar det ibland. Fick en hejdundrande huvudvärk när jag slutade med det. Tuggummi skulle jag också undvika och lök tycke läkaren. Men lök äter jag och det är inget problem för mig nu, tuggummi har jag ej provat nu. 

Samla på dig information, du är den som bäst kan hjälpa dig och klura ut vad du kan äta :) Men det tar sin tid.

• LauraPalmer

Har du testat imodium?

Jag har alltid haft en besvärlig mage med magknip, förstoppning diarré om vart annat. Sen för ett år sedan så började jag ta lithium och min mage blev fruktansvärd. Om jag nös så sket jag på mig. Då fick jag testa imodium och det fungerar mot både kramperna och diarrén. Kan ju vara värt ett försök.

• Anonym (Kost)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-04 16:54:15 följande:
    IBS, eller är det något annat? Vad kan jag göra???

Hej'

Fick uppskattningen om IBS för lite mer än ett år sedan och börjar bli extremt trött och livslusten försvinner allt mer och mer pga detta.... Kan det vara något annat??

Jag har haft NON-stop problem med magen sen diagnosen och testat ta bort gluten i period, laktos, undviker att äta VÄLDIGT mkt för vissa saker gör att jag får ondare MEN det har ALDRIG blivit bättr vad jag än gör.... Tränat, tagit bort kaffe och ja saker som jag antagit utlöst något.

Ska man må såhär????

Får kolikkänslor så jag tjuter, vågar inte åka någonstans om kag inte är hyffsat nära hemmet eller kan ta mig hem snabbt ifall kag skulle få ont & behöva gå på toa.

Kan vara lös i magen flera dagar i sträck, sen så är jag hård i magen, sen blir jag uppblåst och får skit ont.

ALDRIG haft en bra period av detta... Vaknar på nätterna av sån vidrig smärta och måste sitta på toa hela natten.

Pluggar just nu och det är på distans då det andra inte skulle funka pga smärta i magen och det kan komma NÄR SOM HELST.

Kan inte åka iväg någonstans eller sova hos människor, vågar inte gå bort och äta om jag inte känner människorna väl pga detta.

Är helt låst i allting och vill gärna höra med er som har problem med magen om ni känner igen detta, är det IBS?, vad kan jag göra åt det här?

Jätte tacksam för svar!

Vill dela med mig av min erfarenhet då jag började med yoga för mina problem med IBS fick den diagnosen ett antal år sedan. yogan funkade bra och sedan även slutade jag dricka alkohol och åt vegetarisk kost och detta har hjälpt mig så bra! Är nästan helt fri ifrån problemen.. jag kan även vara lite känslig för koffein så det försöker jag också utesluta men tycker det är svårt.. hoppas det löser sig för dig ! 

jag har exempelvis testat hellofresh vegetariska måltider som är jättegoda!! Men finns mycket man kan hitta på. vet att det är svårt att byta livsstil bara sådär..

Svar på tråden IBS, eller är det något annat? Vad kan jag göra???