• Myhanna

Testamente

Hej! Jag skulle vilja veta om någon varit i samma situation? Min mamma gick bort i somras efter lång tids sjukdom! Hon har två barn till i ett annat äktenskap, alltså jag har två halv syskon! Då min mamma var väldigt besviken på de andra två barnen som inte brytt sig direkt om henne samt burit sig illa åt ville hon skriva ett testamente för två år sedan, hennes sista vilja var att de två barnen endast ska få sin laglott och resten ska tillfalla mig! Vad jag inte visste och inte min mamma heller "tror jag" är att de andra två barnen måste godkänna hennes sista vilja! Verkar inte vara många som vet om att det är så här! Nu till min fråga, de vill inte skriva under/godkänna testamentet utan vill ta det vidare till tingsrätten! Det är så fruktansvärt tungt, dels sorgen, jag har fått ordna med allt som begravning, jurist/bodelning etc etc och de kommer nu och vill lägga sig i när det kommer till det ekonomiska så klart! Sorgligt är också att de inte accepterar mammas sista vilja Har någon erfarenhet av detta? Tror ni att de kommer få igenom sin vilja? Tack för förhand

• Svar på tråden Testamente
  • Birgitta02
    Myhanna skrev 2015-09-11 13:01:54 följande:

[quote=75742876][quote-nick]Kjell2 skrev 2015-09-11 12:56:20 följande:[/quote-nick]Ta det lite lugnt. Kännslor brukar svalna och förnuft komma tillbaka med lite tid. Rör det sig om mycket pengar kan det vara idé att du redan nu kontaktar en egen advokat. Går det så långt som till domstol lär ni behöva ses där.[/ Det rör sig om en bostadstävling som ska säljas för kanske ca 900 000:- Åh gode gud jag hoppas verkligen inte att det blir domstol! Nu vänder de sig till tingsätten, vad händer då? Vet ingenting!

Ta ett snack med den jurist som skötte bodelningen. Den personen borde ha koll på testamenten också. Om inte annat så i alla fall svara på de frågor du har. Om de stämmer dig och ärendet tas upp i tingsrätten så kommer det ta sin lilla tid.
  • Myhanna
    Birgitta02 skrev 2015-09-11 13:04:10 följande:
    Ta ett snack med den jurist som skötte bodelningen. Den personen borde ha koll på testamenten också. Om inte annat så i alla fall svara på de frågor du har. Om de stämmer dig och ärendet tas upp i tingsrätten så kommer det ta sin lilla tid.

Den juristen är inblandad i detta, han skicka ut kallelse till bodelning till dem samt kopia på testamente de skulle skriva under, ingen av dem dök upp och inget undertecknande av testamente blev det ju! Nu säger de då att de tänker inte skriva under utan gå till tingsrätten!
  • Birgitta02
    Myhanna skrev 2015-09-11 13:22:34 följande:

Den juristen är inblandad i detta, han skicka ut kallelse till bodelning till dem samt kopia på testamente de skulle skriva under, ingen av dem dök upp och inget undertecknande av testamente blev det ju! Nu säger de då att de tänker inte skriva under utan gå till tingsrätten!
    Jo, det har jag förstått. Men som jag förstod av dig så behöver du veta vad som händer nu rent fortsättningsvis. Det var därför jag sa att du skulle ta ett snack med juristen som höll i boutredningen. Eller så skaffar du en ny jurist som har koll på sånt här.
  • Kjell2

Prata först med den som gör bodelningen för att få processen förklarad.

Överväg sen att anlita en egen advokat som bara företräder dig.

• Myhanna

[quote=75743006][quote-nick]Birgitta02 skrev 2015-09-11 13:25:34 följande:[/quote-nick]

Myhanna skrev 2015-09-11 13:22:34 följande:
    Jo, det har jag förstått. Men som jag förstod av dig så behöver du veta vad som händer nu rent fortsättningsvis. Det var därför jag sa att du skulle ta ett snack med juristen som höll i boutredningen. Eller så skaffar du en ny jurist som har koll på sånt här.[/ Juristen har svarat mig att tingsrätten kommer att fråga mig via brev hur jag ställer mig till en ny boutredningsman. Om jag då svarar att jag är nöjd med honom jag anlitat och jag föreslår honom som boutredningsman så kan han fortsätta handläggningen av ärendet. Det jag undrar med mitt inlägg är om någon varit med om något liknande?
  • Myhanna

Någon som råkat ut för detta?

• Kjell2
    Myhanna skrev 2015-09-12 18:36:15 följande:

Någon som råkat ut för detta?

Har närstående som jobbar med bl a testamenten och tvister.
  • Myhanna
    Kjell2 skrev 2015-09-12 20:01:05 följande:
    Har närstående som jobbar med bl a testamenten och tvister.

Okej! Har du hört någon som hamnat i den här situationen som jag nu gjort! Hur stor är chansen att detta går vidare tro? Är så orolig, kan knappt sova
  • Birgitta02
    Myhanna skrev 2015-09-12 21:01:07 följande:

Okej! Har du hört någon som hamnat i den här situationen som jag nu gjort! Hur stor är chansen att detta går vidare tro? Är så orolig, kan knappt sova smile4.gif
    Jag kan tänka mig att om de anlitar en jurist så kanske han/hon avråder dom från att försöka gå vidare. Å andra sidan gillar ju jurister att tjäna pengar. Så gud vet vad de kan hitta på :). Men sitt lugnt i båten - snacka med bodelningsjuristen om du behöver lite information.
  • Kjell2
    Myhanna skrev 2015-09-12 21:01:07 följande:

Okej! Har du hört någon som hamnat i den här situationen som jag nu gjort! Hur stor är chansen att detta går vidare tro? Är så orolig, kan knappt sova

Beror helt på motparten. Godkänner hon inte bodelning eller arvskifte får domstolen avgöra. Men finns det ett bra testamente så lär ni vinna. Hon kom då troligtvis backa när hon ser att hon är chanslös.
  • Myhanna
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 10:40:12 följande:
    Jag kan tänka mig att om de anlitar en jurist så kanske han/hon avråder dom från att försöka gå vidare. Å andra sidan gillar ju jurister att tjäna pengar. Så gud vet vad de kan hitta på :). Men sitt lugnt i båten - snacka med bodelningsjuristen om du behöver lite information.

Ja jag hoppas det men precis som du skriver vissa vill ju bara tjäna pengar
  • Myhanna
    Kjell2 skrev 2015-09-13 11:56:34 följande:
    Beror helt på motparten. Godkänner hon inte bodelning eller arvskifte får domstolen avgöra. Men finns det ett bra testamente så lär ni vinna. Hon kom då troligtvis backa när hon ser att hon är chanslös.

Hoppas på vad du tror !!
Svar på tråden Testamente