• Vilsen21

Misslyckad kirurgisk abort

Fick för ca 3 månader sedan reda på att jag var gravid - då i 10 veckan och fick göra en kirurgisk abort för 2 månader sedan. Blödde i tre veckor ungefär och hade mensliknande smärtor lika länge, hade ingen efterkontroll då läkaren sa att allt hade gått bra och det inte behövdes. Åkte hem och mådde bra, tänkte inte så mycket på det igen faktiskt även om det låter märkligt.. Sökte läkare idag pga ont i magen och en viss förhårdnad på höger sida + utebliven mens den här månaden. Föreställ er min chock när gynekologen säger att fostret lever och har gått 17+6 idag! Svimmade nästan av chocken! Började hysteriskt gråta och fick nog en panikattack.. Äter Isotretinoin sedan 5 månader tillbaka (roaccutan) som är väldigt farligt för ett foster och kan orsaka stora fosterskador.. Är så rädd.. Har tid hos kurator imorn för att prata och gå igenom ansökan till socialstyrelsen om sen abort. Känns så overkligt att det skulle överleva en skrapning! Har också "levt som vanligt" den här tiden med alkohol etc (rätt mycket då vi nollats in vid uni precis) och inte vetat någonting. Var tvungen att skriva av mig lite..

• Svar på tråden Misslyckad kirurgisk abort
  • Anonym (Klöver)

Oj då borde du verkligen köpa en lott! Håller tummarna på att det blir bra tillslut, och jag tycker det hade varit märkligt om dom hade avslagit din ansökan

• Anonym (a)

Du bör få tillstånd till sen abort med tanke på läkemedel du ätit. Hoppas allt blir bra!

• minnaaa

Dåliga jävla läkare som bara skiter i en är min årsikt. Så tråkigt att höra! Hoppas det går bra för dig..

• Vilsen21

Fick träffa kuratorn idag och är fortfarande i chocktillstånd.. Hon sa att hon aldrig under sina 40 år sett någonting eller hört talas om något liknande. Hon vågade inte lova något men tyckte det skulle vara märkligt om jag får avslag och hon kunde inte tro det i alla fall.. Just nu är jag mest rädd att jag ska få avslag. Är inte rädd att det ska göra ont - det vet jag att det kommer göra, och tvivlar inte på att det är det jag vill trots att det gått så långt. Vill gärna ha barn men inte än och inte under de här omständigheterna.. Speciellt då roaccutan är känt för att ge grava fosterskador.. Kuratorn pratade också om att jag kunde anmäla till nåt - kommer inte ihåg riktigt vad hon sa just då - patientvårdsnåt? Nån som kan förklara vad det betyder? Tack för era svar och tankar <3

• Anonym (a)
    Vilsen21 skrev 2015-09-08 16:30:50 följande:
    Fick träffa kuratorn idag och är fortfarande i chocktillstånd.. Hon sa att hon aldrig under sina 40 år sett någonting eller hört talas om något liknande. Hon vågade inte lova något men tyckte det skulle vara märkligt om jag får avslag och hon kunde inte tro det i alla fall.. Just nu är jag mest rädd att jag ska få avslag. Är inte rädd att det ska göra ont - det vet jag att det kommer göra, och tvivlar inte på att det är det jag vill trots att det gått så långt. Vill gärna ha barn men inte än och inte under de här omständigheterna.. Speciellt då roaccutan är känt för att ge grava fosterskador.. Kuratorn pratade också om att jag kunde anmäla till nåt - kommer inte ihåg riktigt vad hon sa just då - patientvårdsnåt? Nån som kan förklara vad det betyder? Tack för era svar och tankar <3
    Jag såg liknande för ca ett halvår sedan. Träffade en kvinna som var i v 27 när de upptäckte att den kirurgiska aborten misslyckats. Som tur var hade hon inte ätit några läkemedel, men hon fick ju ställa in sig på att bli mamma.

• Vilsen21

Fick idag reda på att jag fått tillstånd för aborten. Känns helt ärligt bara skönt och är så lättad..

• camillis86

Patientnämnden är dit du kan vända dig med klagomål
    http://www.patientnamndenstockholm.se/ Tycker absolut att du ska göra en anmälan dit, självfallet skulle de följt upp efter aborten, du borde ju blivit ombedd att ta ett nytt gravtest etc efter ca 1 mån. Håller tummarna att allt går bra för dig. Stort lycka till!
    /sjuksköterska

Svar på tråden Misslyckad kirurgisk abort