• pysselkiisen

Fick rätt hos ARN mot min jurist men han vägrar ändå betala, vad göra?

Som rubriken lyder. Jag fick rätt hos ARN men juristen visar ingen tendens att vilja betala enligt deras beslut. Det har gått 2 månader från beslutet och jag får ingen respons från motparten via mail eller telefon.

Vad gör jag nu? Är det lönt att dra detta vidare till domstol? Det rör sig om 7000:- som för mig är mycket pengar men en ny tvist med ny jurist är ju inte heller billigt :( Vad kan jag göra för att få en chans att få mina pengar?

• Svar på tråden Fick rätt hos ARN mot min jurist men han vägrar ändå betala, vad göra?
  • Eleonor01

Lämna ärendet till kronofogden. Det kostar väl en grundavgift men de lilla funkar nog. Läs på deras hemsida

• izzibizz

Alla ARNs beslut är endast en rekommendation. Så driva igenom via KF tror jag inte fungerar. Bara att gilla läget. Det har i alla fall funnits en lista hos Arn de som ej följt beslut hamnat på. Typ svarta listan

• Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Tines skrev 2015-09-17 06:19:08 följande:

Precis, har du beslut ska du lämna till KFM!

Leder ingenstans. KFM kommer att skicka en förfrågan till juristen ifråga som sannolikt bestrider kravet och TS kommer få driva till domstol ändå om hen vill ha några pengar.
  • BCH52

Ja, som Izzbizz säger så är ARN,s avgöranden endast rekommendationer och att driva i domstol kostar pengar.

Advokater liksom många andra företag lever på sitt goda rykte. Det du kan göra är att i insändare, i sociala medier samt om du kan få den lokala tidningen att intressera sig för din historia. Du har en stark ställning i och med ARN,s avgörande.

Även det här kan bli tufft då du själv kanske förväntas lämna ut privata delar av ditt liv för att få sympati för din sak.

• Kjell2
    pysselkiisen skrev 2015-09-17 02:02:11 följande:

Som rubriken lyder. Jag fick rätt hos ARN men juristen visar ingen tendens att vilja betala enligt deras beslut. Det har gått 2 månader från beslutet och jag får ingen respons från motparten via mail eller telefon.

Vad gör jag nu? Är det lönt att dra detta vidare till domstol? Det rör sig om 7000:- som för mig är mycket pengar men en ny tvist med ny jurist är ju inte heller billigt :( Vad kan jag göra för att få en chans att få mina pengar?

Advokat eller jurist? Är det en advokat kontakta advokatsamfundet.
  • pysselkiisen

Han är jurist så advokatsamfundet kan tyvärr inte göra något.

ARN har inga svarta listor och aldrig haft, däremot är deras beslut offentliga och Råd & Rån brukar sammanställa listor på företag som inte följt ARN:s beslut var sjätte månad. 

Enligt ARN är nästa steg att lämna in en stämningsansökan till domstol. Ansökan kostar 900:- i mitt fall plus ev. kostnader för juridisk rådgivning. Frågan är om det är värt att driva det till domstol och kan man göra det utan juridisk hjälp så man iaf slipper de kostnaderna?

• Långbenopluto
    pysselkiisen skrev 2015-09-17 09:08:09 följande:

Han är jurist så advokatsamfundet kan tyvärr inte göra något.

ARN har inga svarta listor och aldrig haft, däremot är deras beslut offentliga och Råd & Rån brukar sammanställa listor på företag som inte följt ARN:s beslut var sjätte månad. 

Enligt ARN är nästa steg att lämna in en stämningsansökan till domstol. Ansökan kostar 900:- i mitt fall plus ev. kostnader för juridisk rådgivning. Frågan är om det är värt att driva det till domstol och kan man göra det utan juridisk hjälp så man iaf slipper de kostnaderna?

Skriv en insändare i er dagstidning!
  • Satinsilk

Driv ärendet vidare! Domstolen går troligtvis på ARN:s beslut. Maila juristen och förklara att råd och rön brukar gå ut med listor på företag som inte följer deras rekomendationer samt att om du vinner ärendet i domstolen så får han betala hela rättegången och naturligtvis de pengar han är skyldig dig.

• ad hoc

Om du vann hos ARN borde du väl rimligen vinna även i TR. Vad gäller tvisten?  Tänk dock på att det alltid kostar att processa, även om du inte anlitar ombud så kostar det din tid och energi... 

Och tips till nästa gång/tips till alla andra som läser är att vända sig till en advokatbyrå istället för till en jurist. Om man nu nödvändigtvis ska vända sig till en jurist så välj något stort och seriöst företag, typ Familjens jurist eller Juristbyrån. 

Svar på tråden Fick rätt hos ARN mot min jurist men han vägrar ändå betala, vad göra?