Vad gör man med alla foton?
Ja? Jag har 1000-tals bilder på min lilla tjej. Är ni jättesnälla och svara på mitt formulär, 1-3 min frågor, så ska jag jobba på ett nytt kul projekt (läs sista frågan).goo.gl/forms/KZSH1NNzsU
Dom som fotograferar analogt numer har väl framkallningsutrustning hemma. Annars finns det faktiskt riktigt bra fotoskrivare som man kan investera hemma. Förstoringar kan man beställa dock. Viktigare med vettig lagring och sortera bort alla dessa bilder som bara är skit. Att lagra i ett moln i all ära men om jag vippar av vem vet då att jag har bilder lagrat där? Skaffa egna hårddiskar och lagra på det och har man inget brandsäkert skåp ha flera diskar hos flera släktningar/vänner.
Jag fotar massor och uteslutande med systemkamera. Sedan rensar jag bland bilderna, ordentligt. Man behöver inte femtioelva foton på samma motiv ur ungefär samma vinkel, och bilder av för låg teknisk kvalité ryker också, om de inte råkar visa något som inte finns på en bättre bild (det är ju sällan man riktigt hinner med att pula med inställningar och ta flera bilder när det kommer till barn...) Dessa sparas sedan på disk och CD-Rom.
Många av bilderna skriver jag ut (två foton på ett 10x15 för att spara bläck, papper och plats i albumet) och stoppar in i fotoalbumet. De som jag av någon anledning gillar extra mycket scrapbookar jag.
Har framkallat två gånger på min snart ettåring och det var för att skicka bilder till släktingar som vi inte träffar så ofta. Att framkalla flera bilder regelbundet ser jag ingen anledning till, bättre att ha dem i datorn. Funderar nu på att framkalla en bild att ha på skrivbordet på jobbet. Jag har låtit framkalla digitala bilder, alltså skickat in dem digitalt (tror det var till ICA foto).
Jag beställer utskrifter på alla fina kort från året en gång om året och sätter in i album. Så kan barnen titta på dem och det är ju mycket roligare än at de bara ligger på datorn.