Sedan första barnet har jag passat på att handla det jag tycker är fint i större storlekar på rea och halva reapriset, då hon inte bryr sig om vad som är mode ännu. Från Lindex, KappAhl och Åhléns får jag mail och sms för att hålla mig uppdaterad. Sedan går jag väl regelbundet ner på stan där vi har H&M, Lindex och KappAhl, då jag tycker det är lite skönt att komma iväg. Ibland åker jag in till stan och kollar även Maxi, Coop och Åhléns utöver de vanliga affärerna.
Skulle hon välja helt själv hade hon nog bara velat ha Anna och Elsa-kläder, men riktigt så ser inte verkligheten ut. Jag tror inte på att barn ska få allt de pekar på. Även hädanefter kommer hon ha basleggings att komplettera med både enfärgade och mönstrade t-shirts och klänningar/kjolar.
Likaså får bonusdottern på 11 år som vi har vh basleggings och kjolar som kompletteras med lite t-shirts ofta på rea där med. Men eftersom hon är knubbigare får vi köpa när de gamla blir för små då allt i nästa storlek inte skulle passa henne, utan en del skulle se ut som korvaskinn, så där blir det mer som med din son nu.
Så nu när mitt äldsta barn har 110, har jag redan fyllt på mycket i 116 och påbörjat inhandlandet i 122 och 128. Likaså gör jag på barnklädesloppisar även om där blir svårare och svårare att hitta fräscha kläder. Så ofta köper jag t-shirts, långärmade som kortärmade för 25-30 kr upp till 50-lappen på rea. Sedan gäller det att passa på när det är 25% eller liknande på alla barnkläder om det är något jag inte lyckats få tag på. Just nu är väl vanliga leggings det jag får köpa vid 3 betala för 2. Det är ju just att få tag på kläder i mellanstorlekarna som är lite svårare på rea om man väntar för länge, till halva rean hade det mesta redan gått i år, så där behöver man börja tidigare, då många affärer bara har dubbelstorlekarna och blir väldigt stora länge då jag har en tjej som påbörjar ny storlek i slutet av varje sommar.
När hon hade 92 fick jag panik då en t-shirt blev trång i halsen då jag hade trott hon skulle byta till 98 först ett halvår senare vid 3 år och inte hade handlat på mig så mycket ännu, så då vet jag att jag panikköpte en del t-shirts ur bassortimentet på både H&M och Lindex, så det blev inte så dyrt ändå. Så småningom upptäckte jag att det inte hade behövt vara så bråttom då resten funkade, så det var ändå lite småsurt.
Till andra barnet är det ju inte lika mycket som behövs då det också är en tjej, men de flesta leggingsen har syrran slitit hål på så där passar jag på när jag hittar dem för 50-lappen eller så mot 89/99 normalt. Leggings på H&M är billigare, men kvalitén är för dålig. Vi får se vad tredje blir om det går ärva det mesta eller om vi behöver köpa mer pojkfärger då det är mycket rosa och klänningar i garderoben. Blir det en pojke kommer jag redan efter födseln titta efter kläder i hela babyspektrat 50-86 när det är rea och plocka ut godbitarna. Mest neutralt har jag efter första barnet, sedan är det ju bara flickiga kläder jag har kompletterat med.
Ytterkläder är svårare, men då har vi handlat vinteroverall när det varit 25-30% på ett köp/plagg. Fleecekläder och till viss del regnbyxor kör vi mycket begagnat. Sedan tror jag fräscha pojkkläder på loppis överlag är svårare, då pojkar verkar slita mer på framför allt byxor.
Imorgon är det dags för ny barnklädesloppis, så det återstår att se om vi kan fixa vinterjacka och termobyxor som duger att ha i reserv, liksom skridskor och skidor mm.