Blandrashundar
Hej!
Vi har en 3,5årig hona som löper nu. Hon är 75% Papillon och 15% Powder Puff. Vi söker en pappilon blandning att para vår hund med.
Hej!
Vi har en 3,5årig hona som löper nu. Hon är 75% Papillon och 15% Powder Puff. Vi söker en pappilon blandning att para vår hund med.
Nej.... bara... nej.....
Nej.... bara... nej.....
Ts läs på om vilka sjukdomar dessa raser kan.bära på och testa mot dem. Fundera på vad du vill ha ut av valparna,ställ samma krav på hanen. Följ även hälsa och mentalitet flera generationer bakåt. Och planera! Kolla hur många valpar av liknande blandning det finns på blocket.
Avel är så mycket mer än bara hitta en hane när tiken redan löper.
Hundar är lika varandra för att de är nära släkt, de blir homogena genom inavel.
Vilka två hundraser du än blandar blir resultatet sannolikt bättre (ur hundhälsopetspektiv) än om du parar två hundar av samma ras.
Hundar är lika varandra för att de är nära släkt, de blir homogena genom inavel.
Vilka två hundraser du än blandar blir resultatet sannolikt bättre (ur hundhälsopetspektiv) än om du parar två hundar av samma ras.
[quote=75773426][quote-nick]Aniiee skrev 2015-09-18 20:28:12 följande:[/quote-nick]De spelat inte någon som helst roll här. TS är ute efter att para sin hund "eftersom det är så söt" (TS har inte skrivit det, men vet man vad man pysslar med inom avel så letar man inte en hane på FL....).
Jag har ingenting emot planerad, väl avvägd blandrasavel som har ett syfte. TS vill bara ha valpar på sin fina tik. Som säkert är jättefin, men den ska INTE avlas på.[/
Du har en poäng, det är ju inte säkert att ts hund är särskilt sund (med tanke på raserna är den förmodligen inte det)
Jag fachineras över hur hundvänner inte alls verkar ha några problem med att se hundar lida och gärna bidrar till att öka lidandet genom att köpa "renrasiga" (läs: inavlade) djur
Jag har inget emot blandrasavel. Men jag har själv blandras och vet därför hur fel det kan bli!!
Min hund är redan opererad i armbågen, han är inte ens 3 år.
Kolla upp föräldrarna hos veterinär. Röntga alla leder, komma alla rasbundna sjukdomar och gör ett psykologiskt prov! Detta gäller för både hanen och tiken. Om din tik visar sig olämplig i avel så KASTRERA HENNE DIREKT!!!
Jag köper hellre en frisk blandras från testade föräldrar än får vilken renrasig som helst.
[quote=75773426][quote-nick]Aniiee skrev 2015-09-18 20:28:12 följande:[/quote-nick]De spelat inte någon som helst roll här. TS är ute efter att para sin hund "eftersom det är så söt" (TS har inte skrivit det, men vet man vad man pysslar med inom avel så letar man inte en hane på FL....).
Jag har ingenting emot planerad, väl avvägd blandrasavel som har ett syfte. TS vill bara ha valpar på sin fina tik. Som säkert är jättefin, men den ska INTE avlas på.[/
Du har en poäng, det är ju inte säkert att ts hund är särskilt sund (med tanke på raserna är den förmodligen inte det)
Jag fachineras över hur hundvänner inte alls verkar ha några problem med att se hundar lida och gärna bidrar till att öka lidandet genom att köpa "renrasiga" (läs: inavlade) djur
Jag skulle kolla upp vilka rasbundna sjukdomar din hund kan tänkas bära på. Kolla föräldradjuren, om de haft led-höftproblem, ryggproblem osv.
En snabb googling visar att pappillionuppfödare DNA-testar alla sina hundar som går i avel eftersom rasen är drabbad av en sjukdom som heter PRA. Det verkar vara en ärftlig ögonsjukdom.
papillonringen.com/ny/dokument/avel/rapport_fran_dna_gruppen.pdf
Det kan kosta dina valpköpare väldigt mycket tid och pengar om du avlar på en hund med ärftliga sjukdomar. Skriver inte för att vara elak utan eftersom det är vanligt att det blir så och det är väldigt tråkigt. En vän till mig fick nyligen ta bort sin valp på 7 månader pga ledproblem. Så det är viktigt att kolla upp.
Det positiva i det hela verkar ju vara att tex pappillionklubben verkar ha ett väldigt bra register över sina föräldradjur, du kanske kan ta reda på vilken kennel just din papillion ursprungligen kommer ifrån så kan du få reda på mer om dess släktingar?
Om du tycker det är jobbigt att göra det, så tycker jag du ska sätta dig ner och fundera på varför du vill ta en kull med valpar. Vad kommer just din fina hunds valpar tillföra till hundsverige?