• Österlenaren

Flytta barnens adress för bostadsbidragets skull

Hej!
    Jag och mitt x gick skilda vägar för ett tag sedan. Vi har 3 barn. Jag bor kvar i huset och x-et har flyttat till en annan del av kommunen. Nu vill x-et att vi skriver barnen hos x-et  för att hon ska få högre bostadsbidrag. Tycker det är helkorkat att försäkringskassan ska ha olika ersättningar om man har barnen skrivna hos sig eller inte. Vi har barnen lika mycket. Jag får inget bostadsbidrag så för den delen spelar det ingen roll. Rent rättsligt tror jag att jag kan neka detta då jag bor kvar i huset och att jag bor närmare skolan. Nu vill jag inte jävlas med x-et men jag ser risker med att släppa barnen. Den minsta har inte börjat skolan å när det blir dags så får barnet troligen plats på hennes del av stan. Nu har det inte funkat så bra mellan oss sedan vi separerade, Hon är sur och otrevlig hela tiden mot mig. Detta tycker jag är konstigt eftersom det var hennes beslut att separera. Så jag gissar att det inte kommer att gå enklare längre fram. Kan man ha varsitt barn skrivet hos sig ( någon kommer givetvis ha 2 )
     Hon kommer ju troligen att träffa någon och flytta ihop med å då för hon ju ändå inget bidrag. Men fram till dess vill hon ju ha max ersättning. Någon som har erfarenhet med att skriva över barnen just för bostadsbidraget å vad finns det för nackdelar.

• Svar på tråden Flytta barnens adress för bostadsbidragets skull
  • Gizmo

Om barnet ska vara skriven hos mamman endast för att hon ska få högre bostadsbidrag så skulle jag inte gå med på det. (Det är väl dessutom olagligt att uppge fel uppgifter för FK?)

Om barnet kommer att bo heltid hos mamman är det ju okey.

• Nyfikna72

Dessutom har jag för mig att man visst kan få högre bidrag om man har barn på deltid utan att de är skrivna på adressen. Man får ju såklart inte fullt bidrag men det kanske var tanken? Men då ska de ju bo där på heltid också.

• Mollan79

Man behöver inte ha barnen heltid för att få bostadsbidrag, men däremot måste de vara skrivna på den adressen det gäller, alltså blir den föräldern boendeförälder. Det går att ha barnen skrivna på olika adresser. Alla behöver inte stå skrivna på samma. Men det är som ts skriver att då har boendeföräldern oxå fördel vad gäller val av skola o förskola m.m.

• EnGladPingvin

Det hade jag inte gått med på. Du hamnar i underläge. Är ni oense om skola och dagis i framtiden kommer man i första hand titta på var barnet är skrivet. Det är det om styr och hon kommer kunna byta skola för barnen. Likaså om hon får för sig att flytta och ta med sig barnen. Har ni gemensam vårdnad ska det krävas bådas underskrifter, men i praktiken kan hon flytta med barnen och om hon har boendet är det lättare för henne att få behålla det. Skriv inte på.

• Österlenaren

Gizmo: Jag tror att du har fel i när du skriver att det är olagligt. Tror att bidraget bygger på att den som har barnen skrivna hos sig får mycket mera, även om man klart och tydligt säger till FK att barnen kommer att bo 50/50 på båda adresserna. Blir ju riktigt illa om båda har låga inkomster, kan nog då bli strid om vem som ska ha barnen.

Nyfikna: Tanken är inte att FK ska luras på något sätt. Allt ska gå lagligt till.

Känner mig elak om jag inte gör så att hon får bidraget, men å vara snäll  lönar sig ju inte alltid. Den dagen det kommer in en ny i hennes liv kommer jag ju inte få barnen skrivna hos mig, fastän hon då inte får något bidrag. Å då har jag ju troligen en till som kommer å motarbeta mig Rynkar på näsan
    Å så är det ju det där med om hon flyttar. Har också läst att jag måste skriva på papper, men jag har både hört och läst om personer som har kunnat flytta å byta skola utan att den andra förälder har fått något att säga till om.

Hade tänkt mig att kanske skriva över två av barnen för att vara snäll men ha kvar den minsta hos mig! Får ju hoppas att hon inte flyttar utan den minsta.
    Tycker detta känns rättvist då jag tycker att inte bara jag har ensamrätt på barnen.

Har märkt att det kommer fram sidor hos mamman som jag aldrig sett förut! Fast det kanske är ganska vanligt i sådana hära situationer!

Någon som skulle ha gjort som jag?

• poppe72

Jag skulle inte gå med på det. Tänk egoistiskt för i slutändan kan du få problem. Vet hon om att hon kan söka underhållsbidrag det kan man få  om man har barnen växelvis boende hos sig. 

• Gladskit

Bor barnen 50/50 så är det inte fel eller olagligt att skriva barnen hos mamman. Särskilt som pappan ändå inte hade fått något bidrag, så ser man allt som en helhet så finns det ju pengar nu som man går miste om.

MEN jag håller med er som varnar för vad följderna blir, såsom att deras folkbokföringsadress kommer att styra framtida val av förskola och skola.
    Och då spelar det ingen roll om ni två ändå skulle vara överens om att tex. välja en skola som ligger närmare ert tidigare gemensamma hus. För kommunen har ju sina regler och ibland behövs det väldigt hårda gränsdragningar kring vem som ska få en plats om det är hårt tryck på en viss skola/förskola.

• Brumma

Nej, jag hade inte skrivit över ngt av barnen om ni har vissa samarbetsproblem. Inte ens de äldre som redan går i skolan.

Beroende på vad hon har för inkomst kan hon ändå vara berättigad bostadsbidrag med barnen boende halvtid.

Dessutom kan hon söka underhållsstöd vid växelvis boende.

Svar på tråden Flytta barnens adress för bostadsbidragets skull