• L073156

Plötslig aggressiv hund, hjälp!

Denna Grand danois blandningen kom till oss för 1 år sedan. Allt gick jättebra fram tills nu. Idag bet hon plötsligt tag i den äldre mindre hundens nacke och slängde runt henne. Lite senare hade hon bitit den mindre hunden på bägge sidor om höften så tänderna gått igenom så nu sitter jag här helt i chock och har fått tvätta rent den stackars mindre hundens sår, och undrar var detta plötsliga monster kom ifrån. Hon är 1,5 år och har aldrig någonsin varit aggressiv mot varken djur eller människor. Där finns även en chihuahua blandning och en labrador i hemmet och dessa har hon inte gett sig på. Än? Så jag sitter och funderar på - kan detta plötsliga beteende bero på att den mindre hunden är högdräktig just nu? Har ni varit med om liknande? Har det isåfall gått över när valparna sen kommit från den andre hunden?

• Svar på tråden Plötslig aggressiv hund, hjälp!
  • VemÄrJagVemVet

Det jag tänker på såhär direkt är avundsjuka. Ni har kanske pysslat om den dräktiga hunden lite mer, tagit hand om den lite extra, den får kanske vissa förmåner. Omplaceringshundar kan vara lite otrygga, de tyr sig gärna till den nya ägaren. lite med en inställning av "min matte / min husse". När ni nu inte haft grandisen så länge så att den är heltrygg och helt plötsligt tror den att den blir bortknuffad av den andra, ja, då kan det bli sådana här problem. Dessutom är den "tonåring" och det gör ju inte saken bättre.

En omplacering av stackaren kommer bara att göra saken ännu sämre för den. Men det är klart, det är bara att titta på Blocket. Folk skiter i stort stycke i hundarnas välmående. Skyfflar runt dem som dominobrickor och undrar sedan varför hundarna beter sig konstigt. Go, figure....

• VemÄrJagVemVet

Jag tolkade fel, tyckte att ni haft grandisen i 5 månader, fast ni haft den i ett år. Resten av inlägget gäller fortfarande.

• L073156

Då var dagen kommen och i EM kommer hon få somna in. Där sitter något i huvudet på henne för har gått på en annan hund efter den dräktiga. Vill inte flytta rundor på henne igen. Hon har haft det tufft nog innan

• VemÄrJagVemVet
    L073156 skrev 2015-09-17 09:27:56 följande:

Då var dagen kommen och i EM kommer hon få somna in. Där sitter något i huvudet på henne för har gått på en annan hund efter den dräktiga. Vill inte flytta rundor på henne igen. Hon har haft det tufft nog innan

Du kanske skulle sluta ha en massa hundar helt enkelt. Att du bor i hus betyder inte automatiskt att du kan hantera och ta hand om hundar. Och nu ska du ha valpar också. Driver du en puppy mill eller vad?
  • L073156

Din kommentar gjorde mig riktigt jävla förbannad. Vad fan vet du om min liv. Stick från min tråd. 4 hundar är inte mycket om man kan ta hand om dom på rätt sätt och har tiden för dom. JAG gjorde inget fel när gd anföll.

• VemÄrJagVemVet
    L073156 skrev 2015-09-17 22:07:43 följande:

Din kommentar gjorde mig riktigt jävla förbannad. Vad fan vet du om min liv. Stick från min tråd. 4 hundar är inte mycket om man kan ta hand om dom på rätt sätt och har tiden för dom. JAG gjorde inget fel när gd anföll.

Att du är förbannad är inget mot vad jag är när det gäller folk som skaffar djur till höger och vänster. Synd om en stackars hund till som blir avlivad. Det är hunden/hundarna det är synd om. Och jag håller med den personen som tvivlade på undersökningens kvalitet. Så snabbt går det inte att få en komplett bild av hundens hälsotillstånd och utesluta problem/skador/värk. 

