• Anonym (Peppar)

Hur många sd,are lyckades ni radera ifrån eran facebook?

Hej!

Har några frågor till alla er som för ca 1-2år sedan lade ut på eran facebook sida att ni minsann skulle radera alla ifrån er vänlista som röstade på SD.

Hur många lyckades ni radera?
    Hur känns det idag att 1/3 del utav era facebook vänner var GROVA rasister och dödsknarkare?
    Radera ni också familjemedlemmar? kanske erat eget barn? din mamma eller pappa? kanske någon ur din släkt som röstade på SD?
    Om inte - skulle ni radera dom om ni visste vad dom egentligen röstade på?

• Svar på tråden Hur många sd,are lyckades ni radera ifrån eran facebook?
  • micromat
    Selfish Geene skrev 2015-09-17 12:02:23 följande:

Nej det gör du inte.

Om du hade förstått vad demokrati är skulle du inte dra paralleller mellan o-demokrati och människors ovilja att umgås med rasister

Man behöver visserligen inte vara rasist för att man röstar på sd.

Folk får gärna intala sig att så är fallet givetvis, men man blir inte automatiskt rasist för att man röstar på sd.
  • todo nada
    Embla twopointoh skrev 2015-09-18 14:33:55 följande:

Mycket möjligt, i teorin. Nu har jag aldrig delat någon länk från Fria Tider eller liknande (vad jag kan komma ihåg) och inte heller blivit borttagen som vän.

Det finns ju ingenting som säger att man måste läsa allting som hamnar i ens nyhetsflöde, man kan låta bli att klicka och låta bli att läsa vissa saker och bara scrolla förbi. Man behöver inte ta bort någon som vän som delar saker man inte vill se, oavsett vad det handlar om. Det är, tycker jag, ett drastiskt steg.

Visst kan man det, men sedan beror ju även det på själva vänskapen. Om tex Kalle som jag gick i 3:e klass med som jag enbart ser som ytlig bekant, sitter och dagligen uteslutande delar nyheter från friatider eller avpixlat, då är det bättre att ta bort Kalle som vän.
  • Selfish Geene
    micromat skrev 2015-09-18 21:53:32 följande:

Man behöver visserligen inte vara rasist för att man röstar på sd.

Folk får gärna intala sig att så är fallet givetvis, men man blir inte automatiskt rasist för att man röstar på sd.

Nej det har du rätt i, man kan förstås vara en idiot också.

I vilket fall saknar jag inte mina gamla SD-sympatisörer på FB
  • Ego Lovers

Likt en sekt drar man sig till likatänkande och raderar alla andra ur sitt liv och mångfalden lyser med sin frånvaro.

Jag älskar olika! Därför raderar jag ingen.

• Embla twopointoh
    Ego Lovers skrev 2015-09-18 23:30:48 följande:

Likt en sekt drar man sig till likatänkande och raderar alla andra ur sitt liv och mångfalden lyser med sin frånvaro.

Precis!

Jag tycker att det är ironiskt att de som högljuddast påstår sig gilla olika, som mest pratar om värdegrund, om tolerans och öppenhet, att det är just de som inte tolererar oliktänkande. Att det är de som raderar oliktänkande ur sin bekantskapskrets och direkt klistrar epitet såsom "rasist", "intolerant" eller rätt och slätt "idiot" på människor som uttrycker en annan åsikt än de själva.

En del anser att människor är mindre värda p.g.a. hudfärg eller kultur, andra att vissa är mindre värda p.g.a. åsikter eller vad som stod på deras valsedel. Vilket det än är, placerar man in folk i fack utan att se människan bakom hudfärgen eller åsikten.
  • Ego Lovers
    Embla twopointoh skrev 2015-09-18 23:52:55 följande:
    Precis!

Jag tycker att det är ironiskt att de som högljuddast påstår sig gilla olika, som mest pratar om värdegrund, om tolerans och öppenhet, att det är just de som inte tolererar oliktänkande. Att det är de som raderar oliktänkande ur sin bekantskapskrets och direkt klistrar epitet såsom "rasist", "intolerant" eller rätt och slätt "idiot" på människor som uttrycker en annan åsikt än de själva.

