• Blåsippan84

Tips på att sysselsätta 6 åring när man är föräldraledig

Är föräldraledig med en 2 månaders. Har en 6 årig pojke som går fklass 8-12,30. Jag vet ej vad vi ska hitta på under eftermiddagarna. Han har kommit in i "lilla tonåren" och blivit uppkäftig och tycker det mesta är tråkigt. Två kvällar i v ät uppbokade av simning/fotboll. Går till lekplats, går hem och spelar spel mm med honom men han har så tråkig atetyd så jag känner inte igen honom. Troligen av omställningen med bebis och skola. Dessvärre har han inga direkta kompisar i fklass då vi flyttade i vintras. Han leker runt med olika och ingen direkt som han tyr sig till . Måste få tips på mer saker man kan hitta på ?

Och undrar när detta lilla uppkäftiga monster ska bli tillbaka till vår son igen

• Svar på tråden Tips på att sysselsätta 6 åring när man är föräldraledig
  • Birgitta02

Det enda du kan göra är att ignorera. Attityden kommer ändras när han mognar till lite. Möt hans trumpenhet med vänlighet. Gå INTE ner på hans nivå? Jag kan tänka mig att han känner att livet förändrats radikalt nu när han får dela uppmärksamheten med babyn. Det är en stoooor förändring.

Finns det ingen förskoleverksamhet / fritids på eftermiddagarna där kompisarna går? Jag menar.... andra föräldrar kan väl inte hämta sina barn efter klockan 12.00? Och du ska väl vara hemma ett år till? Kanske värt att betala för det. Det hade jag gjort.

• Alexi

Kan  ni muta honom lite nu i början med sånt som kanske är lite dyrt att göra för mycket. Men typ låta honom ta med en kompis på lekland om han har någon att fråga, det kan ju vara ett sätt att lära känna någon lite mer.

Ta med en kompis på andra utflykter, beroende på var ni bor osv.

• buggi

Skulle också tipsa om att ha en kompis med hem från skolan. Han får väl inte gå på fritids när du är föräldrarledig gissar jag, men ni kan ju ta med en kompis hem. Det är säkert många barn som uppskattar en lekdag med er istället för att vara kvar på fritids även om de kanske inte är bästisar i skolan.

• Blåsippan84

Tack för era svar . Pratat med pedagogerna men nej med fritids. Tänkte just det då han ej har någon riktig kompis och många nya i klassen, för att komma in i gruppen.

Ja tänkt man skulle bjuda hem någon men är lite rädd nu när hans humör är som det är. Alltid uppfostrad hos andra men när vi haft kompisar med barn över sista gångerna så har han tappat humöret efter någon h. Och då ha barnen från 12,30-16-17 om det blir konflikter så är det dels tråkigt för sonen med tanke på att de kanske ej vill komma tillbaka och jag orkar heller ej sådana konflikter en längre tid . Vet han var "upp och nervänd" första månaderna med hett humör när vi flyttade. Men lugnade sig sen när han kände sig "hemma" på dagis. Men detta humör är mkt hetsigare. Och klart dubbelt upp med syskon och skola.

• buggi
    Blåsippan84 skrev 2015-09-10 15:40:20 följande:

Tack för era svar . Pratat med pedagogerna men nej med fritids. Tänkte just det då han ej har någon riktig kompis och många nya i klassen, för att komma in i gruppen.

Ja tänkt man skulle bjuda hem någon men är lite rädd nu när hans humör är som det är. Alltid uppfostrad hos andra men när vi haft kompisar med barn över sista gångerna så har han tappat humöret efter någon h. Och då ha barnen från 12,30-16-17 om det blir konflikter så är det dels tråkigt för sonen med tanke på att de kanske ej vill komma tillbaka och jag orkar heller ej sådana konflikter en längre tid . Vet han var "upp och nervänd" första månaderna med hett humör när vi flyttade. Men lugnade sig sen när han kände sig "hemma" på dagis. Men detta humör är mkt hetsigare. Och klart dubbelt upp med syskon och skola.

Testa att 1. ge barnen väldigt mycket mat när de kommer hem - kanske äter han inte så bra i skolan som du tror och det är aldrig bra för humöret...

Sen kan ni väl hänga utomhus, där brukar det ju vara lite lättare är min erfarenhet om inte barnen känner varandra så väl. 

Du kanske kan ha ngt i bakfickan om det hela skulle spåra ur (typ ngt pyssel som du kan ta fram, eller glass - gå och köpa eller överraska med hemma, eller sätt på en film och poppa pop korn. Man måste ju inte vara så helylle i såna här lägen med flytt, nya kompisar syskon och allt :)
  • En PantherTant

Fråga honom vad han vill göra? För han har ju svaret, inte vi.

Mina sexåringar hållet mycket på för sig själv i sina rum, vill ta det lugnt efter förskolan och det sociala där. De youtubar, spelar spel på plattan, ser på dvd eller tv, pysslar, leker, bygger lego osv. Har jag några stadsärenden hänger de med, shoppar, går på loppis mm. Ibland sätter vi oss i bilen bara för att fika eller äta på restaurang. Är det fint väder är vi ut och promenerar, cyklar, spelar fotboll, hoppar i trampolinen mm

Aktiviteter har de 4 ggr i veckan, simning, musik, parkour, söndagsskola.

Alla barn vill inte ha så mycket program, och det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt ibland!

• Blåsippan84

Han brukar kunna sysselsätta sig mkt själv men nu när jag frågar vill han bara hem och titta på tv. Gör vi så, klättrar han på väggarna nästan sen och ska bara rusa runt. Tror detta med att de sitter mer i fklass gör att han har mkt spring i benen. Men vill ändå inte ut då om jag säger det.

Då han säger att han bara vill hem efter fklass så tänkte jag bestämma vad vi ska hitta på nästa v. Han fick välja vad vi skulle göra. Men nej, vill bara hem. Ska iaf försöka nu i helgen försöka komma på vad vi ska göra. Blev nog väldigt mkt på fyra v, både börja fklass och syskon. Dessutom hade jag svår förlossning så var dålig ca 2 v efter. Så har ej orkat så mkt. Men börjar känna mig mer i fas nu. Bara locka med min trotspojke också .

Svar på tråden Tips på att sysselsätta 6 åring när man är föräldraledig