Om du vill bestämma vem som får skriva, skriv på FB och dela endast till dina vänner. Eller skriv en blogg. Utan kommentarmöjligheter. 
  • Bergskristall

Men snälla ni (i synnerhet VemÄrJagVemVet) det måste väl ändå finnas regler, om än oskrivna, om hur det lämpar sig att uttrycka sig? Bara för att TS haft 4 hundar betyder det inte att man kan dra upp resonemang som "skaffar djur till höger och vänster" och indikera både det ena och det andra med det. Inget onormalt att ha 4 hundar. Bättre det än en ensam stackare.

Hunden funkade inte i flocken, hunden är borttagen, TS har inte gjort något fel.

Usch det är hemskt att se hur folk svarar andra här på FL och särskilt i hundtrådar! Vad är det med hundfolk som gör dem så elaka i sina uttryckssätt. Jag är själv hundägare. Fan vissa borde verkligen skämmas!

Tycker TS haft all rätt att inte besvara vissa av era kommentarer då de inte hade relevans för frågan som

hon själv skrev. För se, nu sitter vissa upphakade på hur lång tid det tar att få en hund röntgad osv.

Sluta vara så kaxiga snälla människor!

• VemÄrJagVemVet
    Bergskristall skrev 2015-09-18 01:21:01 följande:

Men snälla ni (i synnerhet VemÄrJagVemVet) det måste väl ändå finnas regler, om än oskrivna, om hur det lämpar sig att uttrycka sig? Bara för att TS haft 4 hundar betyder det inte att man kan dra upp resonemang som "skaffar djur till höger och vänster" och indikera både det ena och det andra med det. Inget onormalt att ha 4 hundar. Bättre det än en ensam stackare.

Hunden funkade inte i flocken, hunden är borttagen, TS har inte gjort något fel.

Usch det är hemskt att se hur folk svarar andra här på FL och särskilt i hundtrådar! Vad är det med hundfolk som gör dem så elaka i sina uttryckssätt. Jag är själv hundägare. Fan vissa borde verkligen skämmas!

Tycker TS haft all rätt att inte besvara vissa av era kommentarer då de inte hade relevans för frågan som

hon själv skrev. För se, nu sitter vissa upphakade på hur lång tid det tar att få en hund röntgad osv.

Sluta vara så kaxiga snälla människor!

"Borttagen", ja. Det uttrycket visar med all önskvärd tydlighet din inställning till en hunds värde. Så för min del är det slutdiskuterat med empatilösa människor som tycker att en hund som har problem ska tas bort, typ som en fästing eller tumör. Det är inte så konstigt att du skyndar dig till försvar. En hund är ingen sak. Inte i min värld och inte i andra, vettiga människors värld. Sådana som ser hundar som saker som blir "borttagna" när det är obekvämt har jag inget till övers för.
  • Bergskristall
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-18 22:02:32 följande:

"Borttagen", ja. Det uttrycket visar med all önskvärd tydlighet din inställning till en hunds värde. Så för min del är det slutdiskuterat med empatilösa människor som tycker att en hund som har problem ska tas bort, typ som en fästing eller tumör. Det är inte så konstigt att du skyndar dig till försvar. En hund är ingen sak. Inte i min värld och inte i andra, vettiga människors värld. Sådana som ser hundar som saker som blir "borttagna" när det är obekvämt har jag inget till övers för.

Du gör samma sak igen. Dömer folk utifrån dina egna tolkningar av folks ord på ett forum. Har du någon annan kritik än den du riktar mot ett enstaka ordval i mitt inlägg? Något klokt denna gången? Jag är inte empatilös och jag likställer inte djur med tumörer (varför nämner du fästingar i detta sammanhang, är de mindre värda för dig?). Säger mer om dig än om mig eller TS på det sätt du uttrycker dig. Kan du inte föra fram dina åsikter utan att låta så nedvärderande?