En del anser att människor är mindre värda p.g.a. hudfärg eller kultur, andra att vissa är mindre värda p.g.a. åsikter eller vad som stod på deras valsedel. Vilket det än är, placerar man in folk i fack utan att se människan bakom hudfärgen eller åsikten.
    Det värsta är att dessa människor pratar sedan med invandrarna som om de vore små barn som inte förstod bättre. Jag har mött några sådana som säger sig värna om alla, allas lika värde och respekt för alla människors hudfärg, religion och kultur. Men när de väl träffar dessa människor med annan hudfärg, religion och kultur så pratar de nästan bebisspråk som om de vore mindre bemedlade och ursäktar dom å deras vägnar för att de inte kunnat integreras just för att de är av annan religion och kultur så de förstår sig inte på svensken och deras kultur. De tar ifrån dom ansvaret att själva vilja integrera sig samt lära sig om Sverige. Och jag har väldigt svårt för dessa svenskar som skyddar invandrare som om de hade nån form av begåvningsnedsättning. Otroligt kränkande gentemot invandraren men dessa människor ser sig fortfarande som en slags människohjälpare.
  • pappa13
    todo nada skrev 2015-09-18 10:26:14 följande:
    ... nyhetssajter som uteslutande raporterat nyheter som berör invandring/ickesvenskar
    Off-topic: Samma fördom som jag hade tills jag faktiskt gick in på Fria Tider av nyfikenhet. Även om mycket rör invandring och fokus öht är rätt ensidigt så behandlas även händelser med svenska, "vita", icke-muslimska gärningsmän (Norrköping, Upplands Väsby - t.o.m. med ögonmaskerad studentbild och "svensk man" i rubriken).
    Liksom du gick jag inte in på sajten för att jag hade fördomar. Nu kan det nog hända att jag letar där också, då verkar bedriva oberoende journalistiskt arbete och således t.ex. kan vara ensamma om att ha ha kontaktat en myndighetsrepresentant som tillför relevant information.
  • Anonym (Olika inställningar på fb)

Raderar inte pga att de röstat på SD, men dom som beter sig rasistiskt och lägger ut en massa skitsnack och felvinklade artiklar m.m slutar jag bara följa flödet helt enkelt :)

• Blueskillen

Självklart tar jag bort rasistiska person. Nu har jag bara plockat bort två av mina vänner på Facebook genom åren eftersom de visade sig vara rasister. I min vänkräts har jag bara människor med stort hjärta. 

• todo nada

Jag älskar inte att dag efter dag se människor tapetsera mitt nyhetsflöde med trams från tex avpixlat.

Livet är för kort för att stå ut med den typen av irritation, därför befriar jag mig själv från irritationen genom att radera vederbörande, för att sedan leva lycklig i alla mina dar.

Sekt? Gilla olika? Jag gillar iaf inte människor (främlingsfientliga) som systematiskt kränker en viss grupp människor (invandrare).

PS; hoppas du inte har något pedofil eller så i din vänlista, med tanke på ditt "jag älskar alla" resonemang.
  • todo nada
    Embla twopointoh skrev 2015-09-18 23:52:55 följande:

Precis!

Var går gränsen mellan åsikt och kränkning? Hur många år, dag efter dag, ska en person kunna sitta och bara dela främlingsfientlig propaganda innan personens åsikter är att ses som rssistiska?

Om jag kallar mig vegetarian men ändå äter kött varje dag, är jag då en vegetarian?

Om jag säger att jag inte är rasist, men lever mitt liv för att sprida främlingsfientligt matreal, är jag då ingen rasist?
  • Embla twopointoh
    todo nada skrev 2015-09-19 11:17:41 följande:
    Var går gränsen mellan åsikt och kränkning? Hur många år, dag efter dag, ska en person kunna sitta och bara dela främlingsfientlig propaganda innan personens åsikter är att ses som rssistiska?

