• Lars E

Skrämmande reportage i UG i kväll om tiggarinvasionen i Malmö-vad göra?

I allt snabbare takt växer det upp kåkstäder befolkade av sk migranter dvs tiggare som ingen lär undgå att möta överallt numera. I kvällens Uppdrag Granskning tar man upp ett skräckexempel från Malmö med ett illegalt läger mitt i staden. Nedskräpning och avföring på den närliggande kyrkogården är ett stort problem men myndigheterna står handfallna inför problemen pg av en krånglig byråkrati. Så hur ska vi hantera en allt större ström av romer från Balkan som gör som dom vill och få politikerna sluta leka strutstaktik inför problemen?
    http://svt.se/ug/ohallbar-situation-i-malmol

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-23 12:45
    Fungerande länk
    svt.se/ug/ohallbar-situation-i-malmo

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skrämmande reportage i UG i kväll om tiggarinvasionen i Malmö-vad göra?
  • Eva094637

Jag tycker att reportaget visade mycket väl hur egoistiska dessa tiggare är, de bara roffar åt sig utan att tänka en sekund på andra.

Varför ska vi svenskar alltid vara så snälla och hjälpsamma mot allt och alla, men andra folkslag får komma hit och egoistiskt roffa åt sig utan skam i kroppen, skita i att städa och skita i att det faktiskt är någon annan som äger marken/sommarstugan.

Sen snackar vänstern om att vi ska vara solidariska! Dessa tiggare är inte det minsta solidariska, men det är tydligen helt ok?

• Deceree1
    Eva094637 skrev 2015-09-28 11:47:04 följande:

Jag tycker att reportaget visade mycket väl hur egoistiska dessa tiggare är, de bara roffar åt sig utan att tänka en sekund på andra.

Varför ska vi svenskar alltid vara så snälla och hjälpsamma mot allt och alla, men andra folkslag får komma hit och egoistiskt roffa åt sig utan skam i kroppen, skita i att städa och skita i att det faktiskt är någon annan som äger marken/sommarstugan.

Sen snackar vänstern om att vi ska vara solidariska! Dessa tiggare är inte det minsta solidariska, men det är tydligen helt ok?

Och nu är det beslutat att romerna får ha kvar sin kåkstad i Malmö. Hur ska detta sluta? Sanitär olägenhet med massa sopor, råttor och bajs. Hur faan tänker kommunen??
  • asta66
    ölburk2 skrev 2015-09-25 13:07:00 följande:
    Men det är jui precis det som den sittande regeringen gjort, direktiv har utgått till kummunerna om hur den här typen av problem ska lösas, men tydligen så tolkar/tillämpar kommunerna lagarna olika.
    I Stockholm så avhyser man, i Malmö gör man inte ett skit, å i Göteborg så har man på egen hand hittat en helt annan lösning, som tydligen fungerar bra...
    Så än en gång, det finns fungerande lösningar å lagar, så skyll på dina kommunpolitiker, det är dom som helt klart är odugliga.

Du ska få ett tips, ett tips som jag garanterar kommer att få dina kummunpolitiker att agera på samma sätt som du vill att dom ska agera mot olaglig ockupation.

Dra ihop en massa folk å ockupera kommunhuset, fyll det till sista rum å vägra sen lämna det, ta heller inte med några ID-handlingar. Spärra in/utfarter, skräpa ner, förslagsvis så tömmer ni era sopor där, o.s.v.
    Gör ni det, så lovar jag att ni kommer att bli avhysta, med våld om så behövs, trots avsaknaden av era identiteter, å ni har därmed bevisat att politikernas svammel inte stämmer med deras "sanningar".

Lite civil olydnad kan ibland behövas för att nåt ska hända..
    Om jag förordar det här?
    Nej eg inte, men ibland så måste vi gräsrötter agera för att politikernas egna beslut ska bli verklighet.

