• Philanthropy

Alla droger bör vara lagliga att bruka

Ja, hur kommer det sig att så många droger är olagliga att bruka? Bör det inte vara upp till människor själva att avgöra vad de ska göra med sina egna kroppar? Och hur humant är det att en människa som fallit ner i ett tungt missbruk skall behöva mötas av polisen istället för att enbart kunna söka hjälp hos sjukvården och inte behöva oroa sig för några rättsliga följder? Det leder med all sannolikhet att många drar sig för att söka hjälp. Varför tror man att lagstiftning resulterar i den optimala förebyggande effekten? Kan inte vi människor klara av att göra riskbedömningar själva? Jag menar, hur har inte människors inställning till tobak förändrats under tidsspannet fram till nu och hela tiden har det varit fullt lagligt.

• Svar på tråden Alla droger bör vara lagliga att bruka
  • Nenne666
    Philanthropy skrev 2015-09-13 11:08:53 följande:

Ja, hur kommer det sig att så många droger är olagliga att bruka? Bör det inte vara upp till människor själva att avgöra vad de ska göra med sina egna kroppar? Och hur humant är det att en människa som fallit ner i ett tungt missbruk skall behöva mötas av polisen istället för att enbart kunna söka hjälp hos sjukvården och inte behöva oroa sig för några rättsliga följder? Det leder med all sannolikhet att många drar sig för att söka hjälp. Varför tror man att lagstiftning resulterar i den optimala förebyggande effekten? Kan inte vi människor klara av att göra riskbedömningar själva? Jag menar, hur har inte människors inställning till tobak förändrats under tidsspannet fram till nu och hela tiden har det varit fullt lagligt.

Äh, du vet inte vad du snackar om.. Mina söners pappa sökte all tänkbar hjälp och polisen och lagen va inget hot någonstans. Han blev däremot nekad hjälp så han dog. Hade polisen använt sig av den ynkliga lagen så kanske dom hade kunnat bura in honom för ett tag...
  • MammAmma

Som drogpolitiken ser ut nu i Sverige är de enda vinnarna de som säljer. En legalisering med t ex statlig monopol skulle resultera i kvalitetskontrollerade och därmed säkrare droger -fler fördelar än nackdelar, vinst både ekonomiskt och i människoliv och bistånd till välfärden. För den krassa sanningen är ju ändå att det alltid kommer att finnas människor som nyttjar dessa substanser.

• Philanthropy
    Nenne666 skrev 2015-09-13 12:36:57 följande:
    Äh, du vet inte vad du snackar om.. Mina söners pappa sökte all tänkbar hjälp och polisen och lagen va inget hot någonstans. Han blev däremot nekad hjälp så han dog. Hade polisen använt sig av den ynkliga lagen så kanske dom hade kunnat bura in honom för ett tag...
    Jag har aldrig sagt att polisen skulle vara ett direkt hot mot att få hjälp. Det finns ingen lag polisen arbetar efter där de är beordrade att hindra missbrukare från att söka hjälp. Däremot finns det andra arbetsuppgifter de har i nuläget, med den lagstiftning som råder, som man tänka sig är ett problem. 

Hur prioriterad är missbruksvården egentligen, kan vi spekulera i. Var det en resursfråga som resulterade i att han blev nekad? Skulle resurser kunna omprioriteras, i form av att man nedmonterar rättsapparaten och istället satsar fullt ut på vård. Finns det kanske skatteintäkter att hämta och placera i vården om man övertar handeln ifrån de kriminella ligorna? 
  • Philanthropy
    Rataxes skrev 2015-09-13 12:31:37 följande:
    Det ska man givetvis inte göra. Det borde vara självklart för alla.

Naturligtvis inte.

Som sagt, skademinimering borde vara det primära.
    En viktig del i det hela tror jag också är att kunna skilja på bruk och missbruk av en substans. Med din formulering så lät det som att människor runt omkring alltid drabbas negativt. 
  • BCH52

Vi har redan en beroendeframkallande, beteendeförändrade, fosterskadande drog som dessutom är legal och helt integrerad i den västerländska kulturen. Behöver vi fler?

