• Anonym871

lågt/ högt KUB test / kön?

Hej jag undrar vad ni har haft för siffror på KUB test. 
    När jag väntade sonen hade jag 1: 17 000 
    och nu 1: 4050 , undrar hur det har varit för er ? 

• Svar på tråden lågt/ högt KUB test / kön?
  • minerva123
    MimmiGbg skrev 2015-09-22 08:07:07 följande:

Jag ska bara se att jag förstår dig rätt. Tänker du så att vid 1:300 är det 50% högre än rekommendation för FP under 1:200? Och 900% vid 1:1800?

Har jag förstått dig rätt då så håller jag helt med dig. Betydligt bättre sätt att se det! Hade jag inte gått in med den vetskapen när vi ska göra KUB och då fått t.ex 1:300 så hade jag nog blivit orolig.

TACK TS och allihop för er input!

Nej, jag utgår inte från gränsen från FP. Utan jag räknar helt enkelt ut vad 1:300 resp 1:18000 är i procent. Och då ser man att bägge resultaten ligger över 99,5% (orkar inte räkna ut de exakta procenttalen nu).
  • MimmiGbg
    bebba83 skrev 2015-09-22 22:00:42 följande:

Vi fick 1:54....

Hur känner ni för dom oddsen? Vad sa barnmorskan?
  • bebba83
    MimmiGbg skrev 2015-09-23 06:34:04 följande:

Hur känner ni för dom oddsen? Vad sa barnmorskan?

Vi blev helt förstörda. Man e ju inte direkt beredd..... men vi gjorde mkp och det visade sig vara en helt frisk flicka när man börjar kolla runt lite e det ganska många som får dåliga resultat men där det faktiskt inte är nån avvikelse....
  • MimmiGbg
    bebba83 skrev 2015-09-23 07:44:08 följande:
    Vi blev helt förstörda. Man e ju inte direkt beredd..... men vi gjorde mkp och det visade sig vara en helt frisk flicka när man börjar kolla runt lite e det ganska många som får dåliga resultat men där det faktiskt inte är nån avvikelse....
    Oh! En lättnads suck för er! Vad skönt att höra att dottern där inne är frisk.

Var ni någonsin osäkra på att göra ett FP? Vad för risker sägs det att man tar som genomgår ett FP?
    I slutet är kärleken allt som räknas
  • bebba83
    MimmiGbg skrev 2015-09-23 08:03:31 följande:

Var ni någonsin osäkra på att göra ett FP? Vad för risker sägs det att man tar som genomgår ett FP?

Ja den lättnaden var obeskrivlig!!! Osäkra var vi aldrig då det var viktigt för oss att få veta . Däremot va vi oerhört oroliga då det för med sig en viss risk för missfall med dessa prov. Och det är inte direkt en trevlig undersökning. Men jag är så glad att jag gjorde den och skulle göra om den igen om det skulle behövas. ...
  • Flisan79
    MimmiGbg skrev 2015-09-23 08:03:31 följande:

I slutet är kärleken allt som räknas
    Såg att Camilla Läckberg gjort ett nytt form av test som tydligen är säkrare än både mkp och fvp (hon skrev om det på instagram) Både i resultatet och eftersom att det är ett vanligt blodprov på mamman så utsätts inte fostret. Kostar en del och ingår inte i vanliga sjukvården än men för den som har pengar låter det ju jättebra. Borde ju komma till allmänheten om ett tag om det nu är så bra.
  • bebba83

Ja det kallas för nipt test och kostar runt 10000 i dagsläget men det håller på och utvecklas och ska som jag förstod det förhoppningsvis vara gratis i framtiden. Verkar riktigt bra!

• Flisan79
    bebba83 skrev 2015-09-23 17:16:27 följande:

Ja det kallas för nipt test och kostar runt 10000 i dagsläget men det håller på och utvecklas och ska som jag förstod det förhoppningsvis vara gratis i framtiden. Verkar riktigt bra!

Just det, så hette det!
  • Linda40

I Stockholm är nipt gratis för dom som fått dåligt resultat på kub testet (under 1:200).

• Seven Costanza

Fast NIPT är inte diagnostiskt så som fvp eller mkp är, utan NIPT ger också bara en sannolikhet, dock mer korrekt sannolikhetsberäkning än KUB. Med fvp eller mkp får man veta säkert om barnet har eller inte har de sjukdomar man testat för, men det kan man alltså inte veta säkert vare sig med KUB eller NIPT.

• bebba83
    Linda40 skrev 2015-09-23 17:37:01 följande:

I Stockholm är nipt gratis för dom som fått dåligt resultat på kub testet (under 1:200).

Åh va bra!
  • Josefine85

Fick 1:44.. Visade sig efter moderkaksprov vara ett friskt barn och vi kan nu pusta ut!

Loke -07, Alvin -09
  • 89Madeleine

Jag är 26 år och sambon 29.
    Vi är fullt friska båda två och ingen av oss röker eller snusar. Dricker gör vi nästan aldrig heller.
    Ingen är överviktig.

När vi gjorde KUB tänkte jag att vi skulle få så lågt som alla andra man läst om.
    Mellan 1/10 000 och 1/20 000.

Men istället fick vi 1/2683...?

Blev jätte nojig över den siffran faktiskt...
    Vet att det är en väldigt låg risk, men hur sjutton kommer det sig att vi fick en sådan hög siffra jämfört med andra som tom är äldre :/

Får hoppas på det bästa såklart, men kommer att älska barnet oavsett såklart <3

Svar på tråden lågt/ högt KUB test / kön?