Å låt det förstås inte gå ut över tiggarna, då drar ni bara på er ännu mer å fler problem, ge er enbart på politikerna, för det är dom å enbart dom, som klantat till det.
    Mina kommunpolitiker sköter detta. Jag tänkte på Malmö. Men ett annat problem är alla dessa självutnämnda goda människor som ordnar boende mm ett tag och sen tar för givet att kommunen ska ta över eller betala.
  • asta66
    ölburk2 skrev 2015-09-25 13:07:00 följande:
    Men det är jui precis det som den sittande regeringen gjort, direktiv har utgått till kummunerna om hur den här typen av problem ska lösas, men tydligen så tolkar/tillämpar kommunerna lagarna olika.
    I Stockholm så avhyser man, i Malmö gör man inte ett skit, å i Göteborg så har man på egen hand hittat en helt annan lösning, som tydligen fungerar bra...
    Så än en gång, det finns fungerande lösningar å lagar, så skyll på dina kommunpolitiker, det är dom som helt klart är odugliga.

Du ska få ett tips, ett tips som jag garanterar kommer att få dina kummunpolitiker att agera på samma sätt som du vill att dom ska agera mot olaglig ockupation.

Dra ihop en massa folk å ockupera kommunhuset, fyll det till sista rum å vägra sen lämna det, ta heller inte med några ID-handlingar. Spärra in/utfarter, skräpa ner, förslagsvis så tömmer ni era sopor där, o.s.v.
    Gör ni det, så lovar jag att ni kommer att bli avhysta, med våld om så behövs, trots avsaknaden av era identiteter, å ni har därmed bevisat att politikernas svammel inte stämmer med deras "sanningar".

Lite civil olydnad kan ibland behövas för att nåt ska hända..
    Om jag förordar det här?
    Nej eg inte, men ibland så måste vi gräsrötter agera för att politikernas egna beslut ska bli verklighet.

Å låt det förstås inte gå ut över tiggarna, då drar ni bara på er ännu mer å fler problem, ge er enbart på politikerna, för det är dom å enbart dom, som klantat till det.
    Jag vet att vår nuvarande regering har agerat helt rätt. Tyvärr jamsade förra lite för länge. Om alla kommuner vägrar tillåta dessa läger så blir det ju inget problem. Men både i Malmö, där jag bor och på fler orter ordnar ju kyrkor och andra organisationer boende åt dem och då uppstår ju problemet. Kanske dags för myndigheterna att tuffa till sig mot dessa blåögda människor att då får de ta hem Eu-migranterna.
  • Lars E

I Lund så har politikerna tillåtit att ett läger permanentas just för EU migranter. Och i Malmö backar man och startar ett boende för tiggarna med frukost och lunch t.om. Lockar bara hit ännu fler kan man räkna ut med den kroppsdel man sitter med.

• K Kalle
    asta66 skrev 2015-09-25 12:38:14 följande:
    Kanske dags att svenska myndigheter förklarar att här gäller svensk lag. Man ockuperar inte andras mark. Man skräpar inte ner. Utan det är bara att bötfälla. Man skiter inte på andras mark/allmän plats osv. Vi har varit flata och otydligt för att det är synd om dem. Men de får fara hem till sina hemländer. Efter 3 månader har de inte rätt att vara här.
    Det är viktigt! Vi kan inte ha olika regler för olika personer. I samband med att boenden rivs har en del romer hörts klaga över att de blir diskriminerade, men det är ju tvärtom. De HAR blivit positivt särbehandlade INNAN rivningen. Nu behandlas de som svenskar i samma situation skulle behandlas.
  • K Kalle
    Lars E skrev 2015-11-30 10:02:26 följande:

I Lund så har politikerna tillåtit att ett läger permanentas just för EU migranter. Och i Malmö backar man och startar ett boende för tiggarna med frukost och lunch t.om. Lockar bara hit ännu fler kan man räkna ut med den kroppsdel man sitter med.

Med tanke på hur svårt det är för studenter att få bostad i Lund kanske ungdomar också kan få slå läger utan att köras iväg. Stadsparken kanske kan passa?
  • ?eská Zbrojovka
    Lars E skrev 2015-11-30 10:02:26 följande:

Men vad?