Det räcker att jag betalar för vård av de skador som den drogen orsakar.

• Philanthropy
    BCH52 skrev 2015-09-13 13:39:57 följande:

Vi har redan en beroendeframkallande, beteendeförändrade, fosterskadande drog som dessutom är legal och helt integrerad i den västerländska kulturen. Behöver vi fler?

Det räcker att jag betalar för vård av de skador som den drogen orsakar.

Ja, jag tycker vi behöver fler legala droger. Legal behöver dock inte innebära likhetstecken med integrerad. Ta tobak som exempel. Majoriteten tar avstånd från tobaksanvändning, och situationen ser helt annorlunda ut i nutid jämfört med på 50-60-talet. Det har vi uppnått helt genom att människor har tagit till sig information, medan tobak under hela tiden har varit helt lagligt. Jag tror inte på förbud, utan vi människor är förnuftiga varelser som inte behöver ha ett överhuvud som säger åt oss vad som är farligt med hjälp av lagstiftning. 

Du är medveten om att vi skattebetalare inte väljer i vilka sektorer våran skatt skall hamna, va? Narkotikavård är finansierad av dina skattepengar, vare sig du vill det eller inte. 

• Philanthropy
    Haskel skrev 2015-09-13 12:09:24 följande:
    Det är säkerligen rätt att kriget mot droger inte kan vinnas. 
    Men jag tror att han avser att vi aldrig kan uppnå en nollvision kring droger.

Enligt mig kan troligtvis heller aldrig  "kriget" mot mord/våldtäkt/stöld etc heller aldrig vinnas. Kriminalitet kommer alltid att finnas.

Bästa lösningen, enligt mig, är att ständigt "begränsa skadan" i kriget. Dvs göra allt för att hålla så låg nivå på brotten som möjligt.

Lösningen är INTE att lägga sig platt, och legalisera brotten, bara för att man aldrig helt får bort det.
    När man brukar en drog så innebär inte det något direkt brottsoffer. En drogs illegala status innebär dock att kriminaliteten ökar på andra punkter. Kriget mot droger har resulterat i åtskilliga och åtskilliga dödsfall (helt oskyldiga människor), när drogkarteller gör upp om marknadsområden etc. När man diskuterar legaliseringen i det här fallet så handlar det inte om att man ger upp och lägger sig platt, utan att man inser att det är det enda som verkar mest skademinimerande. 
  • Philanthropy
    Rataxes skrev 2015-09-13 12:31:37 följande:
    Det ska man givetvis inte göra. Det borde vara självklart för alla.

Naturligtvis inte.

Som sagt, skademinimering borde vara det primära.
    Kändes bara som att din formulering antydde att människor runt omkring brukaren alltid drabbas negativt av drogbruk.
  • Anonym (Snärta med smärta)

Eftersom jag har så fruktansvärt ont i ryggen så skulle jag tacksamt ta emot att det blev lagligt med cannabis. Jag använder det inte nu, vill inte just för att det är olagligt men jag blir så jävla trött på alla experimenterande på olika smärtmediciner som inte funkar och ger en massa biverkningar. Det vore mycket enklare om jag fick röka och slippa min smärta. Jag har inte varit helt smärtfri på 30 år!! Nog faan borde jag kunna få det som medicin och slippa all medicin och den skit det medför?!?!?

• Anonym (yes)
    Anonym (Snärta med smärta) skrev 2015-09-13 16:35:00 följande:

Eftersom jag har så fruktansvärt ont i ryggen så skulle jag tacksamt ta emot att det blev lagligt med cannabis. Jag använder det inte nu, vill inte just för att det är olagligt men jag blir så jävla trött på alla experimenterande på olika smärtmediciner som inte funkar och ger en massa biverkningar. Det vore mycket enklare om jag fick röka och slippa min smärta. Jag har inte varit helt smärtfri på 30 år!! Nog faan borde jag kunna få det som medicin och slippa all medicin och den skit det medför?!?!?

Du kan få det på recept i annat eu land och importera, dock endast en månad åt gången.