Om jag kallar mig vegetarian men ändå äter kött varje dag, är jag då en vegetarian?

Om jag säger att jag inte är rasist, men lever mitt liv för att sprida främlingsfientligt matreal, är jag då ingen rasist?

Det där är en mycket bra fråga. Självklart finns det en gräns, var den går är inte lika självklart.

Problemet, som jag ser det, är att så många inte klarar av att förstå nyanser, inser inte skillnaden mellan acceptans och tolerans (eller för den delen "främlingsfientlighet" och "rasism"), saknar förståelse för vad ord som "rasist", "intolerant", "kränkt" o.s.v. betyder egentligen. Då blir den där gränsdragningen mycket grövre, mycket svårare. Dessa ord har genom slarvigt, okunnigt och illvilligt användande förlorat sina betydelser, och då är det också mycket svårare att identifiera verklig rasism, verklig intolerans.

Vissa (speciellt vänster) har en tendens att sätta likhetstecken mellan "kritisk mot rådande invandringspolitik" och "rasist", och de saknar förståelse för att dessa två åsikter inte behöver vara samma sak. De kan vara det, men behöver inte. De sätter sådana negativa epitet på sina motståndare (och på sig själva sätter de positiva såsom "civilkurage"), för då behöver de ju inte lyssna och ta till sig argumenten, de behöver inte respektera personen eftersom de i och med dessa epitet för sig själv och andra då etablerat att personen är "ond". Sällan bemöter de sakfrågan, utan tar till sådana "knep" istället. Resultatet är ett debattklimat där människor med "fel" åsikt systematiskt tystas.

Jag är hjärtligt trött på denna låga argumentativa nivå, på avsaknaden av rationalitet, saklighet och logik.

Jag anser att man ska bemöta SD med saklighet och fakta, det är en bättre taktik än att kasta paj (eller, som i detta fall, kasta epitet). Jag tycker inte det är konstigt att SD växer när deras meningsmotståndare inte klarar av att bemöta SD:s åsikter och argument på ett vettigt sätt (även om det nog inte är hela orsaken till att väljarstödet ökat, så är det en del av det).

• Ego Lovers
    Embla twopointoh skrev 2015-09-19 13:42:44 följande:

Det där är en mycket bra fråga. Självklart finns det en gräns, var den går är inte lika självklart.

Problemet, som jag ser det, är att så många inte klarar av att förstå nyanser, inser inte skillnaden mellan acceptans och tolerans (eller för den delen "främlingsfientlighet" och "rasism"), saknar förståelse för vad ord som "rasist", "intolerant", "kränkt" o.s.v. betyder egentligen. Då blir den där gränsdragningen mycket grövre, mycket svårare. Dessa ord har genom slarvigt, okunnigt och illvilligt användande förlorat sina betydelser, och då är det också mycket svårare att identifiera verklig rasism, verklig intolerans.

Vissa (speciellt vänster) har en tendens att sätta likhetstecken mellan "kritisk mot rådande invandringspolitik" och "rasist", och de saknar förståelse för att dessa två åsikter inte behöver vara samma sak. De kan vara det, men behöver inte. De sätter sådana negativa epitet på sina motståndare (och på sig själva sätter de positiva såsom "civilkurage"), för då behöver de ju inte lyssna och ta till sig argumenten, de behöver inte respektera personen eftersom de i och med dessa epitet för sig själv och andra då etablerat att personen är "ond". Sällan bemöter de sakfrågan, utan tar till sådana "knep" istället. Resultatet är ett debattklimat där människor med "fel" åsikt systematiskt tystas.

Jag är hjärtligt trött på denna låga argumentativa nivå, på avsaknaden av rationalitet, saklighet och logik.

Jag anser att man ska bemöta SD med saklighet och fakta, det är en bättre taktik än att kasta paj (eller, som i detta fall, kasta epitet). Jag tycker inte det är konstigt att SD växer när deras meningsmotståndare inte klarar av att bemöta SD:s åsikter och argument på ett vettigt sätt (även om det nog inte är hela orsaken till att väljarstödet ökat, så är det en del av det).

