• Äldre 22 Sep 07:05
    1901 visningar
    8 svar
    8
    1901

    Min son har eventuellt ADHD och känner sig utstött och missuppfattad i sin klass. Hur kan jag hjälpa honom? Har ni råd, erfarenhet, knep.. snälla dela med er!!

    Hej!
    Min son är 10år och har just börjat 4an. Han har en misstänkt ADHD men är inte utredd, detta för att vi samt skola alltid tyckt att han sköter det fint med våran hjälp.
    Hans största problem är att han har svårt att anpassa sig till nya förändringar. Tex. på sommarlovet. Då jag och min man var föräldralediga fick våra barn vara hemma hela sommaren. För vår 10åring tog det ca. 6-7 veckor att komma i fas, sen var det strax dags för skolan igen. Väl i skolan (dit han längtade) hade hans klass fått en ny klasslärare. Denna skulle dock endast vara i skolan 1mån för att sedan byta skola. Så förra veckan fick klassen en ny lärare.

    Nu till min son: Han har sedan skolstart haft ont i huvudet, magen mm. Vi har hunnit med både optiker och dr.besök.
    Anledningen till besvären är att han känner sig utstött, ogillad, ful och inte önskad i klassen. Klassläraren och kuratorn säger att de inte sett att klasskamraterna skulle vara specifikt på honom. Han har även problem med att förstå hur andra tänker och känner. Så skrattar någon för att han ev. skulle snubbla tror han direkt att de skrattar åt honom för att han är mindre värd och inte för att just situationen kanske såg rolig ut.

    Jag känner mig så maktlös och vet inte riktigt hur jag ska hjälpa honom.

    Finns det någon här som har några knep hur jag som förälder kan stärka honom?

  • Svar på tråden Min son har eventuellt ADHD och känner sig utstött och missuppfattad i sin klass. Hur kan jag hjälpa honom? Har ni råd, erfarenhet, knep.. snälla dela med er!!
  • JA77
    Äldre 22 Sep 07:52
    #1

    Om ni misstänker något, varför inte söka hjälp? Då kommer det ju göras upp en vårdplan. Det är lätt att tänka att det löser sig eller att det funkar, men just nu gör det ju inte det. Kontakta BUP oavsett, så kan han få stöd i sin självkänsla.

  • Äldre 22 Sep 08:24
    #2

    Han får stöd från specialpedagog och kurator, som om han varit på BUP.

  • Äldre 22 Sep 08:31
    #3

    Men hjälper specialpedagogen och kuratorn honom med det där? Känns som att de har andra kompetenser. Behöver han inte en psykolog?

  • Äldre 22 Sep 08:50
    #4

    Ja de försöker nå fram till honom just nu. Specialpedagogen hjälper honom i klassmiljön och kuratorn pratar med honom om honom. Försöker ge honom verktyg som han kan använda för att hantera situationerna.

    Men åter till min fråga.
    Finns det någon här som har erfarenhet av någon liknande situation? Hur gjorde ni för att stärka ert barn?

  • Äldre 22 Sep 09:19
    #5
    WhifeM skrev 2015-09-22 08:50:17 följande:

    Ja de försöker nå fram till honom just nu. Specialpedagogen hjälper honom i klassmiljön och kuratorn pratar med honom om honom. Försöker ge honom verktyg som han kan använda för att hantera situationerna.

    Men åter till min fråga.
    Finns det någon här som har erfarenhet av någon liknande situation? Hur gjorde ni för att stärka ert barn?


    Jag!
    Har en tjej på tio år som vi också misstänker adhd.
    Din beskrivning stämmer in på dottern.
    Har pratat med skola,skolsyster och kurator.
    De ska göra en utredning på skola.
    Hon har glasögon. Men sedan i somras huvudvärk som bara blir värre.
    Har kräkts tom.
    Vi gjorde skiktröntgen i torsdags men ej fått svar pga läkaren är sjuk.
    Antingen är det något i skolan eller något fel kroppsligt.
    Adhd misstänks för vi har det i släkten och för att hon har precis som din son dålig självkänsla och tolkar andra på sitt sätt.
    Ljudkänslig o lyssnar inte.
    Ett sju helvetes humör har uppstått nu på sista tiden.
    Har vägrat gått till skolan pga huvudet nu i en vecka.
    Har tidigare fått hämta henne då hon brutit ihop på skolan.
  • Äldre 22 Sep 09:23
    #6

    Ohhh krussidull, det värker i mitt hjärta att läsa om din dotter. Vår läkare sa att när man spänner sig, är orolig och tycker saker är jobbiga är det inte ovanligt alls att man får huvudvärk.
    Jag hoppas verkligen att de inte hittar något fel.

    Vår son är också väldigt ljudkänslig men får inte några raseriutbrott hemma-aldrig. Däremot har han gjort konstiga saker i skolan och menat att det har ju ändå ingen betydelse då ingen bryr sig om honom.

    Fxn, det är så jobbigt och det gör mig rädd. Önskar jag viste mer!!

  • Äldre 22 Sep 09:35
    #7
    +1
    WhifeM skrev 2015-09-22 09:23:53 följande:

    Ohhh krussidull, det värker i mitt hjärta att läsa om din dotter. Vår läkare sa att när man spänner sig, är orolig och tycker saker är jobbiga är det inte ovanligt alls att man får huvudvärk.
    Jag hoppas verkligen att de inte hittar något fel.

    Vår son är också väldigt ljudkänslig men får inte några raseriutbrott hemma-aldrig. Däremot har han gjort konstiga saker i skolan och menat att det har ju ändå ingen betydelse då ingen bryr sig om honom.

    Fxn, det är så jobbigt och det gör mig rädd. Önskar jag viste mer!!


    Du får gärna inboxa mig. Så vi kan prata utanför.
    Min mamma är skolsköterska samt vi har adhd nära så vi kanske kan stötta?!
    Just nu är det jätte jobbigt när hon inte kan/vill gå till skolan.
    Å jag förstår din oro!
  • Äldre 22 Sep 11:05
    #8

    Tack snälla! Gärna, ska undersöka hur det funkar. Det är några år sedan jag hängde här

Svar på tråden Min son har eventuellt ADHD och känner sig utstött och missuppfattad i sin klass. Hur kan jag hjälpa honom? Har ni råd, erfarenhet, knep.. snälla dela med er!!