• fan och hans moster

Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).

Vårt barn är tio månader nu så ettårsdagen är nära. Detta med att skydda sin SGI kräver ju fulltidssysselsättning av någon sort. Vi vill inte sätta honom på dagis förrän nästa höst egentligen så nu är frågan hur vi ska lösa detta.

Jag är arbetslös så jag kan bli arbetssökande och då tänkte jag först 50% arb.sökande och 50 FL. Men vad händer om jag får ett jobb och vi inte har förskoleplats?De är ju ingen idé att han är på förskola om jag ändå är arbetssökande hemma liksom. Hur löser man sånt egentligen? Även om han skulle ha en plats där så kan det ju dröja evigheter innan han plötsligt måste vara där. Dessutom vet jag inte riktigt helelr hur man löser dessa gånger man ska ha möten eller liknande när man är arbetssökande också. Inte kan man väl slänga ungen på dagis bara sådär? Han kommer ju vara helt förstörd av ett sådant miljöombyte helt plötsligt.

Funderade även på om jag skulle studera 50 % men hur ska man hinna med det? Dessutom är jag redan färdigutbildad och har egentligen ingen större lust med studier igen...

100% föräldraledig vill jag inte vara heller, dels för att jag inte kommer ha nog med dagar för hela perioden och dels för att jag, när jag väl har ett jobb, vill kunna vara lite FL (om de dagarna ens finns kvar sedan). 

Jag går och funderar på detta så jag blir tokig. Hur gör man?! :(

• Svar på tråden Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).
  • fan och hans moster
    pigglet skrev 2015-09-10 21:13:48 följande:

Instämmer med Alexi - för att räknas som arbetssökande ska man ha barnomsorg ordnad, så man kan ta ett jobb direkt om man får ett. Huruvida det är förskoleplats eller någon bekant eller andra föräldern spelar ingen roll.

TS - det är ju föräldraledig du har tänkt vara. Du vill inte skola in barnet på förskola förrän nästa år, och har ingen plan på att börja jobba innan dess. Då får du antingen skippa att skydda din SGI eller ändra din plan.

Jag skippar inte SGI:n, inte en chans. Utan den ligger man pyrt till om det skulle hända något och med min sjukdomshistoria kan det mycket väl hända något. Däremot blir jag antagligen arbetssökande och föräldraledig samtidigt. Mest arb.sökande då. Får se hur jag lägger procenten. Jag räknar inte med att hitta ett jobb så snabbt heller, det har alltid tagit rätt lång tid. 

Mina funderingar kretsar kring att börja inskolning med sonen och sedan bara låta honom vara på dagiset några få timmar någon gång i veckan. Så man kan ta det därifrån sedan när man väl får jobb. För jag vill vara föräldraledig när jag jobbar så han inte behöver ha så långa dagar sen när det är "allvar".

Låter jag helknäpp?
  • Alexi
    fan och hans moster skrev 2015-09-10 21:33:59 följande:
    Jag skippar inte SGI:n, inte en chans. Utan den ligger man pyrt till om det skulle hända något och med min sjukdomshistoria kan det mycket väl hända något. Däremot blir jag antagligen arbetssökande och föräldraledig samtidigt. Mest arb.sökande då. Får se hur jag lägger procenten. Jag räknar inte med att hitta ett jobb så snabbt heller, det har alltid tagit rätt lång tid. 

Mina funderingar kretsar kring att börja inskolning med sonen och sedan bara låta honom vara på dagiset några få timmar någon gång i veckan. Så man kan ta det därifrån sedan när man väl får jobb. För jag vill vara föräldraledig när jag jobbar så han inte behöver ha så långa dagar sen när det är "allvar".

Låter jag helknäpp?
    Fast det är sällan en bra ide när de är så där små. Dvs att gå bara få timmar/dagar per vecka. De behöver gå kontinuerligt i början och kanske ett antal månader framåt för att verkligen lära känna alla och bli trygga där.
  • fan och hans moster
    Alexi skrev 2015-09-10 21:46:45 följande:
    Fast det är sällan en bra ide när de är så där små. Dvs att gå bara få timmar/dagar per vecka. De behöver gå kontinuerligt i början och kanske ett antal månader framåt för att verkligen lära känna alla och bli trygga där.
    Men några timmar och dagar per vecka kan väl vara kontinuerligt? Säg tre dagar per vecka, förmiddagar. Är det för lite?
  • Alexi

Jag jobbar inte inom barnomsorgen så någon annan kan nog svara bättre. Men ja det kan vara för lite. Just i början.

• Annelie 76

Jag kommer vara arbetslös och föräldraledig. Här får man ha barnen 15 timmar på dagis som arbetslös, 5 timmar 3 dagar i veckan. Måndag och fredag föräldraledig, tisdag till torsdag arbetslös. Jag tycker det är lagom antal timmar och lagom antal dagar för barnen. Mitt stora barn trivs på dagis, han vill inte gå hem. Min lilla kommer troligtvis gilla det lika mycket.

