• silvergirl

Invig en idiot i kunskapens förlovade land. Hur i helvete pumpar man en vanlig jävla cykel??

Varje morgon ser jag fram emot en härlig cykeltur till högskolan. Och varje morgon tvingas jag ge upp efter nån halvtimmes försök att pumpa skiten.

Man ser fram emot viktnedgång, flera hundra insparade kr i parkeringspengar, lite solsken och ett rent miljösamvete. Slutar med att jag tvingas ta bilen ändå för att tiden för att hinna cykla tar slut.

Ja det är en vanlig cykel, en vanlig pump en vanlig jävla ventil. Men dom här grejerna är ju för fin inte kompatibla med varandra. Oavsett vad man skruvar av och skruvar på så får man antingen helt platta däck elr ingen luft ut men ingen in heller.

Jag vet att alla kan sen dagis. Det går inte ens att googla på det, det säger ju allt. Jag kan inte fråga nån jag känner eftersom det är så efterblivet att inte kunna.

• Svar på tråden Invig en idiot i kunskapens förlovade land. Hur i helvete pumpar man en vanlig jävla cykel??
  • Kjell2

Se till att du har rätt pumpmunstycke till din ventil. Finns tre olika typer av ventiler.

• silvergirl

Det är ju den vanligaste sorten, den gamla. Om vi nu säger att jag har den och en vanlig jävla pump. Hur pumpar jag? Sätter jag igång utan att skruva av ringen på ventilen alls? Skruvar jag lite, eller skruvar av den helt?

• silvergirl

Jag har haft samma problem hela mitt liv alltså med varje cykel och varje pump jag har ägt. Man kan inte ens fästa pumpen på nåt vettigt sätt, den flyger ju av ventilen så fort man släpper taget.

• Rocket Mania

Gå till en cykelaffär och be om hjälp. Det är vare sig fult eller efterblivet att inte kunna/orka/vilja. 

• Kjell2

Om du menar Dunlop ventil så tar du av plasthatten, inget annat. Ringar mm ska vara fastskruvade. Pressar pumpmunstycket mot ventilen, utan att släppa pumpar du med andra handen. Pumpmunstycket sitter inte kvar av sig själv utan måste hållas fast.

• sextiotalist

Eftersom däcket är platt så är det inte helt omöjligt att det finns en liten pyspunka någonstans.

Gör pinan kort, ta cykeln till en reparatör, be att få punkteringsfria däck (håller något längre, kostar lite mer, men absolut värt pengarna).
    Sedan har du välpumpade däck för ett bra tag framöver.
    Här i Malmö, så kanske du får räkna med c:a 200 kronor per däck (eller något mer, jag har inte behövt att fixa det på snart två år, cyklar 12 km så gott som varje dag)

• Sanjos

Jag går alltid och pumpar vid cykelaffären (de har en pump utanför) eller till bensinstation. Har cykelpump hemma men tar ju en evighet. 

• FDFMGA
    silvergirl skrev 2015-09-07 08:53:23 följande:

Det är ju den vanligaste sorten, den gamla. Om vi nu säger att jag har den och en vanlig jävla pump. Hur pumpar jag? Sätter jag igång utan att skruva av ringen på ventilen alls? Skruvar jag lite, eller skruvar av den helt?

Har du en riktigt gammal ventil ska du nog börja med att byta ventilgummi. Och ska du ändå byta det blir det mindre pinsamt att gå till cykelaffären och be dem sätta dit ett nytt. Därefter struntar du i att skruva på ringar och muttrar när du ska pumpa cykeln, skruva bara bort den lilla gummidutten högst upp på ventilen och pumpa på.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sportpappa

Det är en väldigt skillnad på olika cykelpumpar. Vissa är jättesvåra att få på ventilen och läcker lätt. Köp en ordentlig fotpump med lång slang i en riktig cykelbutik så ska det inte vara några problem. Ta med cykeln eller ventilen till butiken och visa dem så att du får en pump som passar. 
    Om du har Dunlop-ventil så byt gärna slang så att du får en bilventil (Schrader) som är mycket mer vanlig på cyklar nu för tiden. Det ska vara samma diameter på hålet.
    Om det är väldigt gamla slangar så kanske det ändå är dags att byta ut dem. Kolla även däcken om de också behöver bytas. De åldras och slits.

Svar på tråden Invig en idiot i kunskapens förlovade land. Hur i helvete pumpar man en vanlig jävla cykel??