Håller med dig här och det som är skrämmande är att SD ökar för ingen annan vågar vidröra den debatt som svenska folket har en oro över, invandringen. Och det är politikerna som skapar rasismen genom att dra ner på välfärden och öka flyktingmottagandet utan att vilja förklara eller diskutera för de anser att folket ändå inte förstår sig på politik medan SD visar sig förstå sig på folket och gärna pratar om det. Då ökar väljarstödet för SD fast många av deras väljare varken är rasister eller främlingsfientliga. Just för att SD pratar med folket om det som händer i landet.
  • todo nada
    Embla twopointoh skrev 2015-09-19 13:42:44 följande:

Jag håller inte med dig.

Jag tycker det är tvärt om, att tolerans nivån för var gränsen avseende rasism går flyttas fram lite hela tiden ute i stugorna. Särskilt i takt med att SD blivit populära, där representanter för partiet om och om igen hamnar i nya skandaler, och då ofta rasist/främlingsfientligt betingade sådana.

Det är inget fel i att ha en kritisk åsikt, men när man enbart riktar sin kritik uteslutande mot en viss grupp av människor (invandrare tex) så måste man förr eller senare se det för vad det är (rasism tex).

Jag själv, och andra på detta forumet som ofta bemöter personer som sympatiserar med SD får ta massor med skit. Och jag kan nästan lova dig, att i de trådar på denna sidan där det diskuteras politik, så står personer med främlingsfientliga/rasistiska åsikter för majoriteten av de inlägg som raderas.

Gärna spyr de extra galla i de trådar där det kan diskuteras anonymt. Jag kan tillägga att jag av ren princip aldrig är anonym när jag diskuterar denna typ av saker.

SD åsikter blir sakligt bemötta ute i samhället av tusentals människor varje dag. Så det är knappast där i orsaken ligger till att de får sympatisörer.

I övrigt håller jag med dig i att en diskussion bör hållas på en bra nivå, trots att man inte delar åsikt med alla.
  • todo nada
    Ego Lovers skrev 2015-09-19 21:23:34 följande:

Håller med dig här och det som är skrämmande är att SD ökar för ingen annan vågar vidröra den debatt som svenska folket har en oro över, invandringen. Och det är politikerna som skapar rasismen genom att dra ner på välfärden och öka flyktingmottagandet utan att vilja förklara eller diskutera för de anser att folket ändå inte förstår sig på politik medan SD visar sig förstå sig på folket och gärna pratar om det. Då ökar väljarstödet för SD fast många av deras väljare varken är rasister eller främlingsfientliga. Just för att SD pratar med folket om det som händer i landet.

Hur har politikerna dragit ner på välfärden menar du? Har du något konkret exempel att ge, gärna ett som visar sambandet med flyktingmottagandet som du nämner. (En länk vore toppen!)

Och hur menar du att de andra partierna anser att befolkningen i Sverige inte förstår dig på politik? Det innebär ju att de nedvärderar hela Sveriges befolkning å det grövsta, när hände/sas detta?

Vad är det i SDs politik utöver flyktingpolitiken du menar är "bättre" än hos de andra partierna?
  • Embla twopointoh
    todo nada skrev 2015-09-19 22:01:34 följande:
    Jag håller inte med dig.

Jag tycker det är tvärt om, att tolerans nivån för var gränsen avseende rasism går flyttas fram lite hela tiden ute i stugorna. Särskilt i takt med att SD blivit populära, där representanter för partiet om och om igen hamnar i nya skandaler, och då ofta rasist/främlingsfientligt betingade sådana.

Det är inget fel i att ha en kritisk åsikt, men när man enbart riktar sin kritik uteslutande mot en viss grupp av människor (invandrare tex) så måste man förr eller senare se det för vad det är (rasism tex).

