kan hon vägra barnet en bra aktivitet?
Hej, jag har en dotter som bor hos sin mamma varannan helg och varannan tisdag och onsdag. Resten av tiden är hon hos mig och min fru och sina två mindre syskon som hon älskar över allt.
Tyvärr har skolan blivit ett problem då hennes bästa vän slutat i klassen och hon inte har några andra kompisar där. Hon passar liksom inte in bland tjejerna där det mest är väldigt könsteriotypa lekar. Inte heller passar hon bland killarna i klassen där det går väldigt tufft till och mest spelas fotboll (något hon inte är intresserad av). Hon kom med ett önskemål, att börja i scouterna.
Tyckte detta lät utmärkt och såg det som en möjlighet för henne att träffa barn på fritiden och som kanske går i paralellklasser så att hon får kompisar i skolan på köpet. Pratade med hennes mor som var positiv inställd till det hela så jag skickade iväg en anmälan. Flickan har verkligen sett fram emot att börja ända sedan i våras. Nu när det väl är dags att börja har mamman ändrat sig helt och menar att hela den tisdag hon har henne går bort. Hon bor max en kvarts körtid bort och det håller på i lite mer än en timma så kan inte förstå tänket. Som förälder är man dessutom välkommen att delta i barnens aktivitet.
Flickan är nu jätteledsen och jag undrar om det finns något jag kan göra. Att gå varannan vecka känns inte helt lyckat då hon kanske åter hamnar utanför.
Snälla finns det någon som kan hjälpa mig och min lilla tjej?