• josu

1 åring som somnar när hon slår sig, någon som känner igen?

Min ettåring somnar när hon gör sig illa. Det händer mycket sällan att hon gör sig illa eller gråter, mer än det vanliga " jag är trött/ hungrig och blir upprörd över något". Vid tre tillfällen har det hänt att hon ramlar och gråter för att det gör ont, alla tre gångerna han hon gråtit en stund i min famn och sedan slocknat, alltså somnat väldigt plötsligt.

Kan tillägga att hon ingen av gångerna slagit huvudet eller fallit så hårt att jag ens övervägt risken för hjärnskakning, då skulle jag naturligtvis hindra henne från att somna. Det märkliga är att jag tydligen gjorde likadant när jag var liten. Är det vanligt att barn gör så? Det kan ju knappast vara något hon ärvt från mig? Någon fler med barn som somnar när de är ledsna?

• Svar på tråden 1 åring som somnar när hon slår sig, någon som känner igen?
  • Vickan I

Så gör vår ena son också. Han är snart fyra och gör det ibland fortfarande.

• Alexi

Jag känner igen det där från min fyraåring, jag har reflekterat över det ibland att om han slår sig eller blir väldigt ledsen vid ett tillfälle när han är trött, då kan han väldigt snabbt somna sen.

• Anonym (Trött)

Hon blir nog lugn/trött av hormonerna som utsöndras av gråten. Sedan i kombination med din trygga famn så är det nog lätt och skönt att somna tänker jag. Tror det finns inslag av ärftlighet också.

• Anonym (-)

Barn ramlar oftast då de är trötta och ofokuserade. Att sedan börja trötta ut sig ännu mer genom gråt och skrik, i en mysig famn, gör nog vilken krake som helst väldigt sömnig.
    Ganska logiskt. Du får skylla på amningshjärnan eller nått.

• josu
    Anonym (-) skrev 2015-09-10 10:49:03 följande:

Barn ramlar oftast då de är trötta och ofokuserade. Att sedan börja trötta ut sig ännu mer genom gråt och skrik, i en mysig famn, gör nog vilken krake som helst väldigt sömnig.
    Ganska logiskt. Du får skylla på amningshjärnan eller nått.

Fast detta är inte att hon gråter sig till utmattning, nu på morgonen till exempel vaknade hon utsövd och glad, åt frukost och skulle sedan öva lite på att gå, har otur och snavar. Hon gråter, jag plockar upp henne och hon borrar in huvudet mot min hals och slocknar. Det är som att det bara klickar till och sedan sover hon.
  • josu
    Anonym (Trött) skrev 2015-09-10 09:00:35 följande:

Hon blir nog lugn/trött av hormonerna som utsöndras av gråten. Sedan i kombination med din trygga famn så är det nog lätt och skönt att somna tänker jag. Tror det finns inslag av ärftlighet också.

Häftigt om det skulle vara ärftligt, trodde inte att sådant var det. Min mormor påstår att mamma alltid somnade när hon slog sig på rumpan. Själv somnade jag också när jag var rädd som barn. Jag var till exempel livrädd för tomten och behövde bara se en tomte för att slockna. Tur att jag inte levde i en tid när man behövde fly eller slåss för överlevnad, hade då omedelbart blivit uppäten ;)
Svar på tråden 1 åring som somnar när hon slår sig, någon som känner igen?