Jag själv, och andra på detta forumet som ofta bemöter personer som sympatiserar med SD får ta massor med skit. Och jag kan nästan lova dig, att i de trådar på denna sidan där det diskuteras politik, så står personer med främlingsfientliga/rasistiska åsikter för majoriteten av de inlägg som raderas.

Gärna spyr de extra galla i de trådar där det kan diskuteras anonymt. Jag kan tillägga att jag av ren princip aldrig är anonym när jag diskuterar denna typ av saker.

SD åsikter blir sakligt bemötta ute i samhället av tusentals människor varje dag. Så det är knappast där i orsaken ligger till att de får sympatisörer.

I övrigt håller jag med dig i att en diskussion bör hållas på en bra nivå, trots att man inte delar åsikt med alla.

Nu tror jag att du missförstått mig lite. Jag har inte överhuvudtaget menat att diskutera var någon gräns går, bara att denna gräns blir svårare att definiera eftersom vissa missbrukar ordet rasism (och andra ord) och inte klarar av att diskutera sakfrågor på ett sakligt sätt.

Man måste skilja på sak och person. Att upprepade gånger rikta sin kritik mot invandringspolitiken är inte samma sak som att rikta den mot invandrare som grupp. Det jag uppfattat, är att många inte klarar av att skilja på dessa saker. En person som av någon anledning är kritisk mot invandring, integrationen eller liknande blir ofta stämplad som rasist.

Jag tycker också att det är minst sagt fegt att spy galla anonymt. Anonymiteten missbrukas grovt av vissa, det gäller hela forumet och inte bara politiktrådarna. Jag är enbart anonym om jag ska dela med mig av känslig information om mig själv, inte för att fritt kunna uttrycka kritik mot TS eller någon annan i tråden.

Jag har de senaste månaderna läst och skrivit en del i trådar om just SD/rasism. Och, bara för att jag sagt emot en del personer (SD-kritiker) har jag blivit kallad "SD-anhängare" (om man ska ta det snällaste epitetet jag fått). Detta utan att jag uttryckt sympati för det partiet/politiken (eller något annat), utan enbart, vad jag kan se, att jag sagt emot dessa personer, försökt få fram ett annat perspektiv. Så, min erfarenhet är att "SD-kritiker" kan vara precis lika nyanslösa (och, komma precis lika mycket med nedlåtande kommentarer och direkta påhopp, "skit" som du säger) som "SD-sympatisörer".

Jag har ärligt talat inte märkt något av det där sakliga bemötandet som du säger sker varje dag, varken i media, av politiker och inte i någon stor utsträckning hos folk heller. Kanske att det försvinner bland alla pajer, det är inte omöjligt.

Jag är inte så värst intresserad av politik, men jag tycker det är intressant med fenomenet SD och hur politiker, media och folk i allmänhet förhåller sig till och reagerar omkring detta parti. Jag tycker att denna oförmåga att diskutera sakfrågan är skrämmande. Att man, som jag, blir direkt kallad "SD-anhängare" bara för att jag inte okritiskt håller med om vissa åsikter. Det är att systematiskt försöka tysta meningsmotståndare, det är inte att "gilla olika" eller att ha en "bra människosyn". Så, jag har också fått ta en del skit från SD-motståndare trots att jag inte uttryckt några sympatier alls åt det hållet. Och, det värsta är, att den typen av argumentation, eller snarare brist på sådan, påhejas och anses bra! Eftersom jag i det läget fått stämpeln "ond", så är det plötsligt legitimt att behandla mig hur som helst. På vilket sätt är den typen av behandlande av en medmänniska bättre än rasism?

Jag har god lust att bilda en koloni på månen eller nåt där man kan slippa människor som inte kan se något annat än sin snäva lilla värld, vare sig de drar åt höger eller åt vänster. En koloni där rationalitet, logik och saklighet praktiseras och inte bara ses som högtravande ord.

