• Anonym (it makes no sense)

Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??

Hur tänker medelmedborgaren Svensson egentligen? Mycket snack senaste tiden om att "vi" inte kan ta emot alla. Okej. Fine. Men vad ska vi göra då? Se på medan de dör? Är det okej för dig att någon låter ditt barn dö för att du inte kan bo kvar i Sverige den dagen Sverige blir bombat och civilbefolkningen hamnar i striderna? Kan du se dina barn i ögonen och säga att det är okej att säga att NN och mamma MM och pappa OO från Syrien inte fick komma till tryggheten i Sverige för "vi" kan inte ta emot alla?

Kan ditt samvete låta dem dö?

Är det lika okej om jag inte räddar ditt barn om jag märker att ditt barn är i livsfara?

Var går gränsen?

Ingen pajkastning, rasistpåhopp osv i tråden utan en seriös och saklig debatt efterfrågas.

• Svar på tråden Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??
  • Nightrod

Om jag får punktering på bilen så ställer jag mig inte och byter tändstiften.

Lite så som omvärlden gör idag, istället för attt ta hand om problemet som får dem på flykt så skall de försöka lösa det på helt ohållbara sätt. Lägg ALLA pengar och resurser på att hjälpa dem att slippa fly så är det väl bäst för alla?

• Nerfherder
    Nightrod skrev 2015-09-22 12:10:16 följande:

Lite så som omvärlden gör idag, istället för attt ta hand om problemet som får dem på flykt så skall de försöka lösa det på helt ohållbara sätt. Lägg ALLA pengar och resurser på att hjälpa dem att slippa fly så är det väl bäst för alla?

Hur tänkte du göra i fallet Syrien? Ösa pengar över de krigande parterna?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2015-09-22 11:59:57 följande:
    Nej, det är det inte. Förvärvsarbetande har ett arbete de försörjer sig på, medan sysselsatta kan vara även studerande, praktiserande eller aktiverade inom något arbetsmarknadsprogram. Skillnaden syns om man jämför med siffror av arbetslöshet.

Nja inte riktigt. Enligt SCBs gäller följande definitioner:

I arbetskraften
    = alla som är sysselsatta eller arbetslösa

Sysselsatta= alla som arbetat minst en timme under en viss vecka (referensveckan), eller varit tillfälligt frånvarande från arbetet på grund av sjukdom, semester, tjänstledighet eller dylikt. Även personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska program räknas som sysselsatta.

Arbetslösa=Personer som saknar ett arbete, kan påbörja ett arbete inom 14 dagar och även har sökt arbete under de fyra senaste veckorna. Arbetslösa omfattar även personer som fått ett arbete som börjar inom tre månader, förutsatt att de skulle kunna påbörja ett arbete inom 14 dagar.

Ej i arbetskraften= Personer som varken är sysselsatta eller arbetslösa. Gruppen omfattar bland annat studerande, pensionärer, långvarigt sjuka, hemarbetande och värnpliktiga. Till gruppen räknas även personer som kan arbeta, men inte sökt arbete.

Det relativa arbetslöshetstalet beräknas som antalet arbetslösa dividerat med antalet personer som ingår i i arbetskraften.

Som du ser så räknas inte studerande till sysselsatta.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ego Lovers
    KillBill skrev 2015-09-22 07:38:46 följande:
    Sysselsatta och förvärvsarbetande är samma sak i statistiken.
    Förvärvsarbetande tjänar sina egna pengar medan i gruppen sysselsatta är det både inkomsttagare och bidragstagare. Så det är en ofantlig skillnad
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-09-22 14:08:42 följande:

I arbetskraften = alla som är sysselsatta eller arbetslösa

Sysselsatta= alla som arbetat minst en timme under en viss vecka (referensveckan), eller varit tillfälligt frånvarande från arbetet på grund av sjukdom, semester, tjänstledighet eller dylikt. Även personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska program räknas som sysselsatta.

Arbetslösa=Personer som saknar ett arbete, kan påbörja ett arbete inom 14 dagar och även har sökt arbete under de fyra senaste veckorna. Arbetslösa omfattar även personer som fått ett arbete som börjar inom tre månader, förutsatt att de skulle kunna påbörja ett arbete inom 14 dagar.