Jag hoppas du har fel, har du länk till det?

• asta66
    K Kalle skrev 2015-11-30 11:34:14 följande:
    Det är viktigt! Vi kan inte ha olika regler för olika personer. I samband med att boenden rivs har en del romer hörts klaga över att de blir diskriminerade, men det är ju tvärtom. De HAR blivit positivt särbehandlade INNAN rivningen. Nu behandlas de som svenskar i samma situation skulle behandlas.
    Du har så rätt. Jag köper hemlösas tidning där jag bor. Och enligt dem hamnar de infödda svenska uteliggare i skymundan för EU-migranterna. För alla organisationer satsar på EU-migranterna.
  • Lars E

Här i Sthlm blir dom bara fler och fler och sitter allt tätare var man än går. Kan bero på att här erbjuds det både logi och måltider i samarbete med olika kyrkliga organisationer. Går väl an om dom bara sitter tysta men i min närmaste T-baneuppgång sitter en och samma person varje dag och irriterar med att till varje passerande gasta sitt "Hej hej" vilket känns integritetskränkande då jag själv väljer vem jag vill hälsa på.

• asta66
    K Kalle skrev 2015-11-30 11:34:14 följande:
    Exakt!
  • ejbefintlig

Och nu har ju utredningen kommit, och vi skall INTE ordna slumboende och INTE skänka pengar direkt i pappmuggen sa de på SVT idag.

Förändringens vindar blåser lika starkt som vintervädret....

• nattuv

För några veckor sedan rapporterades det om att det väckts åtal för människohandel där människor tvingats tigga. Trotts att det tidigare ihärdigt påståtts att det inte existerade något organiserat tiggeri där kriminella tjänade pengar på andras olycka. Förhoppningsvis kommer det att leda till att beröringsskräcken minskar så att det går göra något åt problemet och hjälpa de som är utsatta.

• K Markatta

www.svt.se/nyheter/inrikes/organiserat-tiggeri-avslojades-i-goteborg

Organiserat tiggeri avslöjades i Göteborg

Polisen följde på avstånd hur Ivanka blev hämtad och körd till en lägenhet i Bergsjön där hon sov på nätterna. De såg att det fanns flera personer som gick till och från samma lägenhet och började följa dem också.

- Och vi ser att en av de som finns där är helblind. En har ett gravt handikapp och har svårt att gå och ytterligare en person är nästan blind. Så de har fyra eller fem personer som vi ser lämnar den här lägenheten och alla har någon form av handikapp. Och då ser vi att det finns ett mönster i det här, säger Mats Paulsson.

.Polisen upptäcker snart att de drivande bakom tiggarligan är två bröder som delar upp tiggarna mellan sig. Den ene brodern heter Ivan och är tidigare dömd för brott mot knivlagen och förberedelse till stöld. I telefonavlyssningar hör polisen hur den andre brodern, Simeon, hotar tiggare som inte tjänar tillräckligt.

"Alltså, kommer du till mig ikväll med bara två hundra kronor igen ska du veta att vi kommer ha ett mycket stort bråk. Om du bara har spenderat en penny av mina pengar ska jag slå ihjäl dig ska du veta."

... Nu hittade polisen till och med kassaböcker där bröderna bokfört alla intäkter. I kolumner med tiggarnas namn längst upp kunde polisen se hur mycket var och en hade dragit in. Mest fick en man som heter Angel. Enligt kassaboken tiggde han ihop drygt 17 000 kronor på en treveckorsperiod till den ena brodern. Åklagaren hävdade att det sammanlagt handlade om 300 000 kronor.

... Men hovrätten fastslog att det tvärtom var tydligt att tiggarna var utnyttjade. De båda bröderna dömdes till tre respektive tre och ett halvt års fängelse för människohandel. En kvinna dömdes till ett halvår för medhjälp.

Svar på tråden Skrämmande reportage i UG i kväll om tiggarinvasionen i Malmö-vad göra?