Ursäkta om det jag skriver uppfattas som "gnälligt" eller liknande. Jag är höggravid och har massor med hormoner som spökar, och jag vet med mig att jag inte klarar av att förhålla mig lika saklig som vanligt. Jag är frustrerad, men menar inte att ta på mig någon offerroll, även om det jag skriver kanske uppfattas så.

• Ego Lovers
    todo nada skrev 2015-09-19 22:05:41 följande:
    Hur har politikerna dragit ner på välfärden menar du? Har du något konkret exempel att ge, gärna ett som visar sambandet med flyktingmottagandet som du nämner. (En länk vore toppen!)

Och hur menar du att de andra partierna anser att befolkningen i Sverige inte förstår dig på politik? Det innebär ju att de nedvärderar hela Sveriges befolkning å det grövsta, när hände/sas detta?

Vad är det i SDs politik utöver flyktingpolitiken du menar är "bättre" än hos de andra partierna?
    Du har tyvärr inte förstått mitt inlägg men jag kan förklara för dig mer tydligt genom att svara på dina frågor samt vidareutveckla mitt föregående inlägg.

Under en trettioårsperiod har man gått från 10st barn mellan 1-3 år och 14st barn mellan 4-5 år samt 18st 6 åringar med tre heltids pedagoger på dagis till att idag vara 18 barn mellan 1-3 år samt 22-24 barn i åldern 4-5 år och då har man oftast 2,75 pedagoger per avdelning på förskolan. För 20år sedan hade vi serviceboenden där pensionärer kunde flyta in när de känner att de inte orkar med sitt hus och bo hemma och för att få lite hjälp och även få gemenskap genom att kunna äta på servicehusens matsal. Idag får man flytta in på ett äldreboende om man inte längre klarar av att bo själv även om man isoleras av att bo själv idag så får man snällt vänta på en plats på ett äldreboende tills man är svårt sjuk. Skolan har gått från att drivas av staten då de hade god översyn över alla skolor till att på 80 talet tas över och drivas av kommunerna och de skiljer sig väldigt mycket mellan de olika kommunerna. Där har du konkreta exempel på försämring i välfärden.

Det har inget med invandringen att göra! Det menade jag inte heller i mitt föregående inlägg men du tolkade det så och tyvärr gör väldigt många av våra medborgare det också. Problemet är när politikerna drar ner på välfärden (vi har inga pengar fast folket betalar in skatt varje månad via skattesedeln därför måste vi göra besparingar i kommunen) och ändå påstår politikerna att de kan ta emot människor. Vanliga människor kan inte förstå den logiken. Har du inga pengar och drar i svångremmen kan du ju inte bjuda hem folk varje dag.

Eftersom de etablerade partierna inte vill diskutera invandringen så får inte befolkningen höra hur de resonerar utan de säger bara vi tar pengar från biståndet för att hjälpa några promille av världens flyktingar som ändå blir en stor del på vår Lilla befolkning utan att förklara varför och när befolkningen inte förstår eller får förklarat för sig varför det görs på ett visst sätt och att den allt fattigare befolkningen blir fattigare och har inte råd med tandvård, sjukvård eller mediciner skapar politikerna rasism när Johan 40 år ser sin mormor inte har råd med sin tandvård pga en låg pension medan nyanlända som aldrig betalat ett skattekrona får gratis tandvård i deras ögon. Ingen har förklarat hur det finansieras eller varför det görs på ett visst sätt och det skapar ett misstroende bland väljarna.

Och som sagt jag har inte påstått att SD politik är bättre det var du som påstod att jag påstod det, jag vill påstå att den är värre och problemet är att SD kan öppna käften och diskutera och debatera även om deras innehåll inte är allt för smakfullt så tilltalar det vissa av folket i brist på annat medan de övriga sju lider av munhäfta för att de inte vill föra en debatt mot ett av Sveriges värsta partier så de istället föser hjorden till dom istället är ju kontraproduktivt. Och de vill inte ens förklara sig gentemot sina väljare hur de tänker utan enbart pratar skit om SD. Det är att misstro sina väljare. Debatten blir inte intressant för väljarna att höra hur illa de övriga sju partierna tycker om SD politik. Väljarna vill höra vad partierna vill göra för att föra Sverige framåt, gemensamt och för en hållbar utveckling men ingen kan eller vill göra detta pga att vallöften är just löften som de aldrig måste infria.

