Hur bör föräldraförsäkringen fördelas?
Föräldraförsäkringen är ett intressant ämne. Hur resonerar ni kring den och dess uppdelning i familjen?
Föräldraförsäkringen är ett intressant ämne. Hur resonerar ni kring den och dess uppdelning i familjen?
Tredelad försäkring tycker jag. 1/3 som vardera förälder måste ta, och sedan 1/3 som någon av föräldrarna eller någon utomstående (t.ex. mormor kan ta). Men då skulle man ju behöva utöka till 18 månaders försäkring så inte något barn behöver börja förskola före ett år.
Vad innebär alternativen:
Den ska fördelas fritt (vid lika inkomst) eller (vid olika inkomst)?
Vad innebär alternativen:
Den ska fördelas fritt (vid lika inkomst) eller (vid olika inkomst)?
Borde f ö tagit med en 3:e-delad också.
Tredelad försäkring tycker jag. Den tredje delen ska föräldrarna styra över.
Fritt svarar jag- ja eller som vi har det nu med 60 dagar avsatta. Det är inte alla som har 8-17 jobb. Det finns många fall där en av föräldrarna är arbetslös/egen företagare/student/periodarbetare/nattarbetare och kanske är hemma mkt utan att ta ut dagar. Eller att en har mkt lägre Sgi oxh väljer att ta ut mindre dagar. Jag och mannen är hemma precis lika mkt under vårt barns första år: 3 mån gemensamt och 4,5 månader var hemma. Jag kommer att ta ut ca 50 dagar och han ca 150. I många fall speglar inte antalet dagar hur mkt tid man spenderar med barnet