• Kattensomesmulan

Drickande mamma

Hej, jag är osäker och vill ha hjälp. På helgerna dricker min mamma minst 2 glas vin varje kväll och blir konstig, skrattig och jag känner inte igen min mamma. Jag tycker detta är obehagligt och längtar aldrig till kvällarna på helgen och håller alltid koll på hennes vinglas. Är det bara jag som överdriver eller är detta normalt? Tacksam för hjälp tack , 14 årig dotter.

• Svar på tråden Drickande mamma
  • Tuffs

Vännen, om du upplever det som obehagligt och jobbigt så är det absolut inte konstigt <3 det ska inte behöva vara ditt jobb att hålla koll på hur mycket hon dricker eller vad som händer när det går över styr. Du är värd så mycket mer!! Vad händer när du pratar med henne om det? Blir hon arg, försöker hon slå bort det och hävda att alla gör så? Eller ignorerar hon det? Det finns såklart många sätt hon kan reagera på, men dessa sätt har jag själv varit med om. Var bor du någonstans? I många städer finns grupper där man kan träffa andra kids med samma problem hemma, och få stöd av bra vuxna. Kan tänka mig att tex ungdomsmottagningen eller skolkuratorn kan hjälpa dig att få kontakt, eller hjälpa dig själva. Det är också värt att googla på Al-anon, som vänder sig till anhöriga till de som tex dricker för mycket. Tror att de även har grupper för ungdomar.

Stor kram och ta hand om dig!

• Frontline

Nu är ju 2 glas vin ingen konstighet att folk dricker...

Men du TS upplever att din mamma blir annorlunda av att hon dricker lite vin och då är det allvarligt
    Men måste fråga hur du själv mår och vad händer?

Vi dricker ofta vin till maten på helgen och det kan bli några glas men det är inget våra barn bryr sig om precis..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Jadu)

Jag har lite svårt att tro att någon blir så påverkad utav 2 glas vin. Kan det va så att det egentligen handlar om dina känslor kring alkohol än att din mamma faktiskt blir full?

Jag tycker absolut inte att man ska va full kring barn, men ett par glas på helgen ser jag inget fel med. Vad är det exakt du tycker är jobbigt? Hur blir hon? Har du pratat med henne om hur du känner?

• Nayaa

Jadu: Att barn tycker att deras föräldrar blir konstiga av två glas vin är väl ingenting märkligt. Det verkar däremot väldigt vanligt att intala sig själv att man absolut inte blir påverkad på något sätt av några glas vin för att på så sätt legitimera drickande framför barn.

• Anonym (Jadu)
    Nayaa skrev 2015-09-19 08:22:02 följande:

Jadu: Att barn tycker att deras föräldrar blir konstiga av två glas vin är väl ingenting märkligt. Det verkar däremot väldigt vanligt att intala sig själv att man absolut inte blir påverkad på något sätt av några glas vin för att på så sätt legitimera drickande framför barn.

Jo jag tycker det är lite märkligt. Jag vet ingen som blir särskilt påverkad av 2 glas vin. Är uppväxt med en pappa som gärna drack några öl varje helg, ibland lite mer och blev faktiskt lite full, men det är inget som har påverkat mig eller vart jobbigt.

Jag dricker inte. Har inte druckit på 4 år, men jag ser inget fel i att någon tar 2 glas vin på helgen även om man har barn, särskilt inte så stora som 14 år.

MEN det tycker jag utifrån mina erfarenheter, så därför frågade jag ts hur hon känner, vad det är hennes mamma gör/hur hon blir och vad hon själv säger om det.
  • Anonym (Lättpåverkad)

Hm.. Jag förstår inte er som säger att man Inte kan bli påverkad av två glas vin. Jag blir det. Det väldigt individuellt.

• MammAmma
    Anonym (Lättpåverkad) skrev 2015-09-19 14:50:18 följande:

Hm.. Jag förstår inte er som säger att man Inte kan bli påverkad av två glas vin. Jag blir det. Det väldigt individuellt.

Jag med, jag blir rentav full av det.

Dessutom skrev ju TS att mamman dricker MINST två glas, inte MAX.
  • MammAmma

• nytt eller gammalt

TS var bor du? Om du bor i Stockholmsområdet, kolla på Ersta Vändpunkten.

Annars sök på din kommuns hemsida.

Det spelar ingen roll om hon dricker mycket eller lite, det viktiga här är att du känner att det är obehagligt för dig!

• Frontline
    Jag dricker alltid inför mina barn och tro mig dom har aldrig undrat eller märkt nånting om att pappa har druckit nåt..
    Anonym (Lättpåverkad) skrev 2015-09-19 14:50:18 följande:

Som du själv skriver så är det individuellt så liksom att dra alla över en kam är ju löjeväckande...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Nayaa

Frontline: Vem har sagt att alla blir påverkade? Det är ju självklart individuellt. Påpekar däremot barnet att föräldern blir konstig efter två glas vin är det väldigt dumt att ifrågasätta det.

Om du nu inte bli påverkad och dina barn inte reagerar, så grattis till er. Men så är verkligen inte fallet i alla familjer.

Svar på tråden Drickande mamma