• Anonym (Bitjej)

Måste jag berätta?

jag har man och barn, vilket bidrar till att jag inte känner att jag behöver komma ut med min bisexualitet. Men det finns ju några stycken som vet om det, sedan tiden då jag var öppen med det. Tycker liksom inte att det finns anledning att berätta för någon eftersom jag inte kommer ha sex med någon annan än min man.

Idag kom en kollega fram till mig och sa att jag borde berätta för min bästa kompis på jobbet. Vi hänger, hon och jag, på raster osv på jobbet. Jag har inga känslor för eller känner någon attraktion till henne. Vi hänger inte på fritiden, pratar i telefon ibland bara. Ni vet, en kollega som man har bra kontakt med. Behöver man komma ut med sin bisexualitet?? Alltså, det har aldrig kommit på tal, annars hafe jag kanske sagt något, men jag vill inte sitta och komma ut med min sexuella läggning till höger o vänster.

Är jag en dålig kompis om jag inte berättar?

• Svar på tråden Måste jag berätta?
  • Anonym (Bitjej)
    Anonym (Pan) skrev 2015-09-25 17:28:10 följande:

Självklart behöver du inte berätta något om din sexualitet för någon. Det är helt upp till dig! Med vilket/vilka argument anser kollegan att du är "skyldig" att berätta?

Han menar att han borde få veta att jag kan känna sexuell attraktion till henne, och att jag för henne bakom ljuset när vi går och skämtar om att vi är gifta på jobbet. Jag tyckte väl kanske att han har en poäng, men.. Vet inte...
  • Anonym (Bitjej)

Någonstans känns det bara som det är i hans snuskiga fantasi och att han tror jag och min kompis ska ha trekant med honom... Tycker det lyser i hans ögon när han ser oss sitta och prata...

• Xpat

Med samma logik skulle jag som kille vara tvungen att varna alla mina kvinnliga kollegor för att jag teoretiskt skulle kunna vara sexuellt attraherad av deras kroppar.

Du har INGEN skyldighet att redovisa din sexualitet för någon. Det är bara löjligt!!

• MammAmma
    Xpat skrev 2015-09-25 18:58:45 följande:

Med samma logik skulle jag som kille vara tvungen att varna alla mina kvinnliga kollegor för att jag teoretiskt skulle kunna vara sexuellt attraherad av deras kroppar.

Du har INGEN skyldighet att redovisa din sexualitet för någon. Det är bara löjligt!!

• Anonym (Bitjej)

Då är det inte bara jag som tycker det var konstigt! Skönt :) Är lite orolig att jag ska förlora en god vän om hon får reda på det, en del reagerar lite konstigt när de får veta...

• Anonym (F)
    Anonym (Bitjej) skrev 2015-09-25 20:34:05 följande:
    Då är det inte bara jag som tycker det var konstigt! Skönt :) Är lite orolig att jag ska förlora en god vän om hon får reda på det, en del reagerar lite konstigt när de får veta...
    Nä alltså, berättar du helt apropå ingenting sådär så hade det ju antagligen uppfattats som ganska konstigt. Jag menar, är du ute efter något? För det skulle väl vara enda anledningen till att man tar upp något sådant med någon, utan att det kommer upp på tal av sig själv?
  • Blueskillen

Det var det dummaste jag har hört. Varför skulle du behöva göra det?

Jag blir så irriterad på folk som inte kan låta andra ha sin sexualitet i fred. Va fan har andra för rätt att tycka om vad du eller den gillar att ta med ner i sängen?

• Anonym (Personligt)

Hade en killkompis som ganska länge dolde att han var gay för mig, vi hade väl en typisk kompisrelation dvs pratade om förhållanden vi hade haft eller hade. Dock lyckades han undvika att berätta att i de relationer han nämnde så var partnern en man. Blev väl inte så arg när det kom fram men kändes väl märkligt att han liksom vinklat sina historier för att undvika att nämna kön. Skulle nog utifrån det säga att det beror på hur mycket ni pratar personligt och om ert förflutna..

• Anonym (Pan)
    Anonym (Bitjej) skrev 2015-09-25 18:07:04 följande:
    Han menar att han borde få veta att jag kan känna sexuell attraktion till henne, och att jag för henne bakom ljuset när vi går och skämtar om att vi är gifta på jobbet. Jag tyckte väl kanske att han har en poäng, men.. Vet inte...
    Det där var nog bland det dummaste jag hört/läst. Jag säger som de flesta här i tråden: Du har ingen som helst redovisningsplikt rörande din sexualitet!

