• Jossofräs

Åka tåg själv?

När kan jag låda barnen åka tåg själv?

Just nu är de alldeles för små, 6,5år samt 5år gamla. Men jag tänker framåt.
    Mellan mig och pappan så skulle de kliva av på stopp nummer två. Alltså sitta på tåget ca 25min och inte kliva av vid det stoppet, sitta i 35 min till och sedan kliva av.

Givetvis lär man ju åka med några gånger innan, men när är man tillräckligt stor?

• Svar på tråden Åka tåg själv?
  • lollip0p

Jag flög ensam till Visby som 8-åring, det var inga problem. Men det beror väl helt på mognaden och personligheterna hos barnen.

• malle88

Jag o min syster började åka själva vid 10 och 11 års ålder, då var det en resa på drygt 4 timmar varannan vecka. Bra att veta är att SJ (om det är dem, vet ej andra bolag) inte sysslar med ledsagning av barn, som t ex flyg gör. Dvs de kommer inte vid ev. fel se till att barnen kommer till rätt buss/ersättningståg/annat. De säger själva att barn inte ska resa ensamma förren de kan hantera en sådan situation. Så jag skulle säga att det dröjer år innan dina barn kan åka själva, och det viktigaste är såklart att de själva känner sig mogna och trygga med att resa själva :)

• cosinus

Min nu 11-åring gissar jag hade fixat det som 9-åring. Då åkte hon iaf buss på liknande premisser till farmor. Dvs c:a en halvtimme, inte stiga av och åka vidare ungefär lika länge.

• Noran

Min son började åka tåg själv till och från pappa en bit in i trean. Det tar 15 - 20 min och är upp till 4 stopp mellan. Så 9,5år. I början lämnade och hämtade vi alltid på stationen. Nu i fyran tar han själv tåget från skolan. Där går det inte att göra fel. Finns bara ett spår åt det hållet och alla tåg går dit han ska.
    På morgonen är det en större station att hoppa på där det kan vara spårbyte ibland och där är alltid pappa med och kollar så det blir rätt.

Han har någon gång missat att hoppa av där han ska. Sitter väl och drömmer. Det är bara att hoppa in i bilen och köra och hämta honom på nästa station. Ingen fara. Vi spar enormt mycket tid och miljö på att slippa köra till pappa flera gånger i veckan. Sonen gillar att åka tåg.

• Jossofräs

Jag tänker mig också att det är ett par år kvar innan det är möjligt men har i alla fall börjat fundera i dom banorna. Jag skulle ju i så fall hämta på stationen vid det spår där de kliver av och när de skall kliva på se till att de kommer på rätt tåg.

Att det finns mobiltelefoner nu för tiden gör ju det hela mycket enklare, men det är en stund kvar tills äldsta får en egen sån också ;)

• alexias mamma

Mina är exakt ett år äldre och jag funderar i samma banor.

En kompis tipsade mig om att när man tror det börjar bli dags så kan man "spök"åka med. Dvs man håller sig i bakgrunden några gånger så barnet åker "själv" fast man är på samma buss/tåg och liknande. Så får barnet och föräldern se om det går. Och givetvis måste barnet få en mobil så den kan ringa när den sen åker helt själv.

• Mrs Green

Vi har inte haft behovet ännu att åka så långt, men dottern började åka pendeltåg själv (4 stopp, tar ca en kvart) till mormor när hon var 9 år.

Svar på tråden Åka tåg själv?