• ALLIEVERDO

Hur snabbt får en hyra höjas egentligen??

Hej, min hyresvärd har nämnt att han funderar på att höja hyran. Men inte med hur mycket eller när ifrån.
    Idag fick vi ett sms att han höjer hyran 350kr från och med 1 november..

1. Eftersom vi förskottsbetalar. Ska vi betala redan i oktober då? det har ju egentligen inte börjat gälla i oktober men..
    2. Är det verkligen rimligt att skicka sms och inom så kort tid ska det starta?
    3. Är 350kr en normal höjning?

Vi hyr privathus och har en idiot till hyresvärd. Han ska iaf föreställa en hyresvärd men gnäller om han behöver fixa nåt på sin egna fritid..men hallå..det är inte vårt fel att du har 2 jobb.för hyresvärd är faktiskt ett jobb. ska vi gå med en kass fläkt ett halvår för du inte orkar.. Iaf..så less..hade jag kunnat hade jag dragit direkt..

• Svar på tråden Hur snabbt får en hyra höjas egentligen??
  • Grande Rock

Kontakta hyresgästföreningen så får du korrekta svar på dina frågor.

Born to lose, live to win!
  • Birgitta02

Beror ju på hur hög hyran är. Normal hyreshöjning ligger på mellan 2 och 5%. Så har ni en hyra på 4000 kr i månaden så är 200 kr helt adekvat, dvs 5%. Dessutom skall ni ha hyreshöjningen skriftligt och dessutom från och med vilken månad ni skall betala. Om du inte godkänner höjningen (som ska vara skriftlig alltså, inte sms) så ring hyresgästföreningen. De har jurister för sånt här.

Sen sköter han tydligen inte sina åtaganden. Finns hur många kassa hyresvärdar som helst. Ta upp det samtidigt med hyresgästföreningen.

• Birgitta02

PS. Gäller nya hyran fr o m 1 nov, så betalar ni ju novemberhyran den sista oktober. Dvs 31 okt betalar ni den nya hyran (inkl höjning alltså).
    Jag tycker du ska ringa hyresgästföreningen och höra om det är faktiskt är ok att skicka hyreshöjningsmeddelande via sms.

• ALLIEVERDO

Hej,
    Ja min tanke är att ringa hyresgästföreningen men deras öppentider är bara under mina arbetstider och då hinner jag inte ringa .. Så har fått mejla dom, men vet ju inte hur snabbt jag får svar där precis..

Jag rä inte med i hyresgästföreningen längre. Var det när jag hyrde lägenhet, men sen när det blev hus tänkte jag inte rikgit på det, då jag alltid kopplat det till lägenheter. Någon som vet vad det kostar att vara med där i nu förtiden? och om det gäller när man hyr hus av privat person?

Hittade en sida nu med nån lag...

www.hyresavtal.nu/tvist/provning-hyresvillkor-bostad/begaran-hyreshojning/

Visst står det där att jag ska ha minst 2 månader på mig att överklaga hans förslag?
    och att man dessutom måste varit hyresgäster minst 3 månader innan man gör en höjning? vilket vi inte hade varit första gången?
    Bara funderar på om jag tolkar texten rätt

Svar på tråden Hur snabbt får en hyra höjas egentligen??