• Daniel12

Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..

Hon har lagt märke till det faktum att svenskar gärna slösar pengar i onödan och köper onödigt dyr mat och dyrt godis alt. köper bara det som ser gott ut.

Bland annat kan hon inte förstå hur svenskar kan köpa en massa dyr läsk som ju nästan bara innehåller socker, gör en fet och inte ens släcker törsten.

Samt att hon lagt märke till att svenskar överlag är dåliga på att ta vara på extrapriser och tillfälliga billiga erbjudanden. Hon menar att svenskar är bekväma av sig och inte orkar leta eller se sig om i olika butiker, utan köper dyrt "svam" som hon kallar det för. Hon tycker att programmet lyxfällan är utmärkande för svenskar, som lever för pengar som de inte har, och som ska unna sig i tid och otid, trots att de inte har råd.

Allra minst förstår hon svenskar som köper pizza titt som tätt, när man kan göra varma mackor med tillbehör som blir minst lika gott som pizza, men mycket billigare, eller göra egen pizza.

Hon begriper inte heller folk som köper ny mobil/Smartphone/surfplatta titt som tätt, när den gamla fungerade utmärkt.

Jag börjar mer och mer gå på hennes linje. Är det så att vi svenskar är så pass välfärdsskadade att vi bara anser att det bästa/ godaste/ exklusivaste är gott nog? Dessutom, menar hon, påverkar vi invandrare som kommer hit med våran onödigt vidlyftiga livsstil, så att de tar efter och vill ha samma standard.

Är det inte dags att vi börjar tänka om i vårt konsumtionsmönster? Måste allting vara dyrt, nytt och exklusivt hela tiden? Är det inte en villfarelse att vi skulle bli lyckligare av det, egentligen?

• Svar på tråden Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..
  • doge
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 18:52:46 följande:
    Tala gärna om för henne att det finns något som heter kvalite, något som heter ekologiskt, något som heter närproducerat, något som heter miljömedvetenhet, olika märkningar, osv. Det är inte de grejerna som är nedsatta priser på. Någonsin. 

Hemmagjord pizza? Varma mackor? Ja, hon måste vara en kulinarisk geni? Men det är ju bra att hon har åtminstone ett intresse här i livet, att klaga på folket i landet där hon bor. 

Men allvarligt talat, jag hade ju varit förvånad om jag behövt lära mig vad och hur jag ska handla av en vietnamesiska. Gapskratt.
    Kan tipsa om att lidl både har ekologiskt och MSC-märkt fisk, om man nu får göra sådan reklam här.. (andra märkningar har jag inte 100koll på men de har fairtrade mm också)

Bra kvalité har de också, och har bra priser..
    Bara ett tips.

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • Aniiee

På tal om, tror jag att dagens billigaste ingrediens kostar 50 kr/kg....... oops...

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Grande Rock
    Daniel12 skrev 2015-09-05 18:19:33 följande:
    Faktum är att det var hon som fick mig att öppna ögonen, jag har själv varit en av de dumma, tyvärr.

Ja folk som har råd att lyxkonsumera kan väl göra det, men det är jävligt dumt att göra det om man inte har råd.

Vi behöver inte allt det vi tror att vi behöver. Folk i andra länder klarar sig utmärkt utan detta. Som jag ser det är det någon sorts fåfänga hos svensken, att vi tror att vi är mer värda än andra. Sen, för att vara "solidariska" tycker vi förstås att de som kommer hit ska ha rätt till samma standard, för annars vore det ju "orättvist".

Som ett exempel vet jag folk som har stora bokhyllor fulla med böcker som de aldrig läser. Vad fan ska de med böckerna till om de inte ska läsa dem? Ska de bara vara prydnad?

Eller folk som måste ha så stor och bred TV trots att det inte är det minsta fel på deras syn, så köper de de dyraste.
    Hade vi varit solidariska på riktigt skulle vi se till att köpa svensktillverkat för att främja landets tillväxt. Som det är just nu ses det ofta finare med importerade produkter, vare sig de är billiga eller dyra.
    Born to lose, live to win!
  • nokitus

Jag håller inte med om att lidl har bra kvalite. Alls.

Dock tycker jag inte att det hör till överkonsumtion att handla lokalt, inte lyxkonsumtion heller, tycker tvärtom att det är bara bra att stödja lokalt. Det hjälper ju liksom "bonden bredvid" t.ex. Och man får oftast de färskaste produkterna lokalt. Och alla eko produkter osv. Skulle inte heller kalla det till lyxkonsumtion, snarare smarta val.

• elyse

Jag tror att detta stämmer på en hel del människor i väst och inte bara svenskar.

• Aniiee
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 22:18:17 följande:
    Vilken tur ni har. Där jag handlar brukar det inte finnas. Eller väldigt sällan.

