• nattuss89

Hård i magen efter påbörjan av smakportioner och gröt.

När min son var ca 4 månader började vi smått och ge honom smakportioner av hemmagjord matpuré som bestod av potatis och morötter. Förvarar dom i en "islåda" i frysen och tar ca två "bitar" per gång, 2-3 ggr i veckan.

Efter ca 2 veckor började vi ge gröt på kvällen, ungefär var tredje dag, och även det i mindre portioner för att inte ge hans lilla mage "en chock". Trots detta så blev han kort efter (någon vecka) väldigt hård i magen. Så pass så att bajset till och med "satt fast" i rumpan som en lerklump när man öppnade blöjan. Vi började minska portionerna, och när han fick gröt så har jag blandat i lite katrinplommon-puré, men det har inte gjort någon större skillnad. Det har nu gått en månad och det ser fortfarande likadant ut. Vi har frågat på BVC om detta, men dom säger att det är fullt normalt. Han verkar inte själv må dåligt eller ha ont i magen av det, men man blir ändå lite fundersam. Någon som varit med om något liknande och kanske har några bra tips på vad man kan göra? Eller ska jag bara låta det vara som BVC tycker?

Mvh, Nathalie

• Svar på tråden Hård i magen efter påbörjan av smakportioner och gröt.
  • Anonym (Nej)

Du ska inte låta det vara. Förstoppning kan vara riktigt farligt för små barn! (Håller det i sig så prata med en riktig barnläkare och inte bara din BVC-sköterska)

Dessutom är det alldeles för mycket mat och för tidigt vid fyra månader. Vad konstigt att ditt BVC inte informerat om det. Det är smaksensationer från fyra månader, alltså ett kryddmått, inte mer. Barn kan bli väldigt förstoppade av att börja med mat, men i ditt fall, gå tillbaka till bröstmjölk eller ersättning och börja om!

• lövet2

Många barn är inte riktigt mogna för fast föda så där tidigt. Morotspuré är dessutom stoppande. Gå tillbaka till flytande föda, och så väntar du tills han mår bra igen. Sedan tar du det lite långsammare nästa gång.

• Frontline

Ja eller lyssna på ditt barn, mår det bra så sluta oroa dig har han ont och far illa så kolla upp det..

Verkar inte som att din son far så speciellt illa så fortsätt som du gör..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ramborg

Det är naturligt att bajsets konsistens förändras när barnet äter annorlunda. Ju mer likt en vuxen han äter desto mer likt en vuxen kommer han att bajsa. Är det verkligen förstoppning? Verkar han ha svårt att bajsa, gör det ont, kommer det mera sällan?

Om det verkar besvära honom så håller jag med tidigare kommentarer. Minska maten ett tag och se vad som händer.

42.
Svar på tråden Hård i magen efter påbörjan av smakportioner och gröt.