• Gbgtös27

Gravid - När får jag gå hem?

Hej
    Jag jobbar på ett autismboende som är ganska tungt, både för kropp och själ.
    Jag har BF i mars men skulle gärna gå hem redan i december då jag känner att jag inte kommer att palla att arbeta mer än 2 månader till. Vet att man har rätt att gå hem 60 dagar innan bf och få graviditetspenning eller ta ut föräldradagar. Men hur är det om man vill gå hem 90 dagar innan? Jag tänkte att jag kunde ta tjänstledigt. Vi skulle klara oss på en lön i en månad eller två. Men har arbetsgivaren rätt att neka tjänstledighet när det sker pga just graviditet?
    Tacksam för svar. Hittar nämligen inget om det i varken föräldraledighetslagen eller på försäkringskassans hemsida.

• Svar på tråden Gravid - När får jag gå hem?
  • Seven Costanza

Hur mycket inarbetad semester kommer du ha i din pott i december? Om du har några dagar kvar sedan tidigare plus att man brukar räkna att man jobbar in två semesterdagar per månad så kan du kanske ta semester åtminstone de sista två veckorna innan du kan ta ut gravidpenning eller föräldrapenning. Annars kan man i vissa fall bli beviljad tjänstledighet utan lön men det kan vara att det är upp till chefens goda vilja. Hör med facket!

• Gladskit

Den enda avtalsstadgade rätt till ledighet som du har utöver sjuk, vab och föräldraledighet är förmodligen studier och militärtjänst.
    Lite beror det på kollektivavtalet men jag skulle tro att det är så.
    Och då är det helt upp till chefen att besluta som Seven Costanza skriver.

MEN det du ska tänka på är att tjänstledighet inte är semesterlönegrundande. Så tar du tjänstledigt en månad kan du mista 2-3 semesterdagar på det. Har du redan tagit ut alla årets dagar och ni har semesterår = kalenderår så kan du till och med bli återbetalningsskyldig för de dagarna som du inte tjänar in.

• Seven Costanza
    Gladskit skrev 2015-09-17 12:34:09 följande:

Den enda avtalsstadgade rätt till ledighet som du har utöver sjuk, vab och föräldraledighet är förmodligen studier och militärtjänst.

Lite beror det på kollektivavtalet men jag skulle tro att det är så.

Och då är det helt upp till chefen att besluta som Seven Costanza skriver.

MEN det du ska tänka på är att tjänstledighet inte är semesterlönegrundande. Så tar du tjänstledigt en månad kan du mista 2-3 semesterdagar på det. Har du redan tagit ut alla årets dagar och ni har semesterår = kalenderår så kan du till och med bli återbetalningsskyldig för de dagarna som du inte tjänar in.

Just det. Man måste kolla mellan vilka datum ens semesterår löper; det skiljer sig mellan olika avtal.
Svar på tråden Gravid - När får jag gå hem?