jannepapp skrev 2015-09-09 09:15:23 följande:
Helt klart tänderna. Jag tror att föräldrarnas empiri och läkarvetenskapen går isär, om jag inte minns fel var det någon på dagis som förklarade för mig att det där med tandsprickning och dålig mage har inget samband, det har vetenskapen bevisat. Jorååå ...
Det är samma sak som med vattkoppor. Vi och ett par andra familjer har varit med om att ett barn har fått vattkoppor två gånger, bara ett par stycken första gången men ordentligt andra gången. Omöjligt enligt läkarna.
(Detta ovan med reservationen att jag inte har forskningsläget helt klart för mig, vare sig det gäller tänder eller vattkoppor.)
Brorsan fick det två ggr. 3 koppor första gången och 17 koppor andra gången (vet inte varför mamma räknade :) )
Lyckades vid någon av mina googlingar hitta en vetenskaplig artikel som faktiskt erkände att det kunde förekomma. Var tydligen vanligast bland barn kring året som ff ammade. D v s hade lite skydd via bröstmjölken men inte nog för att inte bli sjuk men de blev så lite sjuk att de inte skaffade sig full immunitet. Tyvärr sparade jag inte länken och har aldrig hittat igen det vid senare försök.
Vad gäller tandbajs så var framförallt min 2a helt hopplös på det. Han fick 12 tänder på 12 veckor hösten han började dagis och blev hemskickad 7 veckor i rad med "magsjuka" innan personalen faktiskt lärde sig att när jag sa "Han kan ev bajsa löst idag för det är precis på väg en tand upp" så behövde det inte nödvändigtvis vara magsjuka :)