Ej i arbetskraften= Personer som varken är sysselsatta eller arbetslösa. Gruppen omfattar bland annat studerande, pensionärer, långvarigt sjuka, hemarbetande och värnpliktiga. Till gruppen räknas även personer som kan arbeta, men inte sökt arbete.

Det relativa arbetslöshetstalet beräknas som antalet arbetslösa dividerat med antalet personer som ingår i i arbetskraften.

Ja, du har rätt, men min poäng var att sysselsatta och arbetande inte har samma kriterier.

Märkligt förövrigt att studerande inte räknas som sysselsatta, vad räknas de som då, de studerar ju istället för att arbeta, vilket är normalt under vissa perioder i livet.
  • Ego Lovers
    KillBill skrev 2015-09-22 17:46:22 följande:
    Jag känner till skillnaden men ibland slår man ihop dessa två grupper i statistiken:

www.scb.se/statistik/LE/LE0201/2003M00/X10ST0201_13.pdf
    Jo jag förstår det också och det är för att kunna jämföra öppna arbetslösa, de som inget har att göra mot de som arbetsförmedlingen satt i aktivitet dvs man trollar med arbetslösheten för att statistiken ska se bra ut när regeringen ska visa statistik. Men den egentliga arbetslösheten är betydligt högre. Vad Sverige behöver är riktiga skattebetalare och inte bidragstagare som betalar skatt.
  • Anonym (Dr Snuggles)
    KillBill skrev 2015-09-22 14:08:42 följande:

I arbetskraften = alla som är sysselsatta eller arbetslösa

Så att av se 60 procenten som var sysselsatta, skulle det kunna tänkas att samtliga skulle kunna ha en praktik eller annat arbetsmarknadspolitiskt program (i teorin) utifrån de siffror från scb som du redovisade? Då har vi ju ingen aning hur många som arbetar (om man alltså inte räknar praktik som ett arbete)? Om det är så, är det väl i första hand avsaknad av statistik som vi bör oroa oss för!
  • Anonym (Dr Snuggles)
    KillBill skrev 2015-09-21 23:51:17 följande:

Jag hittade vad jag från början tyckte såg ut som skrämmande uppgifter på Tinos Sanandajis blogg idag:

Det låter ganska alarmerande att 48% av immigranterna i arbetsför ålder inte jobbar och att efter 15 år i Sverige så når deras sysselsättningsgrad bara 60%.

www.tino.us/

Jag blev nyfiken och surfade in till SCB för att undersöka hur det låg till med arbetslösheten bland invandrare. När man tittar på sysselsättnings- och arbetslöshetsstatistiken så finner man att att arbetslösheten är mycket större bland invandrare än bland Svenskar. Om man exempelvis tittar åldersgruppen 15-74 år så är arbetslösheten bland inrikes födda 4,6 % medan den bland utrikes födda är så hög som 13,9%. Man kan också se att sysselsättningsgraden bland invandrare bara är 60%  (i åldersgruppen 5-74 år) och jämför man med inrikes födda så är sysselsättningsgraden i den gruppen 70%.

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Arbetskraftsundersokningar/Arbetskraftsundersokningarna-AKU/23265/23272/Tvarsnittsdata---originalvarden-ej-sasongsrensad/262724/

Det är klart att man ska redovisa att sysselsättningsgraden bara är 60% bland utrikes födda men om man redovisar siffran utan att sätta den i sitt sammanhang och/eller  jämför siffran med inrikes födda så är risken stor att människor gör inkorrekta tolkningar. Min egen första tanke var exempelvis att arbetslösheten bland invandrare var 40% vilket var groteskt felaktigt.

Man säga att 48% av de utrikes födda  i arbetsför ålder inte jobbar men om man inte sätter den uppgiften i sitt sammanhang eller jämför uppgiften med inrikes födda så är risken för feltolkningar stor (om man exempelvis samtidigt berättade att  30% av Svenskarna i gruppen arbetsför ålder inte heller jobbar så får siffrorna en annan kraft) 

Jag tycker inte att Tino Sanandaji är objektiv när han väljer redovisar siffror kring invandringen utan upplever tyvärr ofta att han som i exemplet ovan väljer att hårdvinkla fakta för att kritisera den invandring som han är emot.  Om Tino hade presenterat fakta på ett mer objektivt sätt skulle han förtjäna mer uppmärksamhet. 