Jag har inte sagt att jag tycker/tror det var enda lösningen att ta bort hunden, jag försöker bara säga att tonen är inte trevlig. Vuxna människor som pratar till varandra som att de vore mobbare i lågstadiet. Du tror inte det finns bättre sätt att kommunicera på?
  • VemÄrJagVemVet
    Bergskristall skrev 2015-09-19 01:35:25 följande:
    Du gör samma sak igen. Dömer folk utifrån dina egna tolkningar av folks ord på ett forum. Har du någon annan kritik än den du riktar mot ett enstaka ordval i mitt inlägg? Något klokt denna gången? Jag är inte empatilös och jag likställer inte djur med tumörer (varför nämner du fästingar i detta sammanhang, är de mindre värda för dig?). Säger mer om dig än om mig eller TS på det sätt du uttrycker dig. Kan du inte föra fram dina åsikter utan att låta så nedvärderande?

Jag har inte sagt att jag tycker/tror det var enda lösningen att ta bort hunden, jag försöker bara säga att tonen är inte trevlig. Vuxna människor som pratar till varandra som att de vore mobbare i lågstadiet. Du tror inte det finns bättre sätt att kommunicera på?
    Du behöver inte mästra mig. Om du skriver på ett forum så är det ju just ordvalet i kombination med texten som man tolkar och reagerar på. Jag är ingen tankeläsare. Jag skrev tidigare vad jag tyckte problemet var, andra har också skrivit och dessutom ifrågasatt hur man så grundligt kan få en hund undersökt på så kort tid.

Jag har inte sett dig komma med input, idéer, lösningsförslag utan enbart leker "trafikpolis". Så sluta mästra folk, låt TS svara för sig själv och har du inget att tillföra sakfrågan som handlar om två stackars hundar, bristande ansvar och en nu dödad hund, behöver du inte sitta här och klaga på andras inlägg.
  • Enrice

Tråkigt att det blev som det blev för dig. Men det var rätt beslut. Särskilt om du tog det i samråd med veterinär. Ibland får man ingen förklaring till exakt varför det blir fel i hundens mentalitet. Men man måste då förebygga. Kram och stå på dig. Vi ska inte döma TS här.

• Bergskristall
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-19 11:34:49 följande:

Du behöver inte mästra mig. Om du skriver på ett forum så är det ju just ordvalet i kombination med texten som man tolkar och reagerar på. Jag är ingen tankeläsare. Jag skrev tidigare vad jag tyckte problemet var, andra har också skrivit och dessutom ifrågasatt hur man så grundligt kan få en hund undersökt på så kort tid.

Jag har inte sett dig komma med input, idéer, lösningsförslag utan enbart leker "trafikpolis". Så sluta mästra folk, låt TS svara för sig själv och har du inget att tillföra sakfrågan som handlar om två stackars hundar, bristande ansvar och en nu dödad hund, behöver du inte sitta här och klaga på andras inlägg.

Men vadå ingen tankeläsare, det står dig fritt att byta ut ordet borttagen mot dödad, avlivad, mördad, slaktad, vad du vill. Jag tycker det vore okänsligt mot ägaren att säga "ja de dödade/mördade sin hund igår" men finkänslighet står inte direkt högt i rank på den här tråden förstår jag.

Det jag menar är att man kan inte sitta och utgå saker som "skaffar djur till höger och vänster" och andra drastiska slutsatser om folks djurhållning utifrån en frågeställning på ett forum. Jag tycker man ska vara lite försiktig med det för i fel sammanhang blir det inte rätt, det kan bli riktigt dumt.

