• pysselkiisen

Långtidssjukskriven och gravid, hur göra med FL?

Är gravid i v15 och sjukskriven sedan länge pga kronisk värk. När barnet väl är fött kommer jag ju inte ta ut föräldraledigt, kan jag ge bort alla dagarna till pappan så han kan vara hemma med barnet och jag är fortsatt sjukskriven?

• Svar på tråden Långtidssjukskriven och gravid, hur göra med FL?
  • Alexi

Nej du kan inte ge alla dagar till pappan, tre månader kommer att vara reserverade till dig. Dessutom kommer din rätt till sjukpenning bedömas utifrån vård av barn så det måste vara klart att du inte kan ta hand om ditt barn.

• pysselkiisen

Jag kommer troligtvis bli utredd för sjukersättning inom kort då jag inte beräknas kunna jobba mer alls. Vissa dagar kan jag inte ta hand om mig själv ens och sambon har fått vara hemma från jobbet för att ta hand om mig.

Så dessa 3 månader som är mina kommer då med andra ord inte kunna bli använda? Så vi förlorar 3 månader med FL-dagar pga att jag är sjuk?

• Anonym (60 dagar)
    Alexi skrev 2015-09-12 10:16:21 följande:

Nej du kan inte ge alla dagar till pappan, tre månader kommer att vara reserverade till dig. Dessutom kommer din rätt till sjukpenning bedömas utifrån vård av barn så det måste vara klart att du inte kan ta hand om ditt barn.

Två månader är det väl? Men de kan hon ha kvar ända till barnet fyller 12.
  • Hummeldummel

Vid gemensam vårdnad är det så. Skulls fadern ha enskild vårdnad de första åren så är alla dagar hans.

• Ego Lovers

Får du sjukersättning kan du ta ut din föräldrapenning utöver sjukersättningen

• Alexi
    Anonym (60 dagar) skrev 2015-09-12 10:46:17 följande:
    Två månader är det väl? Men de kan hon ha kvar ända till barnet fyller 12.
    Det är förslag lagt om tre månader from 2016.
  • Alexi
    pysselkiisen skrev 2015-09-12 10:39:53 följande:
    Jag kommer troligtvis bli utredd för sjukersättning inom kort då jag inte beräknas kunna jobba mer alls. Vissa dagar kan jag inte ta hand om mig själv ens och sambon har fått vara hemma från jobbet för att ta hand om mig.

Så dessa 3 månader som är mina kommer då med andra ord inte kunna bli använda? Så vi förlorar 3 månader med FL-dagar pga att jag är sjuk?
    Men då kommer ju i princip din man vara ensamstående med barnet så då kanske han lika gärna kan ha ensam vårdnad.
    Jag blir liksom nyfiken, hur ska din kropp klara av att vara gravid, föda barnet, och vara förälder?
  • pigglet

Jag tror att om det är "bevisat" att en förälder inte kommer kunna vårda barnet under de närmsta 8 åren pga sjukdom/skada så kan den andra föräldern faktiskt få alla dagar.
    Men Alexi brukar ha stenkoll, bollar frågan tillbaks till henne.

• sagakarlsdotter

Kontakta försäkringskassan. Med ett intyg från din läkare och en speciell blankett kan du skriva över även de låsta dagarna på pappan. Har du sjukersättning kan du annars ta ut dagar när din man till exempel har semester och ändå är hemma och få "extrapengar" utöver sjukersättningen.

• Alexi
    pigglet skrev 2015-09-12 17:46:36 följande:
    Jag tror att om det är "bevisat" att en förälder inte kommer kunna vårda barnet under de närmsta 8 åren pga sjukdom/skada så kan den andra föräldern faktiskt få alla dagar.
    Men Alexi brukar ha stenkoll, bollar frågan tillbaks till henne.
  • Alexi

Du kan ta ut sjukersättning/aktivitetsersättning och fp samtidigt, om du då är med barnet förstås.

Och ja, som Pigglet skriver, om du har intyg på att du aldrig kommer kunna vårda barnet innan barnet är tolv (man får ju ta ut dagar i tolv år numera) så bör din man kunna få alla dagar, trots att ni har gemensam vårdnad.

• pysselkiisen

Tack för all hjälp! Får ta och boka ett möte med min handläggare när det börjar närma sig och få till alla papper så det blir rätt:)

• pysselkiisen
    Alexi skrev 2015-09-12 15:39:55 följande:
    Men då kommer ju i princip din man vara ensamstående med barnet så då kanske han lika gärna kan ha ensam vårdnad.
    Jag blir liksom nyfiken, hur ska din kropp klara av att vara gravid, föda barnet, och vara förälder?
    Jag vet inte hur min kropp kommer klara påfrestningarna. Det är väldigt riskfyllt för mig att vara gravid men vi har diskuterat det noga innan vi valde att försöka. I dagsläget är min kropp inte alls förtjust i att vara gravid.

Min "normala" värk som jag är van vid är betydligt bättre som gravid men däremot har jag väldiga grav.komplikationer redan. Foglossning började jag få bekymmer med i v8 redan och började känna av sammandragningar tidigare i veckan och har nu även det flera gånger om dagen. Är väldigt trött men jag kämpar på.

Som tur är har jag också bra dagar trots min sjukdom så även om jag inte orkar vara så fysiskt aktiv som andra föräldrar så kommer jag naturligtvis att lägga all den energi och ork jag har på barnet. Jag kommer alltid vara hemma och barnet kommer aldrig behöva sakna något då vi faktiskt är två om att göra detta. Tror inte många barn har båda sina föräldrar hemma mestadelen av tiden i början eller slipper långa dagar på dagis när båda föräldrar börjar jobba. Vi försöker se det positiva med att jag är hemma och inte det negativa med att jag är sjuk.
  • Ego Lovers
    Alexi skrev 2015-09-12 15:39:55 följande:
    Varför skulle han vara ensamstående?

När man blir sjukskriven eller får sjukersättning så sätts ju ens arbetsförmåga i relation till arbetsmarknaden och inte till hemmet och familjen
  • Alexi
    Ego Lovers skrev 2015-09-14 01:38:23 följande:

Varför skulle han vara ensamstående?

När man blir sjukskriven eller får sjukersättning så sätts ju ens arbetsförmåga i relation till arbetsmarknaden och inte till hemmet och familjen

Om en förälder vissa dagar inte ens kan ta hand om sig själv så tänker jag att det i praktiken innebär att den andra föräldern är ensam om ansvaret för barnet. Eftersom det med sjukdomar antagligen sällan går att veta när de bra eller dåliga dagarna är.

Och sjukskrivning som föräldraledig är i relation till vård av barn. Sjukersättning är till hela arbetsmarknaden.
Svar på tråden Långtidssjukskriven och gravid, hur göra med FL?