• Dijon

Snart 14 månader och vaknar nästan alltid var 1,5 timme fortfarande.

Hur sover era ettåringar?

Dottern har alltid vaknat rätt ofta och gör det fortfarande. Hon sover rum 1,5 -2 timmar och vill sedan ha bröstet för att somna om igen.

Hon kan somna utan bröstet och bara ligga bredvid för det brukar hon vilja vid nattningen på kvällen men sedan måste hon ha bröstet.

Det är jobbigt att springa in och ut på kvällarna och att hon vaknar så ofta. Mannen duger inte.

Bör jag sluta amma och tror ni hon sover längre då?

• Svar på tråden Snart 14 månader och vaknar nästan alltid var 1,5 timme fortfarande.
  • Ellie

Vår dotter sov bättre när jag slutade amma, men det var vid drygt 2 års ålder, så det kanske hade hänt ändå. Vi samsov tills hon blev 3, så för min del slapp jag springa så mycket på nätterna, men vi vaknade till ca varannan timma tills 26 månaders ålder.

• AnnaSthlm

Har inte den erfarenheten själv, men flera ammande vänner hade samma problem sålänge de nattammade. Om ni alla sover hyfsat och somnar om snabbt är det ju ett mindre problem. Får du inte tillräckligt med sömn får du antingen vänta ut och stå ut eller bestämma dig för att sluta nattamma. Några jobbiga nätter så brukar det lösa sig.

• Alexi

Antingen skulle jag samsova med barnet eller så skulle jag sluta nattamma. Om du tycker det där är jobbigt. Jag samsov med sonen så länge jag nattammade, då är det inte särskilt jobbigt. Men sen ville jag sluta nattamma runt 12 månader innan jag skulle börja jobba.

• Dijon

Vi samsover. Men på kvällarna sover hon i vår säng själv till vi lägger oss. Tack för era svar!

• Alexi
    Dijon skrev 2015-09-20 20:57:47 följande:
    Vi samsover. Men på kvällarna sover hon i vår säng själv till vi lägger oss. Tack för era svar!
    Men som sagt om du vill sluta nattamma kan hon ju sova ihop med pappan istället. Så gjorde vi. Jag tog de första nätterna av avvänjning, sen fick han sova närmast pappan istället.
  • Dijon

Ja det får nog bli så. Vill ta de första nätterna själv för det känns taskigt att ta bort både tutten och mig samtidigt.

• Alexi

Jo det var precis så jag resonerade. Polotröja på och mycket närhet.

Svar på tråden Snart 14 månader och vaknar nästan alltid var 1,5 timme fortfarande.