Nej du har inte sett lösningsförslag från mig då hundens ägare gjort sin lösning, ska jag sitta och tipsa om lösningar då? Eller sitta och tracka den för sin dåliga djurhållning som jag inte vet något om (och inte du heller). Era utfrågningar om röntgen mm var ingen input eller idé, det var hånfullt, det förstår alla som kan läsa. Det hade inte med hennes frågeställning att göra. Jag fattade att TS inte lägger ner all sin energi i att svara er, därför skrev hon ytligt om veterinärbesöken men de betyder inte att det inte finns fakta därifrån som hon tagit med sig. Därför tar jag mig inte rätten att fråga ut henne som att hon är dum i huvudet. Det jag reagerade på var tonen här inne och det var den jag kommenterade. Mobbforum. Men visst, fortsätt du med den, om det är den taskig stämning du vill ha i ditt liv och sprida omkring dig. Vill man inte vara trevlig så kan man inte vara trevlig. Lycka till. Tack och adjö.
  • VemÄrJagVemVet
    Bergskristall skrev 2015-09-19 12:27:50 följande:
    Men vadå ingen tankeläsare, det står dig fritt att byta ut ordet borttagen mot dödad, avlivad, mördad, slaktad, vad du vill. Jag tycker det vore okänsligt mot ägaren att säga "ja de dödade/mördade sin hund igår" men finkänslighet står inte direkt högt i rank på den här tråden förstår jag.

Det jag menar är att man kan inte sitta och utgå saker som "skaffar djur till höger och vänster" och andra drastiska slutsatser om folks djurhållning utifrån en frågeställning på ett forum. Jag tycker man ska vara lite försiktig med det för i fel sammanhang blir det inte rätt, det kan bli riktigt dumt.

Nej du har inte sett lösningsförslag från mig då hundens ägare gjort sin lösning, ska jag sitta och tipsa om lösningar då? Eller sitta och tracka den för sin dåliga djurhållning som jag inte vet något om (och inte du heller). Era utfrågningar om röntgen mm var ingen input eller idé, det var hånfullt, det förstår alla som kan läsa. Det hade inte med hennes frågeställning att göra. Jag fattade att TS inte lägger ner all sin energi i att svara er, därför skrev hon ytligt om veterinärbesöken men de betyder inte att det inte finns fakta därifrån som hon tagit med sig. Därför tar jag mig inte rätten att fråga ut henne som att hon är dum i huvudet. Det jag reagerade på var tonen här inne och det var den jag kommenterade. Mobbforum. Men visst, fortsätt du med den, om det är den taskig stämning du vill ha i ditt liv och sprida omkring dig. Vill man inte vara trevlig så kan man inte vara trevlig. Lycka till. Tack och adjö.
    Nej, stryk du medhårs, det hjälper säkert nästa stackars hund som står på tur att bli "borttagen". Tack och adjö själv.
  • Anonym (Rättgjort)

Hej ts.

Du har gjort alldeles rätt anser jag och många med mig. Det är inget lätt beslut att ta men risken att något allvarligt händer med svåra konsekvenser som följd är alldeles för stor och är man en ansvarstagande hundägare så kan man inte komma fram till annat. Om man dessutom inte har någon möjlig förklaring till beteendeförändringen som man kan jobba med så finns inget annat alternativ. Strunta därför fullständigt i dessa dumma, omogna inlägg som t e.x. VemÄrJagVemVet bidrar med. Du har visat att du tar ansvar för dina hundar och möjliga konsekvenser. Själv har jag samma erfarenhet med en plötsligt aggressiv stor hund som oförklarligt började attackera andra hundar och som jag kämpade länge med att jobba bort. Allt för länge. Det slutade tyvärr med att hunden bet ett barn illa. Och det är mycket svårt att leva med trots många år sedan och jag ångrade att jag inte tog samma beslut som du gjorde mycket tidigare. Du har alltså gjort helt rätt och slipper riskera en liknande händelse eller att någon av dina andra hundar faktiskt blir ihjälbiten.

• L073156

Tack för stödet ni vettiga människor. Det är ni som gör att man vill stanna kvar på fl. Lär ta ett tag att komma över hunden men det var det bästa för henne.

Svar på tråden Plötslig aggressiv hund, hjälp!