• MoLsMamma

TS kolla om fin kommun erbjuder vårdnadsbidrag. Då kan du ansöka om det fram till barnet ska börja förskola och föräldradagarna är slut. Går att läsa på kommunens hemsida

• MoLsMamma
    MoLsMamma skrev 2015-09-11 08:14:49 följande:

TS kolla om fin kommun erbjuder vårdnadsbidrag. Då kan du ansöka om det fram till barnet ska börja förskola och föräldradagarna är slut. Går att läsa på kommunens hemsida

Det ger SGI-skydd också
  • fan och hans moster
    Annelie 76 skrev 2015-09-11 07:50:12 följande:

Jag kommer vara arbetslös och föräldraledig. Här får man ha barnen 15 timmar på dagis som arbetslös, 5 timmar 3 dagar i veckan. Måndag och fredag föräldraledig, tisdag till torsdag arbetslös. Jag tycker det är lagom antal timmar och lagom antal dagar för barnen. Mitt stora barn trivs på dagis, han vill inte gå hem. Min lilla kommer troligtvis gilla det lika mycket.

Det var detta jag glömde tänka på när jag skrev mitt senaste inlägg här ovanför.
    Om barnet måste gå kontinuerligt, så går det ju inte ihop med antal timmar som man är berättigad. 

Och hur gör folk som måste vara fulltidsarbetslösa om man inte har rätt till mer barnomsorg?? AMS kräver ju att man alltid är tillgänglig. Någon som vet?
  • fan och hans moster
    MoLsMamma skrev 2015-09-11 08:14:49 följande:

Tyvärr har kommunen slopat det i börjar av detta året. :( :( Så jävla tråkigt.
  • Alexi

Vårdnadsbidraget avskaffas i hela landet i februari 2016.

• pigglet
    fan och hans moster skrev 2015-09-11 08:17:07 följande:
    Det var detta jag glömde tänka på när jag skrev mitt senaste inlägg här ovanför.
    Om barnet måste gå kontinuerligt, så går det ju inte ihop med antal timmar som man är berättigad. 

Och hur gör folk som måste vara fulltidsarbetslösa om man inte har rätt till mer barnomsorg?? AMS kräver ju att man alltid är tillgänglig. Någon som vet?
    Direkt man får arbete så är det ju arbetstid + restid som gäller.

Har man inget arbete så är det 15 timmar/vecka (lite olika i olika kommuner då).
  • pigglet

TS: att skola in när du ska börja söka jobb går ju bra, så får barnet gå få timmar i början. Absolut.. Jag förstod bara din trådstart som att du INTE ville skola in förrän nästa höst.

• fan och hans moster
    pigglet skrev 2015-09-11 13:20:41 följande:
    Direkt man får arbete så är det ju arbetstid + restid som gäller.

Har man inget arbete så är det 15 timmar/vecka (lite olika i olika kommuner då).
    Jo men då kan man ju inte vara till möten och så vidare hur som helst om man bara har 15 h. Då måste dessa förläggas till när det är faktisk dagistid och då är man ju inte tillgänglig precis hela vardagarna enligt AMS.

Vi har också 15 h i vår kommun.

Men ja, helst vill vi ju inte att han ska börja förrän nästa höst.
  • Annelie 76
    fan och hans moster skrev 2015-09-11 13:55:03 följande:
    Jo men då kan man ju inte vara till möten och så vidare hur som helst om man bara har 15 h. Då måste dessa förläggas till när det är faktisk dagistid och då är man ju inte tillgänglig precis hela vardagarna enligt AMS.

Vi har också 15 h i vår kommun.

Men ja, helst vill vi ju inte att han ska börja förrän nästa höst.
    Jag får lämna tidigare eller hämta senare om jag behöver för möten och jobbintervjuer. Bara de får veta nån dag innan så är det inga problem. Får nog även lämna måndag eller fredag också men har inte behövt det än. Får du praktik eller hamnar i åtgärd av nåt slag så räknas ju det som arbetstid och barnet får vara den tiden på dagis.
  • fan och hans moster
    Annelie 76 skrev 2015-09-11 22:39:09 följande:
    Jag får lämna tidigare eller hämta senare om jag behöver för möten och jobbintervjuer. Bara de får veta nån dag innan så är det inga problem. Får nog även lämna måndag eller fredag också men har inte behövt det än. Får du praktik eller hamnar i åtgärd av nåt slag så räknas ju det som arbetstid och barnet får vara den tiden på dagis.
    Tack för svar!
Svar på tråden Detta med att barnet fyller ett år (SGI osv).