Jag sitter just och äter en kvällsmacka men nu tappar jag nästan aptiten bara av att tänka på hur puckade åsikter somliga har. Att han har mage att försöka pressa dig på nåt sånt?! Själv är jag öppen inför de flesta och hymlar inte med att jag attraheras av olika människor oavsett kön - men det är MITT VAL. Att du skulle ha något särskilt ansvar att deklarera din sexualitet bara för att du lever i ett heterosexuellt förhållande men definierar dig som bisexuell är ju löjligt. I så fall borde vi alla vara lika skyldiga att göra det oavsett om vi ser oss som homo/hetero/bi/pan eller något annat.

Själv är jag lite svag för rödhåriga. Borde jag kanske se till att vara tydlig med det när jag umgås med någon som är rödhårig? "Bara så att du vet så har jag ibland våta drömmar om red heads (och jag hade faktiskt sex med flera stycken för 15 år sedan innan jag träffade brunetten jag är gift med nu)... så det finns en risk/chans att jag tänder på dig". Skulle bli lite knepig stämning på kontoret då kan jag tänka.
  • Anonym (orka)
    Anonym (Bitjej) skrev 2015-09-25 14:48:51 följande:

jag har man och barn, vilket bidrar till att jag inte känner att jag behöver komma ut med min bisexualitet. Men det finns ju några stycken som vet om det, sedan tiden då jag var öppen med det. Tycker liksom inte att det finns anledning att berätta för någon eftersom jag inte kommer ha sex med någon annan än min man.

Idag kom en kollega fram till mig och sa att jag borde berätta för min bästa kompis på jobbet. Vi hänger, hon och jag, på raster osv på jobbet. Jag har inga känslor för eller känner någon attraktion till henne. Vi hänger inte på fritiden, pratar i telefon ibland bara. Ni vet, en kollega som man har bra kontakt med. Behöver man komma ut med sin bisexualitet?? Alltså, det har aldrig kommit på tal, annars hafe jag kanske sagt något, men jag vill inte sitta och komma ut med min sexuella läggning till höger o vänster.

?? NEJ!

• Anonym (Mrs X)

hur vet kollegan, och vad har han med det att göra?

• Anonym (Bitjej)
    Anonym (Mrs X) skrev 2015-09-26 17:00:21 följande:

hur vet kollegan, och vad har han med det att göra?

Kollegan vet för att jag pluggade på universitetet i samma klass som honom och under denna tid hånglade jag öppet med andra tjejer. Idag pratar jag inte så mycket om min läggning, har ett sånt arbete där det inte är lämpligt att prata om sånt här...
  • Tom Araya

Du berättar väl för vem du vill, ingen annan ska bestämma det. Jag kan däremot tycka att det är något man borde vara öppen med inför sin partner.
  • Lavish

Ser ingen som helst anledning att berätta det för någon förutom kanske en stadig sexpartner

• molly50

Om du känner att du inte vill berätta om din sexuella läggning så ska du inte heler göra det.
    Det är din ensak och upp till dig om du vill berätta det eller ej.
    Anonym (Bitjej) skrev 2015-09-25 18:07:04 följande:
    Med det resonemanget så skulle han ju själv likaväl kunna berätta för kvinnorna på ert jobb att han kan bli attraherad av dem.
    Man kan nästan undra om han har någon baktanke med att försöka få dig att berätta.
    Mattias och Hannah.
  • jeolpeol

Du har ingen skyldighet att berätta för någon. Och jag tycker också nästan som att det låter som han har någon baktanke med det han säger :/

• Anonym (Hel)

Du behöver INTE berätta. Och man frågar INTE, om man inte känner varandra jä-igt väl. 

Du verkar ha en sund attityd, och lycklig tillvaro där du vet vad du vill. Bra

• Anonym (apan åsa)

Vem faan bryr sig om vem Lisa eller Lasse ligger med?
    Jag har fullt upp på både jobbet och privat utan att orka bry mig. Om nån kollega är bisexuell eller lesbisk, so fucking what.

Svar på tråden Måste jag berätta?