• ninasord

Nu har jag tagit mina nattmediciner

Tre olika sömnmedel. Ställ frågor om allt möjligt för att se hur länge det tar för mig att "försvinna" in i dimman. Det går fort så passa på nu. Skrattande

Ps Imovane är ingen bezo som ngn sade. Benzo tar man normalt sett endast vid behov av svår ångest.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-15 00:17
    Tråden blev kapat av ett sk. troll.
    Meningen var att bara skoja lite innan sängdags, men så blev det såhär istället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-15 11:31
    Nu är inlägget är på hot-listan och trots att moderatorerna gjort sitt bästa så fortsätter "folk" att skriva OT inlägg. Jag har inte möjlighet att anmäla allting, jag har faktiskt inte anmält ett enda inlägg, men fick dock en del av mina egna kommentarer borttagna likaså. Jag sov helt ok.

Man ska inte knapra piller om det inte är absolut nödvändigt.
    Det är min åsikt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-15 11:41
    Tack Kine för dina ord.

• Svar på tråden Nu har jag tagit mina nattmediciner
  • Kine
    ninasord skrev 2015-09-15 15:15:03 följande:

Då har min läkare inte varit helt uppriktig med mig. Han kanske menade att det är inte i samma klass som benzo då jag frågade om dom båda. Aja.. .ska ta upp det med läkaren och fråga igen och varför jag inte får svar som hjälpte mig mer.

Imovane/Zopiklon tillhör klassen V.

Benzodiazepin, benzo beroende på preparat tillhöra olika klasser. Benzodiazepin är inget eget läkemedel utan en grupp med läkemedel.
  • Kine
    Anonym (M) skrev 2015-09-15 15:18:59 följande:

Som sagt är Ziplokan/Imovane narkotikaklassat här i Sverige.

(risken får beroende är hög)

Sen är det upp till din läkare att skriva ut det sömnmedel som h*n bedömer fungera bäst för dig.

Du menar nog Zopiklon/Imovane.
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-15 15:21:14 följande:
    Men ja!

Jag glömde bara att skriva det i rätt ordning.

• ninasord
    Kine skrev 2015-09-15 15:18:04 följande:
    Imovane är som så många andra narkotikaklassade läkemedel vanebildande.
    Vanebildande hade jag fått veta, men inte narkotikaklassat. Att jag behöver få bukt på sömnen är a och o, men jag måste nog fråga om hur det kan lösas utan att behöva ta Imovane. Om någon hade sagt till mig att det är narkotikaklassat hade jag inte tagit det, precis som jag inte tagit benzo. Jag har dock periodvis varit utan Imovane på eget initiativ (i tnake på vad jag visste om medicinen) och på läkarens ordination. Jag saknar inte preparatet, jag saknar sömnen.

Men ok, det är inte hela välden.
    Jag byter ut till annat bara jag kan sova på det.

Tack
  • Anonym (M)
    Kine skrev 2015-09-15 15:21:14 följande:
    Zoplikon/Imovane

Jag var lite för snabb på tangenterna.

• Kine
    ninasord skrev 2015-09-15 15:23:19 följande:

Vanebildande hade jag fått veta, men inte narkotikaklassat. Att jag behöver få bukt på sömnen är a och o, men jag måste nog fråga om hur det kan lösas utan att behöva ta Imovane. Om någon hade sagt till mig att det är narkotikaklassat hade jag inte tagit det, precis som jag inte tagit benzo. Jag har dock periodvis varit utan Imovane på eget initiativ (i tnake på vad jag visste om medicinen) och på läkarens ordination. Jag saknar inte preparatet, jag saknar sömnen.

Men ok, det är inte hela välden.

Jag byter ut till annat bara jag kan sova på det.

Tack

Finns ju andra sömnmedel. Melatonin /Cirkadin ska vara bra och är inte heller narkotikaklassat.
  • ninasord
    Kine skrev 2015-09-15 15:26:08 följande:
    Finns ju andra sömnmedel. Melatonin /Cirkadin ska vara bra och är inte heller narkotikaklassat.
    Kruxet är som jag sagt till läkaren att jag inte kan dra på fötterna halva dagen efter, men jag ska ta det med Dr igen.
  • Kine
    ninasord skrev 2015-09-15 15:28:06 följande:

Kruxet är som jag sagt till läkaren att jag inte kan dra på fötterna halva dagen efter, men jag ska ta det med Dr igen.

Det gör man inte med Melatonin/Cirkadin. Melatonin är ett naturligt hormon som vi har i kroppen.

Vid sömnstörning kan det vara så att man har förlita Melatonin i kroppen och då fungerar det att ta Melatonin/Cirkadin för att få sova.

Melationin/Cirkadin kan fungera för andra med.
  • ninasord
    Kine skrev 2015-09-15 15:33:21 följande:
    Det gör man inte med Melatonin/Cirkadin. Melatonin är ett naturligt hormon som vi har i kroppen.

