• Anonym (TS)

Varför ska barnens namn passa ihop..?

Jag förstår verkligen inte alla dessa trådar med rubriker som "Vad ska X:s syskon heta?". Barnen ska ju leva största delen av sitt liv utanför barnhemmet och därmed utan syskonet. Utanför syskonparet. Det är ju helt egna individer, så varför är det så viktigt att Sofias syskon ska ha ett namn som passar Sofia..?

• Svar på tråden Varför ska barnens namn passa ihop..?
  • Seven Costanza
    Anonym (Kingen) skrev 2015-09-18 20:45:26 följande:

Håller med. Man är väl för det mesta ute efter samma stilnivå på namnen, inte att syskonen ska låta som Bill och Bull.

Vet ett par halvsyskon som heter Damien och Gustav. Upplagt för frågor så att säga.

Oj, Damien och Gustav? Såvida inte Damiens andra förälder har engelskspråkigt ursprung medan Gustavs inte har det så är det ju väldigt märkligt, men avspeglar kanske att det inte är den gemensamma föräldern som bestämt namnen utan de andra föräldrarna på varsitt håll.
  • Anonym (Pappa)
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 21:48:26 följande:

Tycker du? Jag tycker att Märta och Sture passa ihop samt Désirée och Philip, men inte Märta och Désirée eller Sture och Philip. För mig är det väldigt olika typer av namn. Passar lika lite som Novali och Signe, eller Dexter och Åke.

Märta o Desirée får mig att tänka på forntida regenter.

Sen är de skönt olika så de passar ihop.

Samma med Sture o Philip ...

Jag tycker de är klockrena namn inte alls lika men passar ändå ihop/möts.

Lite emot mitt tidigare inlägg... ;) men dessa är inte som ex Gustaf o Karl ... Eller Sibylla o Silvia ...
  • Seven Costanza
    Anonym (Pappa) skrev 2015-09-18 22:51:25 följande:

Märta o Desirée får mig att tänka på forntida regenter.

Sen är de skönt olika så de passar ihop.

Samma med Sture o Philip ...

Jag tycker de är klockrena namn inte alls lika men passar ändå ihop/möts.

Lite emot mitt tidigare inlägg... ;) men dessa är inte som ex Gustaf o Karl ... Eller Sibylla o Silvia ...

Okej, man tycker väl olika, eller så var mina exempelnamn inte så bra . Men vad tyckte du om Novali och Signe respektive Dexter och Åke då?
  • Anonym (Blubb)
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 23:03:11 följande:

Okej, man tycker väl olika, eller så var mina exempelnamn inte så bra . Men vad tyckte du om Novali och Signe respektive Dexter och Åke då?

Störtsköna namn!
  • Anonym (Pappa)
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 23:03:11 följande:

Absolut, alla har olika preferenser..

Glömmer det själv en del ;)

Dexter o Åke, där tänker vi nog lika :)
  • Anonym (Anastasia)

Mina föräldrar gav sina första två barn normala, svenska namn. Johan och Linnea.

Sen kom jag några år senare. Förstår inte hur de kunde döpa mig till Anastasia. Totalt omaka till mina syskons namn.

• Seven Costanza
    Anonym (Anastasia) skrev 2015-09-19 00:05:16 följande:

Mina föräldrar gav sina första två barn normala, svenska namn. Johan och Linnea.

Sen kom jag några år senare. Förstår inte hur de kunde döpa mig till Anastasia. Totalt omaka till mina syskons namn.

Jag håller i och för sig med, men jag hoppas att du ändå är stolt över att heta Anastasia. Jag hörde namnet första gången när jag var 10-12 år och har alltid tyckt att det är oerhört tjusigt! Har du ett vanligt efternamn och passar i så fall Anastasia ändå till efternamnet? Har aldrig träffat på någon Anastasia men däremot två Antonia vilket jag tycker låter lika tjusigt. De hade vanliga svenska efternamn och det lät bra.
  • Anonym (Anastasia)
    Seven Costanza skrev 2015-09-19 02:28:34 följande:
    Jag håller i och för sig med, men jag hoppas att du ändå är stolt över att heta Anastasia. Jag hörde namnet första gången när jag var 10-12 år och har alltid tyckt att det är oerhört tjusigt! Har du ett vanligt efternamn och passar i så fall Anastasia ändå till efternamnet? Har aldrig träffat på någon Anastasia men däremot två Antonia vilket jag tycker låter lika tjusigt. De hade vanliga svenska efternamn och det lät bra.
    Jag har ett "-sson" efternamn.

Jag gillar mitt namn, och jag var så stolt när Disneyfilmen kom typ 1995? 96? Mitt namn förkortas Anja och det är ju rätt behändigt
  • Loriyana

Ingen aning. Jag har själv 5 syskon och mina föräldrar försökte hitta namn som passade OSS och inte namn som skulle passa ihop med syskonen.

Har aldrig någonsin ens tänkt på om mitt namn passar med mina syskons eller inte.

• Abbe83

Jag tänker inte att barnen namn ska passa ihop utan för mig handlar det om vilken typ av namn jag gillar. Jag har inga barn än men på min favoritnamnslista finns namn som Axel, Erik, Viktor, Hanna, Linnea, Viola.

Själv heter jag Albertina och mina syskon heter Josefine och Robert.  

• Miafiastina

Men alltså, Damien?? För mig som sett skräckfilmerna i Omen-serien om Damien som är djävulens son så skulle jag aldrig någonsin döpa min son till just det. Dålig karma liksom. Men alla är vi olika och tur är väl det!

• Anonym (Kingen)
    Miafiastina skrev 2015-09-19 18:28:27 följande:

Men alltså, Damien?? För mig som sett skräckfilmerna i Omen-serien om Damien som är djävulens son så skulle jag aldrig någonsin döpa min son till just det. Dålig karma liksom. Men alla är vi olika och tur är väl det!

Håller med, Damien är hemskt, och den familjen jag känner till har ingen engelskspråkig bakgrund, och svenskt efternamn. Som sagt pappans andra barn heter Gustav, så det är väl de olika mammorna som bestämt, för dessa namn har verkligen olika "stilnivå".
  • Amanda84

Jag kan tänka mig att folk frågar så för att ge ett litet hum om vilken stil på namn man har.

En person som skriver: "Vad ska Gretas lillebror heta?" väntar sig nog inte att någon ska skriva "Cewin" som svar, lika lite som att någon som skriver "Vad ska Nova-Lies lillebror heta?" förväntar sig namntips som exempelvis Olle.

Svar på tråden Varför ska barnens namn passa ihop..?