• nyckelpigemamma

Tråkigt på fritids

Min dotter går i 4:an och har fritids efter skolan, men eftersom hon tycker att fritids är så tråkigt går hon hem direkt efter skolan så gott som varje dag. Fritids gör absolut ingenting, det är bara förvaring av barn och de 3 ledare som är där sitter runt ett bord och gör ingenting. Min dotters fritids är för 4:or och 5:or. 

Hur har era barn det på fritids? Finns det något organiserat att göra, eller är det förvaring på alla fritids? Jag trodde att det skulle finnas pysselsaker, aktiviteter och att det skulle vara roligt på fritids, men icke......

Jag skulle vilja att hon var kvar och lekte och umgicks med skolkamrater, istället för att bara gå hem, men det är svårt att tvinga henne att stanna när hon inte vill. 
  • Svar på tråden Tråkigt på fritids
  • LaLola
    nyckelpigemamma skrev 2015-09-16 07:37:21 följande:

Jo, de är över 300 barn om alla skulle komma, men nu gör de ju inte det eftersom det är så tråkigt.....! Och ja, jag tror att det skulle vara roligare om de inte fick använda sin telefon!

300 barn inskrivna på fritids?
  • Anonym (mmm)

vad gör hon hemma som hon tycker är kul då?

• Nayaa

Nyckelpigemamma: Antar att det handlar om någon slags fritidsklubb där barnen kan komma och gå som dom vill?

Har du pratat med personalen? Vad tycker du ska erbjudas?

• cosinus

Min trejdeklassare cyklar nästan alltid hem efter fritids. Samma val gjorde dottern när hon gick i trean.

De tycker det är rätt skönt att hinna hem och ta det lungt själv ett tag innan resten av familjen kommer hem och innan det drar igång med kvällsaktiviteter. 

Fritids har mina tyckt varit kul i förskoleklass och ettan men sen har de blivit mätt på konceptet. De gör ändå en del saker men barnen föredrar att fixa sitt eget mellis och bara få vara. Sonen drar iofs ofta till kompisar som bor relativt nära medan dottern verkligen gillar det där med ett tyst och lungt hus.

• isolande

Har inte egna barn i fritidsålder, men undrar lite... Om barnet är tillräckligt stort nog att ta sig hem själv är det väl bara bra att gå hem och vila öronen lite och pyssla med eget som INTE är uppstyrt?

Har barnet vänner i övrigt och inte verkar socialt utanför så ser jag ingen som helst anledning till att uppmuntra fritids varje dag. Med förskolebarn vill man ju hålla nere förskoletiden så mycket som möjligt som förälder, och jag kommer nog tänka samma när de börjar skolan.

• Gladskit

Personaltätheten är inte jättehög på min sons fritids heller, men jag tycker ändå de verkar göra rätt mycket kul!
    Det är olika teman varje dag, där man får hänga på om man vill. Typ baka en dag, schack en dag, musik en dag, film en dag osv.
    Samt att det alltid finns tillgång till pysselmaterial, ett antal datorer, en filmsal, lokaler för lek och såklart att de kan vara ute och leka eller spela fotboll.

• nyckelpigemamma

Min dotter (och hennes kompisar) tyckte som sagt var jättemycket om fritids i 3:an och de hade roligt, så jag tror att våra förväntningar kanske har varit för höga på fritidsklubben som de har nu. Jag och min dotter hade också velat ha olika teman som schack, bakning, film, pyssel mm men inser att det inte är så. 

Det är många föräldrar på skolan som har reagerat på "förvaringen" och bristen på engagemang så vi får se vad vi ska göra åt det. Som det är nu så får hon cykla hem och ta det lugnt hemma i ett tyst och skönt hus  

• Anonym (O)

Helt oavsett hur det är på din dotters fritids har hon kanske behov av att få lugn och ro efter skolan.
    Hon kanske är nöjd då med dom dom sociala kontakter hon får genom skolan.
    Barn är olika och fritids passar inte alla.
    Jag har en av varje sort, sonen ville absolut inte gå på fritids, han var fullkomligt nöjd med att vara hemma och pula med sitt i lugn och ro, samla tankar och batterier till nästa dag, möjligen kunde han vara med en kompis i taget, men aldrig i en stor grupp, det blev för mycket för honom, han blev bara trött och fick huvudvärk.
    Dottern däremot älskade fritids och blomstrar när det är mycket folk och action igång.
    Dom är fortfarande som vuxna likadana. 
    Introvert/Extrovert.
    Hur är din dotter ts?

• Gladskit

Vad trist det låter.
    Jag håller dock med om att om barnet är så pass moget att det fixar att gå hem själv så kanske inte fritids är ett måste.
    Om jag hade behov av omsorg varje dag (jobbade sent) så kanske mitt barn skulle få vara på fritids hälften av dagarna och gå hem själv resten. Jag tror det är bra att få vara kvar med kompisarna några dagar, i alla fall skulle jag tänka så för min son.

Sen funderar jag på om personalen som arbetar på fritidset verkligen trivs? Jag menar, det är ju deras arbetsplats! Är det inte någon av dem som verkar lite driftig och har initiativ?? Eller är det så att direkt när det kommer någon ny som vill dra igång något så är det bara sccchhhh....

• Anonym (lottad)

Min son har just börjat på ny fritidsklubb nu i 4an och han älskar det. Dom har pingis, biljard, musikrum. Man måste alltid gå ut minst 10 min efter mellanmålet och är det bra väder hänger dom ofta kvar ute. Ibland organiserar ledarna nån lek.

Ibland spelar dom spel, typ poker eller brädspel. Eftersom barnen är upp till 6an blir det lite mer avancerade spel än tidigare.

Innan 4 får dom inte ha mobiler. Sonen har ändå ingen smartphone än, så det är bra.

Dom har planerade aktiviteter varje dag som man får välja att vara med på (om det finns plats). Kan vara pyssel, bak, musik, handboll, film osv.

Tanken var att han skulle vara där till kl 4 3 dagar i veckan, men han vill vara där mycket mer.

• En blå giraff

Här är det väldigt få barn i mellanstadiet som har fritids alls. När barnet slutar trean så sägs platsen upp automatiskt om man inte ansöker om att förlänga. På min sons fritids är det 80 inskrivna barn och det är 2-3 personal. Så det är ju tyvärr mest förvaring tycker jag. Inga direkt styrda aktiviteter utan mest fri lek. Jag tänker att min son kommer att få välja själv ungefär från klass 3 om han vill vara där eller gå hem. Kanske kan barnet ta med en klasskompis hem vissa dagar efter skolan. Det vet jag att man själv jämt gjorde.

Svar på tråden Tråkigt på fritids