Och häromdagen hörde jag Stefan Löfven föra en SD politik genom att uppmana svenska folket att sluta ge tiggarna pengar i muggarna så vi kan hjälpa dom i Rumänien istället. Några dagar senare kom Anna Kinberg Batra med SD politik genom att säga att vi bör hjälpa flyktingarna på plats i flyktinglägren i närområdena. Hur kommer det sig att två partiledare för Sveriges två största partier kommer dragandes med samma politik som SD exakt hade för 1-1,1/2 år sedan och har gjort om den till sin egna.

Det är ju uppseendeväckande att för 1-2 år sedan stod S och M och fördömde SD för att de tyckte man kunde hjälpa i närområdet när de gör detsamma 1-2 år senare. Folk är inte dumma!

Det fanns en enda partiledare som vågade utmana SD och det var nyvalda Ebba Bush Thor och hon hade bara ett kort att spela när hon blev vald till KD partiledare och det var att våga föra debatten mot SD och vinna eller försvinna så hon började debatera de ämnen som de övriga inte vågat ge sig på just för att hon var ny och behövde sticka ut. Pga henne har de andra sex partierna vågat föra en liten blygsam diskussion i ämnet men långt ifrån vad som behövs.

Sedan finns det ett ännu större problem och det är de som sitter och sätter etiketter på människor ute på nätet utan att ha en blekaste aning i hur de röstar men försöker tysta sin meningsmotståndare genom att kalla dom för SD:are, främlingsfientlig och rasist. Det är definitivt inte att föra en diskussion utan tyder på en helt annan sorts teknik.
  • Tillsammansss
    Hela processen med att ta bort och frysa ut Sverigedemokrater ur ett socialt nätverk är så ovärdig en anständig medmänniska att avsaknaden av sådan vänskap nog inte är en förlust. Jag diskuterar politik och samhällsfrågor med vänster- och högermänniskor, F! och Ung Liberaler därför att jag är nyfiken på deras perspektiv. Den anti-intellektuella pöbelmentalitet mot SD som piskas fram av medier och politiskt ointresserade människor är en del av svenskt fenomen som bäst beskrivs som konformism och där avsändaren skiter i ditt perspektiv. Det finns en otrolig längtan i Sverige att inte sticka ut, att få definiera sig själv som en av de "goda" - alldeles oavsett om det bara är påhitt eller ej.

Jag har nått min Sverigedemokratiska sympatier genom tusentals timmar läsande, diskuterande och debatterande av samhällsfrågor eftersom det intresserar mig. Att diskutera politik, identitet, svenskhet, samhällsutmaningar osv. är något som jag finner både intellektuellt stimulerande och givande. Efter att ha processerat debattartiklar, kultursidor, podcasts osv. har jag sedan dragit partipolitiska slutsatser och sympatiserar med Sverigedemokraterna. Om någon genom mer eller mindre rigorös process dragit andra slutsatser är det förstås helt okej - vi är olika och jag kommer inte ogilla dig eller unfrienda dig bara för att du nådde andra slutsatser. 

Det kan man inte säga om de 43 politiskt ointresserade konformisterna bland mina medelklasskompisar som likat "Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack". Utifrån hur jag känner dem är deras enda motiv att få känna att man gjorde "rätt" sak i vetenskapen att de aldrig kommer stå till svars för sina åsikter. De bryr sig inte och har aldrig brytt sig om politik; de vill bara passa in och fortsätta tillhöra översittarna.

Riktiga vänner och anonyma medmänniskor accepterar dig för den du är - inte för de tycker att du borde vara.
  • Mandel

Jag gillar verkligen inte olika!
    Har svårt för religiösa fanatiker, pedofiler, kriminella osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur många sd,are lyckades ni radera ifrån eran facebook?