• Anonym (??)

Posten la på speditionsavgift, vad är det??

Jag söker och söker men hittar ingen vettig förklaring på vad det är som kostar 100 kronor (125 kronor eftersom de lägger på moms på den). Så nu frågar jag er alla där ute, vad ÄR det för något?? Varför ska jag betala det??

Det är en pryl i plast jag köpte från USA, kosta mig 30 dollar, med moms plus den där speditionsavgiften(+ moms på den) så blev det alltså 189 spänn att betala när jag hämta denna pytteförpackning hos posten.

• Svar på tråden Posten la på speditionsavgift, vad är det??
  • BuoBä

Det har inget med brevlådan att göra, utan det faktum att posten körde in paketet på tullstationen åt dig, och sen plockade upp det igen efter att tullen konstaterat att det inte skulle bli någon tull.

Blir paketen inte kontrollerade åker de rakt in med vanliga posten och då slipper man allt vad moms, tull och avgifter heter.

• Anonym (A)
    Anonym (??) skrev 2015-09-07 21:28:02 följande:
    Känns som att de la på den där avgiften pga....inget alls? som om de inte kollar på vanliga brev vart de ska nånstans, hur mycket mer gjorde de egentligen med mitt brev mer än att se att den var från usa och ge mig en avgift?

Känns rätt lågt, men jag får väl leva med det
    Varför frågade du inte den som stod i luckan när du hämtade ut varan varför denna avgift lades på?
  • Mr Obvious

Det är förtullningsavgiften, en administrativ kostnad som tas ut av den som tar hand om frakten inom Sverige. Den tas bara ut om försändelsen "fastnar" i tullen. Har man tur får man prylarna direkt i brevlådan, och då slipper man avgiften.

Det spelar ingen roll om det är tull på varan eller inte, för momsen ska alltid tas ut.
    Underlaget för moms är varans värde plus förtullningsavgiften.
    I ditt fall kan man räkna baklänges: 189 - 100 - 25 = 64 kr, vilket alltså är momsen på varans värde. Varans värde var då 64 / 0.25 = 256 kr.

• BuoBä
    Anonym (A) skrev 2015-09-07 21:29:44 följande:

Varför frågade du inte den som stod i luckan när du hämtade ut varan varför denna avgift lades på?

Hrm, för random extrajobbare i luckan på ica/macken brukar ju veta det... eller inte.
  • Anonym (??)
    Anonym (A) skrev 2015-09-07 21:29:44 följande:
    Det gjorde jag, hon visste ingenting (var i en mataffär). Känner mig lite elak nu i efterhand, jag var nog märkbart irriterad, var ju inte hennes fel.
    BuoBä skrev 2015-09-07 21:29:23 följande:
    Det har inget med brevlådan att göra, utan det faktum att posten körde in paketet på tullstationen åt dig, och sen plockade upp det igen efter att tullen konstaterat att det inte skulle bli någon tull.

Blir paketen inte kontrollerade åker de rakt in med vanliga posten och då slipper man allt vad moms, tull och avgifter heter.
    Ska nog tacka dom så väldigt mycket för en tjänst jag gärna hade tackat nej till.

Jag har fått ett paket förut där jag endast blev tvungen att betala moms, men det kanske var annorlunda då, vad vet jag. Hade aldrig hört talas om den här avgiften förut. 
  • Anonym (A)
    BuoBä skrev 2015-09-07 21:31:57 följande:
    Hrm, för random extrajobbare i luckan på ica/macken brukar ju veta det... eller inte.
    Om de nu inte råkar veta det,ligger det väl i deras intresse att ta reda på det?
  • Anonym (??)
    Mr Obvious skrev 2015-09-07 21:29:59 följande:
    Det är förtullningsavgiften, en administrativ kostnad som tas ut av den som tar hand om frakten inom Sverige. Den tas bara ut om försändelsen "fastnar" i tullen. Har man tur får man prylarna direkt i brevlådan, och då slipper man avgiften.

Det spelar ingen roll om det är tull på varan eller inte, för momsen ska alltid tas ut.
    Underlaget för moms är varans värde plus förtullningsavgiften.
    I ditt fall kan man räkna baklänges: 189 - 100 - 25 = 64 kr, vilket alltså är momsen på varans värde. Varans värde var då 64 / 0.25 = 256 kr.
    Tycker de borde sänka kostnaden, det där hade kunnat gå till en månads godis.

Jag vet hur mycket momsen och själva prylen kosta, de har satt upp det fint på ett litet papper som de plastat in runt brevet. Antar att de ska ha lite pengar för sitt fina arbete, var ju faktiskt rätt svårt att öppna brevet efter det där, borde väl se det som lite extra padding, för 100 spänn + moms.
  • Anonym (A)
    Anonym (??) skrev 2015-09-07 21:32:29 följande:
    Det gjorde jag, hon visste ingenting (var i en mataffär). Känner mig lite elak nu i efterhand, jag var nog märkbart irriterad, var ju inte hennes fel.

Ska nog tacka dom så väldigt mycket för en tjänst jag gärna hade tackat nej till.