Vid sömnstörning kan det vara så att man har förlita Melatonin i kroppen och då fungerar det att ta Melatonin/Cirkadin för att få sova.

Melationin/Cirkadin kan fungera för andra med.
    Tack för den allmänna informationen, jag ska höra efter hur jag själv kan göra.
  • Anonym (Blubb)
    HäckHäxan skrev 2015-09-15 15:14:19 följande:

Varför vad? Varför jag bara sover 2-4 timmar eller varför jag inte tar tabletterna?

Ja det skadar nog mer men jag har varit sömnstörd sedan jag var ett barn och spenderade mina nätter med att läsa böcker i brist på sömn.

Men om du springer 1.5 mil då?? Då måste du bli trött?
  • Anonym (grammar nazi)

Jag har sällan behov av svår ångest, fast vissa skrivfel kan ge mig ångest.

Då tar man några Sepofan-piller så blir allt bra igen.

• ninasord
    Anonym (grammar nazi) skrev 2015-09-15 23:27:40 följande:

Jag förstår att många kan reta sig på att ingen kan längre skriva eller tala korrekt svenska eller något annat språk för den delen, men du får ta det som det är. Vad har du för alternativ? Jag tänker inte hur jag skriver, huvudsaken är VAD jag skriver. Du får nöja dig med det.

Fred.
  • ninasord
    Anonym (grammar nazi) skrev 2015-09-15 23:27:40 följande:

Och ja, jag ser det själv hur konstigt det blir när jag läser i efterhand. Jag slänger om ordningen av ord, stavar fel och det blir svårt att läsa vissa meningar. Det blir förstås också helt obegripligt för dom som vill använda sig av någon form av översättare, men jag skriver främst med och till svenska läsare.

Anledningen till varför jag inte prioriterar det skrivna ordet i grammatisk betydelse är för att dämpa stressen, det är mycket som rör sig i skallen samtidigt som oftast. Skulle jag ta lugnande skulle jag inte kunna tänka öht. blir jag stressad skriver jag än värre.

Något mer ni vill veta som inte angår?
  • ninasord

Jag har nu tagit upp diskussionen om alternativ medicinen som motsvarar den effekt Imovane har, men får ill svar att det inte riktigt gör det samt att jag då får antingen ta tabletten eller inte. Det var inte mycket till hjälp och de förslag som nämndes här i tråden kan inte ens jämföras med den effekt Imovane har.

Appropå det (knarket) så passerade jag tullen med både Zopiklon och benzo i väskan, dessutom sist inte en kotte omkring mig och hunden kände ingen vittring. Lustigt värre. Jag tog dessutom foto på hunden som ägaren tullmanne, men nej. Ingen knark i min väska. Haha

• ninasord

En del förstår sig tydligen inte på humor eftersom jag blir påmind om denna tråd i andra.

Varför jag skrev (knark) och nämnde tullen, samt knarkhunden som inte fick någon vittring var mer för att peka ut att jag inte har knark i ägo som en del andra, utan medicin. För att ni ska förstå... man ska även när man tar med sin sina mediciner ha en lista från apoteket med stämpel att visa om det nu hände att man fastnade i tullen. All annan KNARK är olaglig.

Varför vill ni envisas om saken?
    Jag har ingenting över för P U N D A R E. Ni har själv valt era liv, sätta nålen i ådran, dra en linje eller röka på. Det förstör hjärnan, ni kan inte tänka längre som en normal människa gör. Knarkare är också ganska opålitliga. Ni snor pengar, ljuger och förnekar det mesta.

Och ni tror att jag är sådan. Hmm..

• Kine
    ninasord skrev 2015-09-18 00:42:22 följande:

Jag har nu tagit upp diskussionen om alternativ medicinen som motsvarar den effekt Imovane har, men får ill svar att det inte riktigt gör det samt att jag då får antingen ta tabletten eller inte. Det var inte mycket till hjälp och de förslag som nämndes här i tråden kan inte ens jämföras med den effekt Imovane har.

Appropå det (knarket) så passerade jag tullen med både Zopiklon och benzo i väskan, dessutom sist inte en kotte omkring mig och hunden kände ingen vittring. Lustigt värre. Jag tog dessutom foto på hunden som ägaren tullmanne, men nej. Ingen knark i min väska. Haha

Zopiklon och benzo är läkemedel som man får på recept. Tullen bryr sig inge om detta utan är ute efter annat knark. Dessutom räknas inte läkemedel till knark även om det är narkotikaklassat.

Narkotikahundarna är ute efter marijuana, hasch och kokain bland annat.
  • ninasord
    Kine skrev 2015-09-20 08:40:55 följande:
    Zopiklon och benzo är läkemedel som man får på recept. Tullen bryr sig inge om detta utan är ute efter annat knark. Dessutom räknas inte läkemedel till knark även om det är narkotikaklassat.

Narkotikahundarna är ute efter marijuana, hasch och kokain bland annat.
    Jag vet det, men andra kanske inte tänker efter före dom skriver.
Svar på tråden Nu har jag tagit mina nattmediciner