• Fitnessmamman

Magsjuka eller tandbajs?

Jag sitter och är väldigt fundersam!
    Min dotter har nu 4 kindtänder på väg upp Samtidigt, Hon har senaste veckan matvägrat allt som är hårt och tugga och bajsar löst. Vid varenda tandsprickning har hon bajsat väldigt löst...

Igår blev hon hemskickad från dagis. Bajset var lösare än dagen innan och de sa att det är magsjuka. 

Det är inte vattnigt utan löst och kletigt. (som vid de tidigare tandsprickningarna)

Hon har ingen feber. Äter som hon ska (fast mjukare mat) och jag har nu idag bytt 2 st bajsblöjer och den senaste var nu 3 timmar sedan. 

Hon är pigg och busig och precis som vanligt. Dock en hel del gnäll och hållande för kinden. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Magsjuka eller tandbajs?
  • jannepapp

Helt klart tänderna. Jag tror att föräldrarnas empiri och läkarvetenskapen går isär, om jag inte minns fel var det någon på dagis som förklarade för mig att det där med tandsprickning och dålig mage har inget samband, det har vetenskapen bevisat. Jorååå ...

Det är samma sak som med vattkoppor. Vi och ett par andra familjer har varit med om att ett barn har fått vattkoppor två gånger, bara ett par stycken första gången men ordentligt andra gången. Omöjligt enligt läkarna.

(Detta ovan med reservationen att jag inte har forskningsläget helt klart för mig, vare sig det gäller tänder eller vattkoppor.)

• Fitnessmamman

Ja men precis! Min mamma har uppfostrat 5 barn och min syster 2st och dem säger likadant! De anser inte att det är magsjuka. 

Sen säger 1177 att det kan vara magsjuka av ett slag alltså inte den man spyr av (vinterkräksjukan) utan man kan få magsjuka utan spya. 

Men då har man väl feber med? Och inte i samband med tänder? Klart man kan bli sjuk när tänder spricker upp men ja, du förstår vad jag menar!

Jag är ju extra noga med just denna typ av sjukdom, jag jobbar med livsmedel nämligen!

• Nukkumatti

Jag har fått förklaringen att vid tandsprickning blir barnen mer infektionskänsliga och därmed ofta kan få feber eller magsjuka. Därmed kan de alltså smitta och måste stanna hemma. Hoppas det går över snabbt!

• Mantrasina
    Fitnessmamman skrev 2015-09-09 09:27:22 följande:

Ja men precis! Min mamma har uppfostrat 5 barn och min syster 2st och dem säger likadant! De anser inte att det är magsjuka. 

Sen säger 1177 att det kan vara magsjuka av ett slag alltså inte den man spyr av (vinterkräksjukan) utan man kan få magsjuka utan spya. 

Men då har man väl feber med? Och inte i samband med tänder? Klart man kan bli sjuk när tänder spricker upp men ja, du förstår vad jag menar!

Jag är ju extra noga med just denna typ av sjukdom, jag jobbar med livsmedel nämligen!

Vill bara komma med en pekpinne. Vinterkräksjukan kan vara bara diarréer, bara kräkningar eller både ock. Precis som alla andra magsjukor. 
  • Fitnessmamman

Igår fick hon 40 graders feber från ingenstans. Var borta i morse... 

Jo, men jag vet hur hon är när hon är sjuk! När hon har tänder så blir hon som jag beskrivit och när hon blir sjuk då märks det supertydligt.

En fråga då, när man har diarré, är det 3-4 blöjor om dagen som byts då? Eller mer? Klassas det som diarré när bajset är som bebisbajs, mjukt och kletigt eller som jag ser diarré som, vatten med bitar?

• Fitnessmamman
    Nukkumatti skrev 2015-09-11 22:28:15 följande:

Jag har fått förklaringen att vid tandsprickning blir barnen mer infektionskänsliga och därmed ofta kan få feber eller magsjuka. Därmed kan de alltså smitta och måste stanna hemma. Hoppas det går över snabbt!

Ja, det är ju det jag har lyckats läsa mig till!
    Tack! Det hoppas jag med... Blir knäpp snart :P
  • Nukkumatti

Mina barn verkar få magsjukan med bara en lös laddning om dagen. Kunde inte tro att det var magsjuka, men tyvärr lyckades de smitta några... Men så verkar det bli för dem, inga kräkningar, ingen feber, bara lösa i magen en gång om dagen i 2-4 dagar.

• cosinus
    jannepapp skrev 2015-09-09 09:15:23 följande:

Helt klart tänderna. Jag tror att föräldrarnas empiri och läkarvetenskapen går isär, om jag inte minns fel var det någon på dagis som förklarade för mig att det där med tandsprickning och dålig mage har inget samband, det har vetenskapen bevisat. Jorååå ...

Det är samma sak som med vattkoppor. Vi och ett par andra familjer har varit med om att ett barn har fått vattkoppor två gånger, bara ett par stycken första gången men ordentligt andra gången. Omöjligt enligt läkarna.

(Detta ovan med reservationen att jag inte har forskningsläget helt klart för mig, vare sig det gäller tänder eller vattkoppor.)

Brorsan fick det två ggr. 3 koppor första gången och 17 koppor andra gången (vet inte varför mamma räknade :) )

Lyckades vid någon av mina googlingar hitta en vetenskaplig artikel som faktiskt erkände att det kunde förekomma. Var tydligen vanligast bland barn kring året som ff ammade. D v s hade lite skydd via bröstmjölken men inte nog för att inte bli sjuk men de blev så lite sjuk att de inte skaffade sig full immunitet. Tyvärr sparade jag inte länken och har aldrig hittat igen det vid senare försök.

Vad gäller tandbajs så var framförallt min 2a helt hopplös på det. Han fick 12 tänder på 12 veckor hösten han började dagis och blev hemskickad 7 veckor i rad med "magsjuka" innan personalen faktiskt lärde sig att när jag sa "Han kan ev bajsa löst idag för det är precis på väg en tand upp" så behövde det inte nödvändigtvis vara magsjuka :)
  • Fitnessmamman

På vårt dagis accepterar dem inte att man säger att "idag kan hon bajsa löst för hon har tand på G" plus att säger jag att hon är inte sjuk så tittar dem på mig som att dem mer eller mindre dumförklarar mig i tankarna. 

När dottern haft magsjuka har hon haft vattnig diarré med bitar i eller utan. Det har luktat riktigt illa och det har vart upp till 8 blöjor. Slår aldrig fel!

När hon har tandsprickning blir hennes bajs mjukt och kletigt. Får hon i sig sånt som magen inte tycker om, sand tex får hon en till två blöjor som är mer vattniga och sen tillbaka till "normal" 

Dessutom blir hon väldigt slö och vill gosa väldigt mycket när hon blir sjuk.

Svar på tråden Magsjuka eller tandbajs?