De här siffrorna alltså.
  • KillBill
    Ego Lovers skrev 2015-09-22 20:40:19 följande:
    Jo jag förstår det också och det är för att kunna jämföra öppna arbetslösa, de som inget har att göra mot de som arbetsförmedlingen satt i aktivitet dvs man trollar med arbetslösheten för att statistiken ska se bra ut när regeringen ska visa statistik. Men den egentliga arbetslösheten är betydligt högre. Vad Sverige behöver är riktiga skattebetalare och inte bidragstagare som betalar skatt.
    Det är alla eniga om
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-09-22 08:45:24 följande:
    Ok, säg så här i stället då; om man granskar den officiella sysselsättningsstatistiken och gör jämförelser mellan inrikes- och utrikesfödda i SCBs traditionella åldersgrupper så får man fram statistik som ser mer positiv ut än den statistik som Tino nyligen lyft fram i utländsk media. Min personliga uppfattning är att det är vilseledande att, som Tino gör, lyfta fram statistiken för de utrikes födda utan att ställa den i relation till samma statistik för inrikes födda. Jag tycker att det är tråkigt att Tino vinklar statistik så att den ska gagna hans missnöje med invandring. Att han hårdvinklar statistik för att de utrikesföddas situation på arbetsmarknaden ska se sämre ut än vad den är, i utländsk media, är rent ut sagt bedrövligt. Det skulle aldrig en Sverigevän ha gjort.

Får man? Gör han?

Min uppfattning är att du tog en snutt ur ett inlägg av honom där han intervjuats av utländsk media och sagt att sysselsättning efter si och så många år var fortfarande bara 60%. Nåt sånt. Jag uppfattade att du tyckte han skulle ha nämnt svenskars sysselsättning i samma mening för att vara ”ärlig”.

Jag har inte läst hela inlägget eller sett hela intervjun så jag vet inte om han på något annat sätt refererat till antingen ett medeltal eller svenskars siffror i samma intervju men jag tycker nog att det är Ok ändå att svara på en rak fråga utan att man i varje läge måste ursäktande gardera sig med ett ”Men han/hon/dem ….” osv.

Siffrorna för utlänningar på svensk arbetsmarknad ÄR usla, riktigt usla. Även inkluderat arbetskraftsinvandringen.

Av runt 350000 arbetslösa så är ca 150000 födda utomlands. Runt 40-45% av de arbetslösa. Antal utomlandsfödda av befolkningen i Sverige är ca 15%.

Sedan ogillar jag begreppet sysselsättning. Så fort någon pratar om sysselsättning så vill de nästan alltid dölja någonting.

Sysselsättning inkluderar så mycket mer än det som det egentligen borde betyda, dvs ”heltidsarbetande”.

Sysselsättning är folk som jobbar en timme i veckan, folk som jobbar gratis i familjeföretag, folk som är barnlediga från jobb, folk som är i arbetsmarknadspolitiska åtgärder osv osv.

Hellre då att tala om arbetslöshet och helst i antal snarare än procent.

• ölburk2
    Nightrod skrev 2015-09-22 12:10:16 följande:

Men försök inse att Syrien inte är nåt vanligt krig, sätt dig in i frågan så kanske du inser det omöjliga i att göra som vid "vanliga" krig å flyktingar då.

Se den här, det har jag gjort, där får du alla svaren på varför Syrien är en mer eller mindre omöjlig uppgift att lösa

">

I Sverige m.fl länder i Väst, verkar de flesta tro att lösningen är att få bort IS å Assad, men det kommer bara att flytta problemets fokus till Kurderna å de 100-tals rebellgrupper som strider mot varandra.

Ja det är faktiskt mellan 800 till 1200 olika rebelgrupper som strider mot varandra, som hoppar mellan de 10 största grupperna, som i sin tur kan sägas strida mot IS, Assad å Kurderna.
    Fakta är att ingen eg vet vilka som strider mot vilka när det gäller rebellerna, dom stöder dom de tvingas stöda, eller de som betalar bäst, eller så håller dom till i nåt hörn av Syrien, å driver nåt slags gangstervälde.

Å de inhemska flyktingarna kan oftast bara flytta omkring å försöka överleva, nån säker plats finns inte, kriget dyker hela tiden upp på nya platser.
    Av de flyktingar som finns i grannländerna har många numera gett upp, efter att suttit där i 2-4 år så drar dom helt enkelt iväg, när dom inte längre ser nåt slut på kriget i Syrien, eller nån framtid..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??