Jag har fått ett paket förut där jag endast blev tvungen att betala moms, men det kanske var annorlunda då, vad vet jag. Hade aldrig hört talas om den här avgiften förut. 
    Då förstår jag!

Hade det varit hos Posten istället hade det nog gått lättare att få reda på varför.
  • Themis

Man måste alltid räkna med extra avgifter ovanpå det man har beställt, så är det.

Det är bara tur om man slipper dem, ju.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • EnAnonumius
    Anonym (??) skrev 2015-09-07 21:23:43 följande:
    ja...det var dyrt...gjorde ju nästan att avgifterna blev lika dyra som själva prylen jag köpte.

Den hade fått plats i brevlådan, var inte tung... Jag har svårt att se varför jag var tvungen att betala massa pengar för att hämta ut den.
    Värdet är det som avgör om du får betala tull eller inte, inte vikten eller storleken och huruvida den går ned i brevlådan eller inte..
    Och blir det att du skall tulla på varan så kommer den att hamna så du får hämta ut paketet då du skall betala tullavgifterna (spedfitionsavgifterna först) innan du får din vara.

Och bara för att varan kostar under 1400sek så betyder det inte att det är garanterat "tullfritt"

"Du kan slippa att betala tull om värdet på din vara understiger 1 400 kronor. Läs mer under länken Lågvärdeförsändelser till höger vilka varor det gäller och under vilka förutsättningar."

Notera att det står "Kan slippa" inte " det är tullfritt"..
    Det måste uppfylla vissa villkor för att få det "tullfritt" med varor under 1400sek..

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • BuoBä

[quote]

Jag har fått ett paket förut där jag endast blev tvungen att betala moms, men det kanske var annorlunda då, vad vet jag. Hade aldrig hört talas om den här avgiften förut. [/quote]

Det skulle kunna bero på vem som skötte frakten. Om det tex var DHL kanske de har en annan prisstruktur.

Här är vad tullen skiver: www.tullverket.se/innehallao/i/internethandel/internethandel/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

• Anonym (??)
    Anonym (A) skrev 2015-09-07 21:35:20 följande:
    Då förstår jag!

Hade det varit hos Posten istället hade det nog gått lättare att få reda på varför.
    Tror jag säkert, önskar att jag inte hade varit så irriterad just då jag hämtat ut brevet och åkt på den där oväntade avgiften. Skicka ett surt mejl till tullen, haha! Aja, de får väl sånna lite då och då.

Nej, nu ska jag glömma bort mina förlorade pengar och hoppas att tullen inte får för sig att tramsa runt med mina prylar igen.

Tack för svaren, allihop.
  • BuoBä
    Anonym (A) skrev 2015-09-07 21:35:20 följande:

Då förstår jag!

OT, men var bor du där det fortfarande finns postkontor??
  • Eleonor01

Precis så jag menade :)
  • Anonym (A)
    BuoBä skrev 2015-09-07 21:40:15 följande:
    OT, men var bor du där det fortfarande finns postkontor??
    I Eskilstuna (där jag bodde tidigare) finns det fortfarande sådana kvar för in och utlämning av paket)

Dock heter ju Posten numera Postnord.
  • BuoBä
    Anonym (A) skrev 2015-09-07 21:44:43 följande:

I Eskilstuna (där jag bodde tidigare) finns det fortfarande sådana kvar för in och utlämning av paket)

Dock heter ju Posten numera Postnord.

Lucky you!

Jag har inte sett ett postkontor sen jag fick leta upp något utlämningsställe i ett skumt industriområde för att hämta ut mitt nya körkort. Matbutiken var inte betrodd med det tydligen. Det var 2006.
  • Anonym (Linda)

Handlar man utanför EU kan paketen kollas så man betalar moms annars åker man på tullavgifter. Jag åkte på 200kr och sminkpaletten som vi hade beställt var helt förstörd. Varenda färg var pulver istället för kaka. Den plast emballage som det det hade varit invirat i var söndertryckt samt att packsedeln var borta. Jag ringde postnord men de ansåg sig inte ha något ansvar för sådant utan de lägger bara tillbaka det i lådan utan att packa in det så som det varit packat sedan tidigare. De resonerar att har man inte betalat EU tullen så får man skylla sig själv. .

• Anonym (??)
    Anonym (Linda) skrev 2015-09-07 23:04:36 följande:
    Handlar man utanför EU kan paketen kollas så man betalar moms annars åker man på tullavgifter. Jag åkte på 200kr och sminkpaletten som vi hade beställt var helt förstörd. Varenda färg var pulver istället för kaka. Den plast emballage som det det hade varit invirat i var söndertryckt samt att packsedeln var borta. Jag ringde postnord men de ansåg sig inte ha något ansvar för sådant utan de lägger bara tillbaka det i lådan utan att packa in det så som det varit packat sedan tidigare. De resonerar att har man inte betalat EU tullen så får man skylla sig själv. .
    Låter ju helt idiotiskt. Om de har sönder något så bör de betala

De öppnar alltså paketen? i så fall är jag glad över att mina saker iaf var hela! 
Svar på tråden Posten la på speditionsavgift, vad är det??