Jag får inte heller reklamblad för jag vill inte ha reklam, onödigt att slösa bort en sådan ofantlig mängd papper. Plus så handlar jag normalt på vägen hem och de affärerna ligger ca 5-6 mil hemifrån. Det innebär att det inte är deras reklamblad jag fått ändå. Har inte heller tid att jaga runt, om vi tar vad jag tjänar netto i timmen skulle extrapriserna behöva vara rejält tilltagna. Mer än vad varan egentligen kostar

Dessutom har jag lista på det jag ska köpa för den planerade maten istället för att spendera en hel massa cruising och browsing tid i butiken, köpa allt möjligt till extrapris och sedan försöka hitta på något att laga och i slutändan slänga en massa mat som inte blir använd.

Så jag är inte helt säker på att vietnamesiskan sätt är så smart egentligen. 
    Vi kanske har tur, vet inte, jag har inte kollat i butiker i resten av landet, men här har i alla fall coop ekovaror varje vecka som policy. 

Jag får inte heller reklamblad i brevlådan. Himla slöseri med papper. Men.... Tada! internet! Inte för att jag jagar extrapriser, heller, det var mer bara en motsägelse mot att eko aldrig är på extrapris. Visste att du hade fel, så jag roade mig med att kolla. Jag har ju den fantastiska turen också att bo på gångavstånd en coop och en ica, och tjejen åker förbi en hemköp och en coop på vägen hem från jobbet. Jaga runt efter extrapriser är bara lönt om man inte måste åka en massa =P

Listor är bra att ha, särskilt om man är fattig(are...), och kollar man reklambladen på nätet (eller, matpriskollen, app) när man planerar så kan man kolla billigare undan än man tänk sig. Tycker man att det är roligt att handla mat så är väl en del cruising och browsing även det värt sin tid. Min ena bror hade en period när han mådde så dåligt att det enda han klarade av utanför hemmets fyra väggar var att gå till mataffären, då kunde han spendera en timme där.

Slänger mat gör bara de som inte har tillräckliga kunskaper att ta tillvara på rester/utgående varor osv. Många behöver bli bättre på sånt. Bara hojta till om man vill ha ett tips eller två, jag har en hel del på lager.

Men, nej, vietnamesiskan är inte så smart. I alla fall inte så smart som hon och TS verkar tro.
  • Aniiee

Har för övrigt gångavstånd till ett Lidl också..... jag går aldrig dit. Sunkigt värre.

• Aniiee
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 22:41:54 följande:
    Haha, du har rätt, jag är inte så bra på rester. Så listor har jag för att jag hatar att slänga mat. Det är väl från mina lantliga gener förmodar jag. Planerar jag inte menyn i förväg (eller sambon då) blir det fullkomligt randomköp av det vi är lockade av just då (speciellt eftersom vi vanligtvis handlar på väg från jobbet och är hungriga och det mesta lockar) och så blir vissa grejer liggande och aldrig använda. Vissa åker in i frysen och blir liggande där istället

Visste inte att butikerna har sina grejer på Internet. Har aldrig varit inne på en butiks hemsida, aldrig känts högprioriterat. Men bra att veta. Vi har butiker närmare också, 10 minuter bort men de har generellt högre priser än de som är inne på stormarknaderna och som ändå ligger i vägen, dvs ca halvvägs mellan jobbet och hemmet.
    =P Du kanske kan lära dig att bli bra på rester,

Men absolut, jag planerar veckans mat, varje vecka. Jag får skylla på 20 år som "mamma" och kock. Tog över matlagningen hemma när jag var 11 och började jobba som i professionellt kök när jag var 15. Utbildad kock vid 23. Utan plan blir det lätt så där. "Äh, köp en färdig kyckling, jag vill ha mat nu helst för en halvtimme sen" eller "en kotlett är ju lätt och snabbt att steka upp, den tar vi". För att inte tala om allt "gott" som slinker ner när man impulshandlar..... Yeah.... been there, done that. A lot.

Det kan ju vara värt att kolla om butikerna runtom har vettiga hemsidor med flygblad/erbjudanden utskrivna. Även till stormarknaden som ändå körs förbi. Jag brukar göra endera av två när jag kollar i reklambladen; Antingen kollar jag om de har det jag behöver enligt planeringen på extrapris, eller så kollar jag om de har något kul/intressant på extrapris och planerar in den saken (kan bli en "vara på besök" eller om jag varit sugen på något en längre tid, eller om de har kombovaror eller så). Jag kollar in reklambladen ca 1 gång i månaden (veckan innan lön kan reklamblad vara väldigt bra att ha)
  • Aniiee
    IngetAnnatFanns skrev 2015-09-05 22:57:46 följande:
    Låter smart det där. Ska ta och testa. Tar ju inte mycket längre tid om vi nu ändå planerar det som ska köpas in. Tack för tipset, kommer att kolla upp butikernas ev. hemsidor ,-)
    Any time =P
  • klyban
    Nerfherder skrev 2015-09-05 21:21:24 följande:
    Min kompis från Vietnam säger att din kompis från Vietnam har fel.
    Haha.

Nått säger med att TS kompis är snål, inget fel med detta som så.
  • Teddis
    Nerfherder skrev 2015-09-05 21:21:24 följande:

Min kompis från Vietnam säger att din kompis från Vietnam har fel.

Bästa idag haha
Svar på tråden Kompis från Vietnam säger att svenskar är dumma konsumenter..