Bökig och kostsam process men det kan vara värt pengar för att lagligt bli smärtfri och slippa alla beroendeframkallande piller vården slänger ut som godis till folk.

• Dr Nail

Jag har funderat och kommit fram till världens bästa lösning på alla drogrelaterade samhällsproblem: legalisera allt, OCH skrota alla åldersgränser.

Men - droger och alkohol ska bara få säljas till personer med en avklarad högskoleutbildning. Istället för att visa legitimation måste man visa intyg från högskola.

Tänk motbokssystemet, dock högre utbildning istället för inkomstnivå.

Dr Nail skrev 2015-09-13 16:56:17 följande:

Jag har funderat och kommit fram till världens bästa lösning på alla drogrelaterade samhällsproblem: legalisera allt, OCH skrota alla åldersgränser.

Men - droger och alkohol ska bara få säljas till personer med en avklarad högskoleutbildning. Istället för att visa legitimation måste man visa intyg från högskola.

Hmm.... Jag som har svinont och bara eftergymnasial yrkesutbildning, jag ska inte få nåt då menar du? Det är rätt åt mig då eftersom jag inte är högskoleutbildning? Tack för den gran.
    Anonym (yes) skrev 2015-09-13 16:37:37 följande:

Du kan få det på recept i annat eu land och importera, dock endast en månad åt gången.

Bökig och kostsam process men det kan vara värt pengar för att lagligt bli smärtfri och slippa alla beroendeframkallande piller vården slänger ut som godis till folk.

Vill du berätta hur man gör? Jag har ingen aning..
  • Dr Nail
    Anonym (Snärta med smärta) skrev 2015-09-13 17:37:28 följande:

Hmm.... Jag som har svinont och bara eftergymnasial yrkesutbildning, jag ska inte få nåt då menar du? Det är rätt åt mig då eftersom jag inte är högskoleutbildning? Tack för den gran.

Kan folk under 20 som har svinont handla på Bolaget?

Du pratar om nåt helt annat än vad jag gör :)
  • Dr Nail

Kan folk under 20 som har svinont handla på Bolaget?

Du pratar om nåt helt annat än vad jag gör :)
  • Dr Nail

Det du pratar om har jag inte ens försökt att beröra mao
  • Rataxes
    Philanthropy skrev 2015-09-13 13:10:06 följande:
    En viktig del i det hela tror jag också är att kunna skilja på bruk och missbruk av en substans. Med din formulering så lät det som att människor runt omkring alltid drabbas negativt. 
    Antar att jag kunde uttryckt mig tydligare. Visst är det skillnad på bruk och missbruk.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • familjenstyg
    Dr Nail skrev 2015-09-13 16:56:17 följande:

Utmärkt ide. En högskoleexamen indikerar att personen i fråga kan ta till sig information och göra en någorlunda balanserad bedömning om en drogs fördelar kontra dess nackdelar och på så sätt göra ett rationellt val.
  • Dr Nail
    familjenstyg skrev 2015-09-14 14:38:40 följande:

Utmärkt ide. En högskoleexamen indikerar att personen i fråga kan ta till sig information och göra en någorlunda balanserad bedömning om en drogs fördelar kontra dess nackdelar och på så sätt göra ett rationellt val.

Ja! Och själva budskapet dessutom; idag tänker en ung människa "jag måste vänta och bli tillräckligt gammal för att få köpa sprit". Istället blir det "jag måste skaffa mig en utbildning för att få köpa sprit". En positiv förändring i mina ögon :)
  • Anonym (yes)
    Anonym (Snärta med smärta) skrev 2015-09-13 17:43:20 följande:
    Vill du berätta hur man gör? Jag har ingen aning..

Ursäkta jag glömde bort mig, invasionen av eu tog överhand.

OM EU får stå kvar och vi räddar oss själva undan katastrofen.

Här finns en artikel om ämnet.

www.sydsvenskan.se/sverige/laglig-import-av-cannabis/

Finns en svensk patient som tog den långa resan, fast han var ute efter sativex från Tyskland.

www.medicinskmarijuana.com/news/nyheter1103.html

Svar på tråden Alla droger bör vara lagliga att bruka